اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. آبان 1400 - 12:44   |   کد مطلب: 29333
مدیرکل دامپزشکی همدان خبر داد:
عدم شیوع تب کریمه- کنگو در همدان
مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر بیماری تب کریمه-کنگو در میان جمعیت دامی شایع نیست، گفت: با توجه به اینکه این بیماری بین انسان و دام مشترک و قابل انتقال است، بروز حتی یک مورد هم با اهمیت بوده و باید تحت کنترل باشد.
تب کریمه کنگو

به گزارش صبح الوند، دکتر محمودرضا رسولی، با بیان اینکه با توجه به گرم شدن هوا و فعالیت کنه‌ها احتمال بروز بیماری تب کریمه- کنگو در بین جمعیت دامی وجود دارد، جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام را عامل مهمی در کنترل بیماری تب کریمه- کنگو برشمرد و اظهار کرد: همه گوشت استحصالی در استان باید مسیر پیش‌سرد را طی کند همچنین گوشتی که در روستاها تولید می‌شود نیز باید پیش از مصرف حتما 24 ساعت در یخچال نگهداری شود.

وی خاطرنشان کرد: سم‌پاشی دامداری‌ها نیز از دیگر عوامل کنترل و پیشگیری از بروز بیماری تب کریمه- کنگو است که توسط دامپزشکی انجام می‌گیرد، لازم است دامداران در این زمینه با اکیپ‌های سم‌پاشی همکاری کنند.

وی یادآور شد: این بیماری در دام علامت خاصی ندارد و اغلب با تب و بی‌اشتهایی دام آغاز می‌شود، دامداران در صورت مشاهده کنه بر روی بدن دام هیچ‌گاه آن را جدا نکرده و در بین انگشتان خود له نکنند همچنین بلافاصله مراتب را به اداره‌کل دامپزشکی اطلاع دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان ادامه داد: ریشه بروز این بیماری در دام است و از طریق گزش کنه منتقل می‌شود، در انسان بسیار کشنده بوده و مرگ‌ومیر بالایی خواهد داشت.

وی یادآور شد: در سال گذشته 25 اکیپ سم‌پاشی از طریق دامپزشکی فعال شده بود اما متأسفانه در سالجاری به علت کمبود اعتبارات نتوانسته‌ایم سم به میزان کافی تهیه کنیم و تنها در مناطق حساس و پرخطر 5 اکیپ فعال کرده‌ایم.

رسولی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های دامپزشکی هزینه‌محور است و نقدینگی عامل مهمی در کنترل بیماری‌ها دارد، افزود: فعالیت‌های دامپزشکی باید در یک برنامه زمان‌بندی خاصی انجام شود به طوریکه اگر در زمان خاص خود انجام نگیرد به طور قطع اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

وی گفت: کمبود اعتبارات در راستای تهیه سم ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند بنابراین مراتب را به مسئولان منتقل کرده و پیگیر موضوع هستیم.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در ادامه گفت‌وگو با ایسنا، خبر راه‌اندازی مجدد کشتارگاه سنتی اسدآباد را تکذیب کرد و یادآور شد: برنامه‌ای برای راه اندازی مجدد این کشتارگاه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه کشتارگاه سنتی اسدآباد آلایندگی محیطی داشته و برای واحدهای تولیدکننده موادغذایی مجاور مشکلات بهداشتی ایجاد کرده بود، تأکید کرد: بر سلامت و بهداشت مردم بسیار حساس هستیم و اجازه فعالیت این کشتارگاه را در اسدباد نمی‌دهیم.

رسولی یادآور شد: این کشتارگاه استانداردهای لازم در زمینه تهیه گوشت پیش‌سرد شده را ندارد علاوه بر این تصفیه فاضلاب آن نیز به درستی انجام نمی‌گیرد بنابراین با چنین شرایطی راه‌اندازی مجدد آن ممکن نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان اظهار کرد: در صورتی‌که این کشتارگاه فعالیت خود را مجددا آغاز کند پروانه فعالیت به این واحد تعلق نخواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره وضعیت آنفلوانزای پرندگان نیز گفت: خوشبختانه در حال حاضر کانونی در استان وجود ندارد و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه آنفلوانزای پرندگان 43 اقدام پیشگیرانه تا کنون انجام گرفته که با رعایت مقررات قرنطینه‌ای لازم کانون بروز این بیماری به صفر رسیده است.

منبع: ایسنا
انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان