اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

18. آذر 1395 - 0:59   |   کد مطلب: 22563
مراسم اختتامیه اولین دوره تربیت مدرس ورزش سبز با مشارکت دفتر توسعه پایدار محیط زیست وزارت ورزش و جوانان اداره کل ورزش و جوانان ، اداره کل محیط زیست استان همدان و موسسه مردم نهاد حیات سبز سرزمین برگزار شد.

به گزارش صبح الوند، در این مراسم مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان و مدیران کل ورزش و جوانان، هلال احمر و حفاظت محیط زیست استان همدان حضور داشتند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در این مراسم اختتامیه بیان کرد: بخش قابل توجهی از رشته های ورزشی به صورت گروهی و جمعی انجام می شود که این گروه ها مشارکت را ترویج می کنند و از آنجا که در حوزه محیط زیست به شدت به مشارکت همگانی نیاز داریم، می توانیم از طریق روسدادهای ورزشی به دستاوردهای مثبت محیط زیستی نیز دست یابیم.

محمدرضا محمدی با تاکید بر ضرورت مشارکت نظام مند و گسترده در حفظ محیط زیست، ادامه داد: آموزش همگانی و جلب مشارکت همگانی دو هدف اصلی فعالیت محیط زیست استان همدان است که هرچه بتوانیم این دو مسئله را گسترده تر و عمیق تر کنیم بیشتر می توانیم در حوزه حفظ محیط زیست نتیجه بگیریم و اگر این اتفاق در گذشته دورتر می افتاد، امروز شاهد بروز بسیاری از مسائل زیست محیطی که جامعه با آن ها دست به گریبان است و موجب خسارت سنگین اقتصادی و فرهنگی و ضرر های همه جانبه  شده است نبودیم.

محمدی با تشریح برخی بحران های زیست محیطی گفت: 85 درصد از آب فسیلی کشور مصرف شده و در حالی که 3 برابر متوسط دنیا تبخیر آب و یک سوم متوسط دنیا میزان بارش داریم، با بحران آب مواجه هستیم، در حوزه خاک 3 برابر متوسط قاره آسیا فرسایش داریم و بیماران قلبی و عروقی در کلان شهرها از پیامدهای آلودگی هوا است.

وی تاکید کرد: مسائلی از این دست منتهی به سنگینی مسئولیت همگی ما می شود و بدون فوت وقت باید بر رفع بحران های محیط زیستی متمرکز شده و در اولین فرصت به تامین زیرساخت های آموزشی و فرهنگی توجه کنیم.

وی افزود: هرچه جامعه بتواند ضریب برخورداری مردم از ورزش را ارتقا دهد، نشاط فکری و روحی-روانی را جامعه افزایش می یابد و کارامدی افراد و اثر بخشی و حضور موثر آنها در جامعه به شدت متاثر از سلامتی جسمی و روحی آنهاست که این هنر می تواند از محیط زیست و ورزش حاصل شود.

وی با بیان اینکه حفظ منابع در محیط زیست اهمیت دارد اظهار کرد: میلیاردها تومان صرف درمان بیماری هایی می شود که از عدم ورزش ایجاد شده اند و اگر بتوانیم جامعه را تشویق به استفاده از دوچرخه یا پیاده روی کنیم، می توانیم در حفظ منابع انسانی و اقتصادی موثر واقع شویم.

بهروز کارخانه‌ای مدیرعامل جمعیت هلال احمر همدان نیز در ادامه مراسم با تاکید بر ایجاد نگاه ویژه به طبیعت گفت: کمال انسان میسر نمی شود مگر اینکه فرد به چهار مورد از جمله خدا، خلق، خود و طبیعت توجه کند و حمایت از محیط زیست یعنی به درستی از آنچه خداوند در اختیار ما قرار داده استفاده کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدانی نیز اظهار کرد: این آمادگی وجود دارد تا هرچه سریعتر دفتر توسعه پایدار و محیط زیست اداره کل ورزش و جوانان استان همدان راه اندازی گردد و برنامه های مشترک محیط زیست و ورزش و جوانان پیرو دستورات و بخشنامه ابلاغی از وزار ورزش و جوانان اجرا گردد.

منعم تاکید کرد: اگر مقوله ورزش سبز شکل گیرد، هم ورزشکاران و هم محیط زیست می توانند از این نعمت برخوردار شوند و می توانیم محیط زیست را با کمک ورزشکاران و خانواده ورزش  با ارائه آموزش های لازم حفظ و حراست کنیم.

وی با بیان اینکه ورزش همگانی با محیط زیست رابطه مستقیم دارد اضافه کرد: اگر محیط زیست سالمی نداشته باشیم ورزش کردن در بسیاری از مواقع برای سلامتی مضر خواهد بود.

منعم در پایان سخنانش گفت: همکاری جدی بین دستگاه های اجرایی همدان وجود دارد و با نگرش مثبت مدیریت استان ، شاهد تفاهم در حوزه های مختلف خصوصا در بخش محیط زیست بوده ایم به طوری که در خرداد ماه سال جاری، تفاهم نامه ای را با اداره کل حفاظت محیط زیست استان منعقد کردیم و امروز تعدادی از هیئت های ورزشی به صورت تخصصی در حوزه محیط زیست فعالیت می کنند.

گفتنی است دوره آموزش مربی ورزش سبز با هدف ایجاد ارتباط نزدیک دو مقوله ورزش و محیط زیست و ارائه الگوهای مدیریت سبز در حوزه ورزش با حضور چهار تن از استادان برجسته علمی و دانشگاهی و 60 شرکت کننده طی روزهای 15 و 16 آذرماه 1395 برگزار شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان