اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

24. آذر 1395 - 11:48   |   کد مطلب: 22782
پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین با قدمت کهن خود دارای خانه های تاریخی فراوانی است که برخی از انها به دلیل عواملی همچون عدم شناخت مالک و همچنین نبود عزم جدی بین ارگانهای مختلف این شهر مغفول و در حال مخروبه شدن هستند.

به گزارش صبح الوند، همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار اثر تاریخی دارد که هر کدام گویای قدمت این شهر کهن  ایران زمین است.

 

یکی از این آثار تاریخی  همدان خانه های قدیمی آن  است که در اکثر نقاط این شهر قرار دارند ولی متاسفانه برخی از این خانه ها به دلایلی متفاوت ثبت ملی نشده اند و یا در حال فرسودگی هستند و تعمیری بر روی آنها صورت نگرفته است.

 

سازمان میراث فرهنگی هم نیز به عنوان متولی نگهداری این بناهای تاریخی معتقد است که ورود به این فضاها و احیای دوباره آنها نیاز به یک عزم عمومی در بین ارگان های مختلف همچون شهرداری، اتاق اصناف، فرمانداری، مسکن و شهرسازی و بخش خصوصی دارد تا با تعامل بتوانند مشکل حقوقی این فضاها را حل کنند به همین منظور مصاحبه ای با معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان صورت گرفت.

 

معاون سازمان میراث فرهنگی همدان: 60خانه تاریخی همدان ثبت ملی شده است

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با صبح الوند ، در خصوص آثار تاریخی ثبت شده تا پایان سال 94 شهرستان های استان به تفکیک مشخص شده گفت: تاکنون 286 اثر تاریخی مربوط به شهرستان همدان ثبت ملی شده است که با مشخص شدن آثار تاریخی 8 شهرستان دیگر در کل استان 947 اثر تاریخی، 16 اثر طبیعی، 20 اثر ناملموس صنایع دستی، 16 اثر مردم شناسی و دو اثر مربوط به رویداد مکانی در مجموع 998 اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

 

بهرام توتونچی با بیان اینکه تاکنون 60 خانه تاریخی در همدان به ثبت ملی رسیده است افزود:  تعداد دیگری از این خانه های تاریخی نیز در دستور کار برای ثبت ملی شدن هستند که باید پروسه ثبت ملی شدن آن با رضایت مالک خانه های قدیمی انجام شود.

 

وی با اشاره به اینکه بیشتر این خانه های قدیمی در طول زمان به دست ورثه می افتد و نظرات یک تا چند نفر ملاک ثبت ملی این آثار قرار می گیرد خاطرنشان کرد: گاهی به دلیل اختلاف نظر در بین مالکان باید این تصمیم به صورت دو سویه از جانب مالک و سازمان میراث فرهنگی گرفته شود تا بتوان به هدف و گام فرهنگی ثبت این خانه های قدیمی در فهرست آثار ملی رسید.

 

توتونچی اضافه کرد: تلاش سازمان میراث فرهنگی بر این است که تعداد خانه های ثبت شده تاریخی افزایش یابد چراکه با این کار حفظ این بناهای تاریخی با اعتبار مشارکتی 50 درصدی از سوی سازمان گرفته می شود و همین امر موجب می شود خانه های تاریخی از شر هر نوع آسیب در امان بمانند.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه متاسفانه این خانه های تاریخی بین چند نفر به صورت ملک اشتراکی است تصریح کرد:  امکان هماهنگ عمل کردن این افراد کند است لذا ما سعی کرده ایم که بخش خصوصی را به عنوان خریدار و رایزن برای این املاک معرفی کنیم.

 

توتونچی با بیان اینکه به تازگی اداره مسکن و شهرسازی کمک رسان و یاری رسان سازمان در ثبت این آثار تاریخی بوده و هست بیان کرد: برای مثال خانه نایینی در محله کلپا که دارای برخی مشکلات حقوقی در خصوص آزادسازی را دارد توسط اداره مسکن و شهرسازی خریداری شده و برای مرمت و بازسازی این خانه تاریخی این اداره نیز اعلام آمادگی کرده است.

 

معاون سازمان میراث فرهنگی همدان: مغفول ماندن خانه های همدان به نقاط ضعف و تفکر وراث آنها برمی گردد

معاون سازمان میراث فرهنگی همدان  یادآور شد:  مغفول ماندن خانه های تاریخی همدان به نقاط ضعف و تفکر وراث این خانه ها بر می گردد چراکه ثبت این خانه های تاریخی به دلیل اختلاف نظر ورثه 10 تا 15 سال و یا بیشتر زمان می برد که تنها راه حل پیشنهادی خریداری این خانه ها توسط شرکت های خصوصی است تا استمرار فعالیت را معطوف به یک نفر نکند.

 

وی در خصوص سیاست و رسالت سازمان میراث فرهنگی به عنوان ثبت کننده این خانه های تاریخی اشاره کرد و افزود:  ثبت این خانه ها در جهت حفظ و نگهداری و بهره برداری مطلوب و مفید از این بناهای تاریخی در راستای معرفی این خانه ها به گردشگران خارجی و داخلی است و اینکه هویت این بناهای تاریخی برای آیندگان باقی بماند.

 

توتونچی ادامه داد:  شرط این کار این است که این ملک ها بلا تکلیف نماند و با مکانیزم حقوقی مناسب بخش خصوصی با مسئله وراثت این خانه ها مواجه نشود برای مثال باغ نظری، خانه ضرابی در همدان توسط سازمان میراث فرهنگی تملک شده و به نام دولت سند خورده است و چون جنبه دولتی پیدا کرده استمرار سالم ماندن اثر جزو ملاک های اصلی سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

.

رییس اداره عمران سازمان راه و شهرسازی همدان: تملک 20 میلیارد ریالی خانه تاریخی نایینی

 خانه نایینی (مدسه صالحان) یکی از خانه های تاریخی همدان است که بازسازی ان اغاز گردیده است به همین منظور مصاحبه ای با رییس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی همدان ،محمد رضا قرائی که مسئول اجرای طرح هست صورت گرفت .

 

قرائی در گفتگو با صبح الوند، گفت:  امسال مدرسه صالحان به مبلغ 20 میلیارد ریال توسط شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تملک شده که این خانه از عناصر تشکیل دهنده محله کلپاست.

 

وی در خصوص ویژگی های این خانه قدیمی افزود: قسمت شمالی این خانه که به مرکز محله کلپا منتهی می شود دارای چهار ورودی ( دو پیاده و دو عدد سواره) است و ساختمان شمالی و میانی نمای آجری و سازه بنا و ساختمان جنوبی نیمه اسکلت تاق ضربی و نمای سیمایی دارد

 

 

رییس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی همدان با بیان اینکه ساختمان میانی بنا در یک طبقه و در اواخر دوره قاجار ساخته شده و از بقیه ساختمان ها قدیمی تر است، اظهار کرد: ساختمان شمالی با توجه به نوع معماری بنا مربوط به دوره پهلوی اول است و بنای جنوبی که در زمین دیگری بوده پس از تجمیع در سال 71 به این بنا اضافه شده ابتدا به همان سبک بنای میانی قاجاری بوده و در دوره پهلوی دوم به صورت موجود ساخته شده است.

 

در ادامه  یک کارشناس میراث فرهنگی در گفتگو با صبح الوند  ،با بیان اینکه میراث فرهنگی همدان کارهای خوبی برای مرمت و احیای بناها و خانه های تاریخی همدان درسنوات گذشته انجام شده است گفت:در خصوص آثاری که  به ثبت نرسیده  همچون  بسیاری از خانه های محله کلپا که واجد ثبت ملی شدن و بستر مهیایی را دارند باید خود مالکین این خانه ها رضایت کامل را در ثبت این مکان ها داشته باشند چراکه کارهای حقوقی ثبت ملی باید با رضایت مالک انجام شود.

 

خانه های تاریخی میدان امام درگیر مسائل ورثه ای هستند

از خانه های تاریخی دیگر همدان که می توان نام برد  بناهای تاریخی اطراف میدان امام همدان است که سالیان گذشته در طبقه فوقانی آن فعالیت هایی همچون وجود رستوران، هتلداری و یا اجاره این مکان ها برای کسب و کار موجب شده که سرقفلی این مکان ها به افراد واگذار شده و امروز این بناهای تاریخی دارای مسئله حقوقی شده به طوری که سرقفلی این مکان ها از آن یک فرد و خود ملک از آن کسی دیگر شده و در طول زمان به دست ورثه افتاده که این امر منجر به ایجاد اختلافات حقوقی شده است.

 

توتونچی، معاون میراث فرهنگی همدان در خصوص بناهای تاریخی اطراف میدان امام همدان نیز  گفت: سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی این امر بیشتر از دو دهه است که کار لایه برداری و بازسازی نماهای بیرونی  را با اعتبارات بسیار ناچیز و محدود انجام داده است با این هدف که بدنه و شکل ظاهری این بناها فاخر باقی بماند اما برای کامل کردن نیاز به یک عزم عمومی در بین دستگاه های متولی است تا با رویکرد عملی در این بناها خدمات خاصی داده شود و باید اعتبارات خوب و ویژه برای حفظ این بناهای تاریخی از سوی مدیریت کلان استان این بناها حمایت و احیای کامل شود.

 

 

میدان امام خمینی(ره) به ثبت ملی رسیده است

سازمان میراث فرهنگی چون میدان امام خمینی را به عنوان یک بنای تاریخی به ثبت ملی رسانده است اعلام آمادگی می کند با توجه به قانون رویکرد ورود بخش خصوصی با تنظیم آیین نامه ای در بین دستگاه هایی همچون شهرداری، مسکن و شهرسازی این هماهنگی و بستر را مهیا کند و به بخش خصوصی این اطمینان خاطر داده شود که هدف این سازمان حفظ و نگهداری این بناها و استفاده گردشگران از این فضاها باشد.

 

سخن پایانی......

درپایان گزارش باید گفت که مکانیزم حقوقی برای این کار که شهرداری و سازمان میراث فرهنگی ورود مستقیم داشته باشند وجود ندارد چراکه در ده سال اخیر سیاست دولت برمبنای اجرای اصل 44 قانون اساسی یعنی واگذاری این خانه ها و بناهای تاریخی به بخش خصوصی بوده است و تاکنون در همدان این مکانیزم توجیحات قابل قبولی ندارد به همین دلیل است که در همدان نسبت به استان های دیگر کشور روند تملک این بناها روندی کند را دارد.

گزارش از منیژه فرهانپور

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان