اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

12. اسفند 1396 - 14:01   |   کد مطلب: 28836
فرماندار تویسرکان گفت: راه اندازی بازارچه گردو از برند، اعتبار و وجهه گردوی تویسرکان محافظت می‌کند.

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، حبیب مومیوند در نشست هم‌اندیشی با اعضای هیات مدیره تعاونی گردوکاران تویسرکان اظهار داشت: اکنون مهمترین وظیفه مسئولان شهرستان تویسرکان در حوزه گردو، محافظت از برند و اعتبار گردوی تویسرکان است.

وی افزود: در نشست‌های مختلف شهرستانی، استانی و کشوری بارها متذکر شده‌ایم که فعالیت‌های هدفمند و سازماندهی شده در زمینه گردو باید با محوریت گردوی تویسرکان باشد هر چند نمی‌توان دیگر مناطق و شهرهای کشور را از تولید و پرورش گردو منع کرد.

مومیوند با اشاره به تاکید استاندار همدان در خصوص محور قرار دادن تویسرکان برای پیشبرد فعالیت‌های مرتبط با گردو ابراز کرد: با دستور وزیر جهاد کشاورزی، معاون باغبانی این وزارتخانه، شهرستان تویسرکان را به عنوان شهرستان پایلوت(آزمونه) برای اجرای طرح اصلاح باغ های گردو در کشور انتخاب کرده است.

وی بیان کرد: بر اساس این طرح، سرشاخه کاری، پیوند زنی و اصلاح سه هزار هکتار از باغ های گردوی تویسرکان به منظور بهره‌وری حداکثری از تولید در این بخش و استفاده دیگر مناطق کشور از این طرح الگویی در یک بازه زمانی پنج ساله انجام می‌شود.

فرماندار تویسرکان گفت: در دو سال اخیر، احیا تعاونی گردوکاران تویسرکان، ثبت ملی و تلاش برای ثبت جهانی گردو، کلنگ زنی نهالستان پیوندک و باغ مادری گردو، آغاز اجرای طرح سرشاخه کاری در سه هزار هکتار از باغ های گردو، حمایت از ایجاد اولین انجمن گردوی استان همدان در تویسرکان، نهادسازی با هدف حفاظت از برند گردوی تویسرکان و برگزاری جشنواره گردو از مهمترین فعالیت‌ها برای صیانت از گردوی تویسرکان به عنوان پایتخت گردوی از مهمترین اقدامات در این حوزه در شهرستان تویسرکان به شمار می‌روند.

وی تاکید کرد: تلاش شده تا زنجیره کامل تولید، اصلاح، باغداری، فروش و عرضه و بازارداری گردو در شهرستان تویسرکان شکل بگیرد و انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان گردو در کنار تعاونی گردو کاران و اتحادیه خشکبار فروشی شهرستان فعالیت های مدون این بخش را با توان مضاعف پیش ببرند.

مومیوند با تصریح بر اینکه اکنون فقط یک واحد تولیدی صنایع جنبی مرتبط با گردو در شهرستان تویسرکان فعال است افزود: باید به سمت توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری گردو و ایجاد محصولات مرتبط با گردو مانند کلوچه گردویی و گردوی پنیری باشیم.

وی تاکید کرد: طرح ایجاد بازارچه گردو نیز در دستور کار قرار دارد که می‌تواند با ارائه گردوهای اصیل و ناب تویسرکان توسط فروشندگان شناسنامه‌دار از حیثیت، برند و اعتبار گردوی تویسرکان محافظت کند.

مومیوند ابراز کرد: از برخی نابسمانی‌ها مانند ارائه برخی ارقام گردوی غیر تویسرکانی بنام گردوی تویسرکان که به وجهه گردوی تویسرکان آسیب وارد می‌کنند گله مندیم و اتحادیه گردو و خشکبار تویسرکان باید با جدیت به این موضوع ورود پیدا کند.

مدیر عامل انجمن گردوی تویسرکان نیز در این نشست گفت: انجمن گردوی تویسرکان اولین انجمن گردوی ثبت شده استان همدان است و هر منطقه دیگر استان باید فعالیت‌های خود در زمینه گردو را به صورت هدفمند با این انجمن هماهنگ کند.

عبدالله قمری افزود: گردوی تویسرکان ثبت ملی شده و اکنون در حال طی مراحل لازم برای ثبت در سازمان خوار و بار جهانی(فائو) است.

وی از راه اندازی اتاق بازرگانی تویسرکان با همکاری اصناف تویسرکان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تاکید کرد: انجمن و تعاونی گردوکاران تویسرکان در کنار اتحادیه گردو و خشکبار تویسرکان می کوشند با نهاد سازی هدفمند و موثر از برند گردوی تویسرکان و بهره وری حداکثری از تولیدات این بخش حمایت کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان