اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. تير 1396 - 21:03   |   کد مطلب: 25804
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آب‌رسانی از استان‌های مجاور و راه‌آهن همدان تهران دو پروژه نجات‌بخش استان همدان است، گفت: براساس برنامه ششم ۴۰ درصد تسهیلات بانک‌ها باید به بخش صنعت و معدن تعلق گیرد.
نماینده مردم همدان در مجلس

به گزارش صبح الوند به نقل ازتسنیم، حمیدرضا حاج بابایی ظهر امروز در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان همدان اظهار داشت: سال 96 سالی همراه با برکت برای مردم ایران بوده است چرا که امسال با آغاز برنامه ششم توسعه همراه بود.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه 22 اولویت تعیین شده است که همکاری مجلس، دولت و سازمان‌ها را می‌طلبد، افزود: بیش از 90 درصد دغدغه‌های ادارات و مدیریت‌های کشور در این برنامه ذکر شده است.

حاج بابایی با تأکید بر اینکه یک فصل از برنامه ششم توسعه به حوزه آب تعلق دارد، بیان کرد: بزرگ‌ترین مشکلات در حوزه‌های اشتغال، صنعت و معدن، کشاورزی و غیره در این برنامه تعریف شده است.

نماینده مردم همدان در مجلس با اشاره به اینکه در سطح کشور امکانات خوبی در اختیار حوزه صنعت و معدن قرار گرفته است، عنوان کرد: استان همدان باید در راستای استفاده از امکانات موجود بسیج شود که در این راستا 40 درصد تسهیلات بانک‌ها باید به حوزه صنعت و معدن تعلق گیرد.

حاج بابایی تصریح کرد: 30 درصد از محل درآمدهای نفتی نیز در حوزه صنعت و معدن صرف می‌شود که مقام معظم رهبری فرمودند امسال این 30 درصد به 20 درصد برسد و 3 درصد از آن 10 درصد باقی مانده قبل از ورود به صندوق توسعه در اختیار صنایع کوچک، صنایع دستی و اشتغال‌زا قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه متناسب با برنامه ششم توسعه در داخل و خارج از استان اقدامات بزرگی در حال انجام است، گفت: در استان همدان شورای معدن به ریاست استاندار تشکیل شده است که در این شورا میزان برداشت از معادن، مشکلات موجود روستاهای دارای معدن، سهم روستا در تولید و میزان سهم کارفرما تعیین می‌شود.

حاج بابایی با اشاره به اینکه اعتبارات استانی 18 درصد از طریق بودجه‌های ملی تأمین می‌شد، تأکید کرد: در برنامه ششم توسعه میزان بودجه ملی استان‌ها 30 درصد و در برخی از شهرستان‌ها این میزان تا 100 درصد افزایش داشته است.

نماینده مردم همدان در مجلس با تأکید بر اینکه استفاده از اعتبارات به عنوان مناطق محروم حق طبیعی قهاوند است، افزود: اما در سطح کشور برای برخی از معیارها و ملاک‌ها شناخت مناطق محروم سخنانی وجود دارد و این معیارها نیازمند تغییراتی است چرا که هنوز با همان معیارهای چندین سال گذشته پیش می‌رویم.

حاج بابایی با بیان اینکه همین معیارهای سبب شده است که استان همدان جز استان‌های خوب محسوب شود، عنوان کرد: این امر سبب می‌شود تا مزایایی که استان‌های دیگر از آن برخوردار می‌شوند شامل حال همدان نشود.

وی با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین مشکل همدان، بهار، کبودرآهنگ، قهاوند، فامنین و رزن تأمین آب است، گفت: در سفر مقام معظم رهبری موضوع آب مطرح و به مجلس برده شد و مصوب شد تا از سدهای استان‌های هم‌جوار آب‌رسانی به استان همدان انجام شود.

حاج بابایی با بیان اینکه قرار بود تا 40 مترمکعب آب از سدهای استان‌های مجاور به شهرستان همدان منتقل شود، اظهار داشت: با اضافه شدن دیگر شهرستان‌ها این میزان انتقال آب به 65 الی 80 میلیون مترمکعب رسید که سد تعیین شده این میزان برداشت را پاسخ‌گو نبود که در این راستا 28 کیلومتر لوله‌کشی انجام و 28 کیلومتر دیگر باقی‌مانده بود.

وی تصریح کرد: قرار بر این شد تا 28 کیلومتر مسیر لوله‌کشی باقی‌مانده و در آنجا با تغییر مسیر آبرسانی از استان دیگری انجام شود که این امر نیازمند 65 کیلومتر لوله‌کشی است.

حاج بابایی بیان کرد: اقدامات کارشناسی شده و بررسی‌های لازم در این راستا انجام شده است که پس از برگزاری جلسه‌ای در چهارم مردادماه این خط لوله‌کشی از اوایل مهرماه امسال آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کمیسیون بودجه سؤال شد که این خط لوله‌کشی چه میزان اعتبار ملی نیاز داد و در پاسخ گفته شد که نیازمند 150 میلیارد تومان اعتبار است، افزود: با این حال باید اعتبار ملی استان تا 15 سال صرف این اقدام می‌شد که قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام این امر را پذیرفت.

حاج بابایی اظهار داشت: فایده این آب‌رسانی و انتقال آب از سدهای استان‌های اطراف به همدان این است که این 65 میلیون مترمکعب در همدان به سفرهای زیرزمینی تزریق می‌شود که تا 10 الی 15 سال آینده از این ذخایر آب استفاده شود.

نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه از دیگر اقدامات مصوب شده در سفر مقام معظم رهبری راه‌آهن- همدان تهران بود، افزود: سازمان مدیریت در آن زمان 100 درصد مخالف انجام این پروژه بود.

حاج بابایی با بیان اینکه سازمان مدیریت برنامه‌وبودجه با چهار شرط با اجرای راه‌آهن همدان تهران موافقت کرد، گفت: عدم آسیب‌رسانی به راه‌آهن غرب، توجیه فنی و اقتصادی و داشتن اعتبارات کافی از شرایط اجرای پروژه راه‌آهن همدان تهران بود.

وی تصریح کرد: در نامه ابلاغ شده سازمان مدیریت برنامه‌وبودجه به دفتر مقام معظم رهبری ذکر شده بود که راه‌آهن همدان تهران توجیه فنی و اقتصادی ندارد و این امر سبب شد تا ما طرح دوفوریتی تحت عنوان راه‌آهن همدان تهران و سنندج را در مجلس مطرح کنیم که خوشبختانه این طرح رأی آورد.

حاج بابایی با اشاره به اینکه سال اول برای راه‌آهن همدان تهران 5 میلیارد تومان بودجه تعیین شد، بیان کرد: تحریم‌ها در دولت‌های گذشته سبب شد تا این طرح متوقف شود که از سال گذشته با پیگیری‌های لازم برای اجرای این پروژه اقدام شد.

وی تأکید کرد: در برنامه ششم برای وزارت راه علاوه بر بودجه دولت و علی رقم مخالفت‌های دولت 1 میلیارد دلار از محل فروش نفت در حوزه راه‌آهن تهران، همدان، قم، اصفهان و دیگر راه‌های ریلی کشور هزینه شد.

نماینده مردم همدان در مجلس عنوان کرد: طرح‌های آب‌رسانی از سدهای استان‌های مجاور به همدان و راه‌آهن همدان تهران  دو پروژه بزرگ و نجات‌بخش برای استان همدان است و اجرای راه‌آهن همدان ملایر نیز از سال 1380 مصوب شده و اعتبار لازم را دارد که انشا الله اجرای این طرح امسال آغاز شود.

حاج بابایی با بیان اینکه بودجه‌های دیگری نیز در برنامه ششم توسعه مصوب شده است گفت: 27 صدم درصد ارزش افزود به وزارت ورزش تعلق گرفته است که از این میزان 15 میلیارد تومان سهم استان همدان است که 1 میلیارد و 800 میلیون تومان از این میزان برای نوسازی مدارس هزینه می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان