اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. خرداد 1397 - 9:18   |   کد مطلب: 29371
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان مطرح کرد
احداث نخستین باغ مادری گردوی کشور در تویسرکان
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه بانک‌‎های استان دچار روزمره‌گی هستند، گفت: بانک کشاورزی نمی‌تواند طرح‌های بزرگ را پشتیبانی کند.

به گزارش صبح الوند به نقل از ایسنا، منصور رضوانی‌جلال یکشنبه 27 خرداد به مناسبت هفته جهادکشاورزی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات کوچک خوب عمل می‌کند اما وقتی اعداد افزایش می‌یابد تسهیلات پرداخت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه بانک کشاورزی باید برای ساپورت طرح‌‌های بزرگ تمرین کند، افزود: باید برای طرح‌های بزرگ بیش از اینها وقت بگذاریم و خط‌شکن باشیم.

رضوانی‌جلال یادآور شد: گلخانه 6 هکتاری زمانی، گلخانه 20 هکتاری نهاوند و گلخانه 18 هکتاری ملایر در تهران مصوب شدند اما در همدان پای قرارداد با مشکل مواجه می‌شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه سهم قابل توجهی از اشتغال استان در بخش کشاورزی است، اضافه کرد: 26 درصد اشتغال و 29 درصد از ارزش‌افزوده استان در بخش کشاورزی است.

نخستین باغ مادری گردوی کشور در تویسرکان احداث می‌شود

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی جایگاه اقتصادی ویژه‌ای در استان دارد، گفت: در سال 94-95 سرمازدگی در باغات گردو 90 میلیارد تومان خسارت به استان وارد کرد به‌طوریکه باغات تویسرکان 30 میلیارد تومان از این خسارت را به خود اختصاص داده بود.

رضوانی‌جلال با تأکید بر اینکه برنامه کشت گردوی رقم چندلر را در 3000 هکتار از باغات تویسرکان داریم،  بیان کرد: سال گذشته کار علمی در باغات گردوی استان شروع شد و بیش از 20 هزار پیوندک گردو در باغات تویسرکان انجام گرفت که گیرایی این پیوندک‌ها 80 درصد است.

وی با اشاره به اینکه طرح سرشاخه‌کاری در ظرف مدت 5 سال اجرایی خواهد شد، خاطرنشان کرد: نخستین باغ مادری گردو در کشور با 10 هزار نهال در شهرستان تویسرکان مجوز گرفته است که نهال گردوی گواهی شده تولید خواهد کرد.
جذب 425 میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی

وی با بیان اینکه 452 میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی جذب شده است، افزود: در سالجاری 452 میلیارد تومان تسهیلات در قالب 10 ردیف اعتباری صندوق توسعه ملی، اشتغال فراگیر، توسعه روستایی و عشایری، مکانیزاسیون و آبیاری نوین در استان همدان جذب شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: در سال گذشته 285 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی صنعتی و کوچک روستایی استان صورت گرفته  و منجر به تولید و اشتغال شده است.

بیش از 500 میلیارد تومان طرح کشاورزی در دست اجراست

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 500 میلیارد تومان طرح در دست اجرا و ساخت وجود دارد که متناسب با ظرفیت آنها طی 2 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

رضوانی‌جلال با اشاره به اینکه تعهد بخش کشاورزی استان در ایجاد اشتغال در سال گذشته 3600 نفر بوده است، بیان کرد: بخش کشاورزی تا پایان اسفند سال گذشته 3720 نفر اشتغالزایی داشته که با افزایش تعهد اشتغال استان به 30 هزار نفر بخش کشاورزی تا پایان اردیبهشت 4625 شغل ایجاد کرد.

قیمت گوشت روند کاهشی دارد

وی درباره افزایش قیمت گوشت در بازار، خاطرنشان کرد: در اردیبهشت و خرداد بارندگی خوبی داشتیم که در این شرایط وضعیت مراتع نیز خوب بود و دامداران و عشایر حاضر به فروش دام‌های خود نبودند و همین موضوع باعث افزایش قیمت هر کیلو دام زنده و رسیدن آن به 23 هزار تومان شد که در چنین شرایطی با واردات دام زنده و توزیع گوشت منجمد کنترل شد.

وی یادآور شد: 343 تن گوشت منجمد و 21 تن گوشت گرم وارداتی در استان همدان توزیع شده است و در ایام ماه مبارک رمضان امسال نیز 40 تن گوشت منجمد وارداتی توزیع شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه قیمت گوشت قرمز روند کاهشی دارد، افزود: توزیع گوشت همچنان ادامه دارد تا زمانی‌که قیمت‌ها کاهش یابد.

 رضوانی‌جلال با اشاره به اینکه قیمت قیمت دام 3 هزار تومان  در وزن زنده کاهش داشته است، اظهار کرد: تغییرات قیمت مرغ زنده دیر به قصابی‌ها می‌رسد اما قیمت دام زنده کاهش یافته و در قصابی‌ها هم باید کاهش یابد.

اجرای 145 هزار هکتار آبیاری نوین در همدان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه 85 درصد از اراضی آبی مستعد استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است، بیان کرد: 145 هزار هکتار آبیاری نوین در استان همدان انجام شده اما باز گفته می‌شود سهم کشاورزی در مصرف آب 95 درصد است.

وی با بیان اینکه مصرف آب در بخش کشاورزی زیاد است اما نه در حد 95 درصد، افزود: طرح پژوهشی در جهادکشاورزی به تصویب رسیده تا حداقل میزان آب مورد نیاز گیاه بررسی و میزان مصرف آب در بخش کشاورزی مشخص شود.

رضوانی‌جلال با اشاره به نقش کشت گلخانه‌ای در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، تصریح کرد: 102 هکتار گلخانه در استان همدان اجرا شده و 55 هکتار دیگر نیز در دست اجراست.

وی با اشاره به کشت محصولات کم‌آب‌بر در استان همدان، اظهار کرد: بیش از 180 هکتار درخت پسته، 130 هکتار زعفران و بیش از140 هکتار گل‌محمدی در استان همدان کشت شده است.

وی افزود: همچنین یک واحد تولید عرقیات گیاهی در شهرستان ملایر در زمینه فرآوری گل‌محمدی ایجاد شده که پیش‌بینی می‌شود در هفته دولت به بهره‌برداری برسد.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه 400 هزار هکتار گندم در استان کشت شده است، یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود 700 هزار تن گندم از مزارع استان برداشت و 550 هزار تن نیز خریداری شود.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان