اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. آبان 1396 - 22:16   |   کد مطلب: 27217
مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد
٢۵ درصد سیب‌زمینی‌کاران اسدآباد غیربومی هستند
مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد گفت : ٢۵ درصد از سیب‌زمینی‌کاران شهرستان اسدآباد غیربومی هستند.

به گزارش صبح الوند، سقراط بیرنگ در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، اظهار کرد: در حال حاضر شهرستان اسدآباد دارای ۵٠٠ بهره‌بردار کشت سیب‌زمینی است که از این تعداد، ٢۵ درصد غیربومی بوده و در این شهرستان تملک زمین دارند.

وی با بیان اینکه سیب‌زمینی از جمله کشت‌های پرآب‌بر بوده و در کاهش هر چه بیشتر منابع آب و سفره‌های آب زیرزمینی دشت اسدآباد و نامناسب شدن بافت و ترکیبات خاک نقش بسزایی دارد، افزود: با توجه به کلاس‌های ترویجی و توصیه‌های مروجین مراکز جهادکشاورزی و کارشناسان خوشبختانه تعداد بهره‌برداران غیربومی کشت این محصول در اراضی اجاره‌ای سیب‌زمینی شهرستان اسدآباد در سالجاری کاهش داشته است.

بیرنگ سطح زیرکشت سیب‌زمینی امسال این شهرستان را ٢  هزار هکتار اعلام کرد و گفت: برداشت سیب‌زمینی از ابتدای مهرماه در شهرستان آغاز شده و تا اواسط آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد عملیات کاشت، داشت و برداشت در اراضی کشت سیب‌زمینی شهرستان به صورت مکانیزه انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد : براساس پیش‌بینی‌ها از سطح زیرکشت امسال سیب‌زمینی شهرستان ٨٠ هزار تن محصول برداشت و تولید خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد در ادامه از کاهش ١٠ درصدی کشت سیب‌زمینی در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد : بیشترین سیب‌زمینی‌کاران شهرستان در اراضی منطقه چهاردولی و یک سوم در دشت اسدآباد فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه ١٠٠ درصد اراضی کشت سیب‌زمینی شهرستان اسدآباد مجهز به سیستم آبیاری بارانی هستند، خاطرنشان کرد: از سال گذشته ١٠٠ هکتار از اراضی سیب‌زمینی شهرستان اسدآباد به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز شدند که در تلاشیم در سال آینده با همیاری و همکاری کشاورزان سیب‌زمینی‌کار ٢٠٠ هکتار دیگر از اراضی سیب‌زمینی را به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز کنیم.

بیرنگ در ادامه اظهار کرد: کشاورزانی که تا کنون برای مجهز کردن اراضی کشاورزی خود به سیستم آبیاری نوین اقدام لازم را انجام نداده‌اند، با توجه به مهیا بودن شرایط می‌توانند برای اخذ تسهیلات در این راستا اقدام کنند.

وی گفت: در حال حاضر در راستای تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری بارانی به ازای هر هکتار ۵ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان، سیستم آبیاری قطره‌ای ٧ میلیون تومان و سیستم تلفیقی آبیاری بارانی و قطره‌ای ۶ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان تسهیلات و کمک بلاعوض دولتی پرداخت می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان