اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

23. فروردين 1395 - 10:50   |   کد مطلب: 17476
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی از بروز خسارت سرمازدگی در بیش از ۲۴ هزار هکتار از اراضی باغی استان همدان خبر داد.

به گزارش صبح الوند حجت‌الله شهبازی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: بروز سرمای ناگهانی در سطحی معادل 24 هزار و 484 هکتار از اراضی باغی استان از 10 تا 61 درصد خسارت ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه اواخر سال گذشته با سرمای ناگهانی در سطح استان همدان مواجه شدیم، افزود: میزان محصولی که در اثر این سرمازدگی دچار خسارت شده معادل 52 هزار و 256 تن است که 163 میلیارد تومان ارزش ریالی این میزان محصول بوده است.

شهبازی تصریح کرد: بیشترین میزان خسارت در شهرستان نهاوند  در سطحی معادل 9 هزار و 807 هکتار حادث شده است که در اثر این سرمازدگی 32 هزار و 846 تن محصول باغی در این شهرستان از بین رفته است.

وی بیان کرد: در بین محصولات باغی خسارت دیده از نظر میزان سطح خسارت، گردو با 11 هزار و 779 هکتار، بادام با چهار هزار و 270 هکتار و هلوشلیل با سه هزار و 751 هکتار به ترتیب بیشترین خسارت را داشته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: از نظر میزان محصول خسارت دیده هلوشلیل با 17 هزار و 13 تن، گردو با 12 هزار و 49 تن و بادام با چهار و 51 تن به ترتیب بیشترین خسارت را متحمل شده‌اند که از نظر ارزش ریالی گردو با91 میلیارد تومان بیشترین خسارت را داشته است.

وی تصریح کرد: 52 هزار و 256 تن محصول از بین رفته معادل 6.4 درصد برآورد تولید محصولات باغی در سال 95 است که خسارت وارد شده به باغات استان نسبت به خسارات سال گذشته کاهش چشمگیری دارد و امید است طی روزها و هفته‎‌های آینده شاهد خسارت دیگری در این زمینه نباشیم.

شهبازی اظهار داشت: در سال گذشته 187 هزار تن محصولات باغی در اثر سرمازدگی از بین رفته بود که ارزش ریالی آن برابر 372 میلیارد تومان بوده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: براساس آمارهای موجود در سال اخیر هزار و 300 هکتار از باغات استان تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفتند که از این میزان 900 هکتار از باغات گردوی خسارت دیده تحت پوشش بیمه بودند.

شهبازی با اشاره به این که متوسط سطح قطعات باغی استان معادل هفت دهم هکتار است، عنوان کرد: در صورتیکه باغداران قبل از بروز سرما نسبت به ایجاد دود و آتش در باغات خود اقدام نمایند تا حدود بسیار زیادی می‌توان خسارت سرمازدگی را کاهش داد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان