اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

1. مرداد 1396 - 23:08   |   کد مطلب: 25974
مدیر باغبانی جهادکشاورزی ملایر:
سطح زیرکشت زعفران در ملایر به 60 هکتار می‌رسد
مدیر باغبانی جهادکشاورزی شهرستان ملایر با بیان اینکه کشاورزان منطقه به کشت‌های کم‌آب‌بر از جمله زعفران روی آورده‌اند، گفت: پیش‌بینی می‌شود سطح زیرکشت زعفران به 60 هکتار برسد.
سطح زیرکشت زعفران در ملایر به 60 هکتار می‌رسد

به گزارش صبح الوند، مصطفی باقرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، اظهار کرد: در سال گذشته سطح زیرکشت زعفران در ملایر 37 هکتار بوده که پیش‌بینی می‌شود ظرف سال‌جاری این سطح زیرکشت را به بیش از 50 تا60 هکتار برسانیم.

وی تصریح کرد: طبق آمار سال گذشته بیش از 37 هکتار زعفران در ملایر کشت شده بود که از این میزان 26 هکتار چند ساله و بازده بوده و حدود 10 هکتار نیز در سال گذشته غیربارور بوده که امسال به مرحله بازدهی رسیده است.

وی بیان کرد: میانگین تولید زعفران در منطقه طی سال‌های گذشته به ازای هر هکتار 3 کیلوگرم بوده و با توجه به شناختی که کشاورزان منطقه از زعفران به دست آوردند، میانگین تولید از3 کیلوگرم به 5 یا6 کیلوگرم در هکتار خواهد رسید.

باقرزاده به مناسب بودن منطقه ملایر از نظر شرایط آب‌وهوایی، خاک و کیفیت بالای زعفران تولیدی، محدودیت منابع آب، کاهش نذورات آسمانی و پایین رفتن سفره‌های آب‌های زیرزمینی اشاره کرد و افزود: این مسائل باعث شده کشاورزان به کشت‌های کم‌آب‌بری چون زعفران روی آورند چرا که در شرایط بحرانی می‌توان با یک‌بار آبیاری در طول سال نیاز آبی زعفران را تأمین کرد و با توجه به اینکه آبیاری در نیمه دوم شهریور یا نیمه اول مهر اتفاق می‌افتد، سایر کشت‌های زراعی نیاز آبی کمتری دارند و کشاورزان برای تأمین آب برای آبیاری زعفران با محدودیتی مواجه نیستند.

وی گفت: آبیاری کشت زعفران عمدتا به‌صورت غرقابی است و در آینده به طور قطع میل کشاورزان به کشت‌های ردیفی بیشتر خواهد شد چرا که هم از نظر تأمین آب و هم محدودیت برای رشد علف‌های هرز بر دیگر روش‌های آبیاری ارجحیت دارد.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی ملایر تصریح کرد: متأسفانه با مشکل بسته‌بندی و بازاریابی این محصول مواجه‌ایم که با گسترده شدن سطح زیرکشت و ایجاد تعاونی برای این محصول این مشکل حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه بهترین زمان کشت زعفران در شهرستان ملایر نیمه دوم شهریورماه است، ادامه داد: میزان پیاز مورد نیاز برای کشت از خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی تهیه می‌شود که میانگین مصرف پیاز 3.5 تا 4 تن است البته افرادی بدون آگاهی پیازهای آلوده وارد می‌کنند که سبب رواج آلودگی خواهد شد و توصیه می‌شود که پیاز از طریق کانال‌های رسمی و دولتی در منطقه توزیع شود.

باقرزاده در پایان بیان کرد: بیش از 5 کلاس آموزشی کشت زعفران طی 2 هفته گذشته در مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها برگزار شده و نزدیک به 100 نفر آموزش دیدند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان