اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

9. مرداد 1396 - 23:41   |   کد مطلب: 26074
فرماندار تویسرکان گفت: سیستم آبیاری کم‌فشار به منظور استفاده بهینه از منابع آب و حفاظت از هشت هزار باغات موجود در شهرستان تویسرکان در این شهرستان گسترش می‌یابد.
سیستم آبیاری کم‌فشار در تویسرکان گسترش می‌یابد

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، حبیب مومیوند بعد از ظهر امروز در حاشیه بازدید از طرح آب‌رسانی کم‌فشار به باغ‌های روستای وردآورد علیا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استفاده بهینه و مدیریت مصرف منابع آب در شرایط کنونی یکی از مهم‌ترین رویکردهای دولت به حساب می‌آید و اکنون طرح‌های زیادی در حوزه تأمین آب در شهرستان تویسرکان در حال اجراست.

وی افزود: آبیاری کم‌فشار یکی از بهترین روش‌ها برای رعایت الگوی مصرف آب و حفاظت از منابع آب زیرزمینی به شمار می‌رود که اکنون با صرف اعتباری معادل یک میلیارد تومان در 300 هکتار از باغ‌های روستای وردآورد علیا برای اولین بار به صورت گسترده در شهرستان تویسرکان، در حال اجرا است.

مومیوند با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح 11 کیلومتر لوله‌گذاری با استفاده از لوله‌های 250 میلی‌متری و 200 میلی‌متری انجام شده است گفت: طرح آب‌رسانی کم‌فشار به باغ‌های روستای وردآورد علیا به عنوان الگو و نمونه برای تمامی باغ‌ها و مزارع شهرستان تویسرکان به حساب می‌آید.

وی تأکید کرد: استفاده از سیستم آبیاری کم‌فشار موجب می‌شود تا باغ‌ها و مزارع شهرستان تویسرکان در شرایط خشک‌سالی و کمبود بارش نیز با مشکل مواجه نشوند و به‌این‌ترتیب معیشت حدود 70 درصد از مردم شهرستان که به باغ‌های گردو بستگی دارد در سال‌های خشک‌سالی و کم‌آبی دچار خسارت‌های فراوان نشود.

فرماندار تویسرکان اظهار داشت: این روش آبیاری به ویژه در زمین‌ها، باغ‌ها و مزارعی که مسطح نیستند و به علا برخورداری از شیب نمی‌توانند از آبیاری تحت‌فشار استفاده کنند، کاربرد زیادی دارد.

وی به تأمین 85 درصد از اعتبارات مورد نیاز برای تجهیز باغ‌ها و مزارع به سیستم آبیاری کم‌فشار خبر داد و تصریح کرد: اجرای فراگیر این طرح در شهرستان تویسرکان به عنوان یک منطقه کوهستانی با مشکلات قابل توجهی همچون نبود راه‌های دسترسی بین باغی و بین مزارع و بافت سنگی زمین‌ها و وجود سنگ‌های بزرگ روبه‌رو است.

مومیوند تأکید کرد: شهرستان تویسرکان از هشت هزار هکتار باغ‌های متنوع برخوردار است که پنج هزار و 500 هکتار از آن‌ها مربوط به باغ‌های گردو می‌شود و در حالی که معیشت نزدیک به 70 درصد از مردم شهرستان وابسته به باغ‌های گردو است، بروز خشک‌سالی و نبود مدیریت صحیح منابع آب خسارات فراوان اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: اکنون راندمان و بازدهی استفاده از آب در طرح آبیاری کم‌فشار در باغ‌های روستای وردآورد علیا از 30 درصد در حالت سنتی به بیش از 95 درصد رسیده است.

فرماندار تویسرکان گفت: در روش‌های سنتی آبیاری شاهد هدر رفت و پرت 70 درصد از آب‌های جاری و 30 درصد راندمان مفید هستیم اما با اجرای طرح آبیاری کم‌فشار و بهره‌وری بیش از 95 درصدی از آب می‌توان به احیا باغ‌ها و مزارع آسیب دیده و گسترش مزارع در مناطقی که امکانش وجود دارد همت گماشت.

وی تأکید کرد: از همه باغداران و کشاورزان شهرستان تویسرکان دعوت می‌کنیم تا به صورت گسترده و به منظور حفاظت از باغ‌های شهرستان از اجرای این طرح استقبال کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان