اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. آذر 1395 - 15:05   |   کد مطلب: 22890
با مراجعه به حوزه های علمیه همدان با تعداد زیادی از طلابی مواجه میشوید که با وجود گذراندن تحصیلات دانشگاهی به دلیل نیازی که احساس کرده اند اقدام به تحصیل در حوزه های علمیه کرده اند .

به گزارش صبح الوند،در اینجا باید گفت که اگر از ابتدا وحدت بین حوزه و دانشگاه وجود داشت به طور حتم  این احساس نیاز جواب داده میشد

 وحدت حوزه و دانشگاه از آرمان ها و اهداف امام خمینی (ره) بود و مدام به آن تاکید می کردند جهت بررسی  تحقق میزان وحدت بین دانشگاه و حوزه  مصاحبه‌ای با تعدادی از طلبه ها و همچنین اساتید دانشگاهی صورت گرفت.

 

نکته قابل‌توجهی که در این میان بسیار حائز اهمیت بود و در حین مصاحبه متوجه آن شدم وجود طلبه‌هایی بود که اکثراً تحصیلات دانشگاهی داشتند و بعد از اتمام دوره دانشگاهی خود این نیاز را احساس کرده بودند و مجدد به فراگیری دروس حوزوی پرداخته بودند، که در ادامه گزارش  جواب این سؤال را از زبان خود طلبه‌ها شنیدم.

 

طلبه و فارغ التحصیل دانشگاه: در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه از عمل خبری نیست

یک طلبه خواهر سطح دو که دارای تحصیلات دانشگاهی بود در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد:  نهاد اصلی جامعه دانشگاه و حوزه است و پایه دین و آموزش‌های فقهی در حوزه شکل می‌گیرد و در کنار آن دانشگاه به مسائل علمی  و مسائلی که برای پیشرفت مادی زندگی لازم است می‌پردازد.

 

وی تصریح کرد: مهم‌ترین واصلی‌ترین مسئله کشور دست این دو تا نهاد است و اگر حوزه و دانشگاه در کنار یکدیگر وحدت داشته باشند می‌شود گفت به‌طوری هم  پیشرفت کشور از لحاظ علمی بهتر می‌شود  و دیگری رسیدن به هدف نهایی و غایی که تشکیل حکومت اسلامی است و به‌ نوعی زمینه‌ساز ظهور امام زمان (عج) است محقق می‌شود.

 

این طلبه بیان کرد: هم‌اکنون ضرورت  وحدت حوزه و دانشگاه احساس می‌شود و ایجاد این  وحدت صرفاً در حد حرف است و به شکلی عملی کاری در این خصوص صورت نگرفته است  و در این زمینه نیاز است هم طلاب و هم دانشجویان با حضور در مکان‌های تحصیل یکدیگر از نزدیک با این محیط‌ها آشنا شوند.

 

طلبه سطح دو: حوزه و دانشگاه مکمل یکدیگر هستند

در ادامه طلبه خواهر دیگری که در سطح دو مشغول به تحصیل بود با اشاره به اهمیت و مکمل بودن حوزه و دانشگاه با یکدیگر گفت:  در این خصوص لازم است به مثال انشایی که از دوران ابتدایی به ما می‌دادند و در آن سؤال می‌شد که علم بهتر است یا ثروت اشاره کرد و باید گفت به نظر بنده این دو مکمل هم  هستند علم را داشته باشی به ثروت می‌رسی و بالعکس و اگر یکی را داشته باشی شاید به هیچ جا نرسید.

و ی ادامه داد: مثال علم بهتر است یا ثروت را درخصوص وحدت حوزه و دانشگاه هم می‌توان مطرح کرد و آن این است که  وقتی تحصیلات حوزی و معرفتی  بدون مباحث علمی داشته باشی به‌جایی نمی‌رسی و بالعکس، پس این دو یعنی معرفت دینی و علم باید باهم باشند تا در کنار هم بتوان به کشور خدمت کرد.

 

طلبه و فارغ التحصیل دانشگاه: با دست به دست هم دادن علم و دین جامعه شکل می گیرد

مهدیه اسدی طلبه دیگری که در سطح  دو حوزوی مشغول به تحصیل و دارای مدرک فوق‌لیسانس مدرسی معارف از دانشگاه بود به بیان ضرورت این امر پرداخت و اظهار کرد: ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه یک امر بدیهی است و کاملاً مشخص است در مورد اینکه چرا باید این وحدت وجود داشته باشد می‌شود گفت حوزه روی علوم دینی و شاخه علوم انسانی کار می‌کند و عالم پرور است درحالی‌که دانشگاه روی سراسر علوم بحث و بررسی می‌کند و دانشمندپرور است.

 

 

این طلبه تأکید کرد: زمانی که علم و دین هر دودست به دست هم دهند جامعه‌ای به بار می‌آید که پربارتر و رو به صراط مستقیم و روبه‌پیشرفت است هر دوتای این‌ها زمانی باهم تلفیق می‌شوند و به دست می‌آیند که حوزه و دانشگاه در کنار هم قرار بگیرند و این نیاز همچنان است و آن‌طور که باید حوزه و دانشگاه  مخصوصاً در زمینه علوم انسانی باهم تلفیق نشده اند.

 

این فارغ‌التحصیل دانشگاهی ادامه داد: هم‌اکنون بحث‌هایی در خصوص اسلامی سازی علوم انسانی است که نیاز به تلاش مستمر حوزه و دانشگاه است اما همیشه هرجا بخواهد یک کار بزرگ و عمیق انجام شود نیاز به تلاش خیلی زیادی دارد شاید آن تلاش هنوز صورت نگرفته است و این تلاش هم دوطرفه است نه می‌شود گفت دانشگاه مقصر است و نه می‌شود گفت حوزه و به نظر بنده  دنبال مقصر گشتن هم کار درستی نیست.

 

اسدی تصریح کرد: در واقع باید گفت تلاش‌هایی باید از هر دو طیف انجام می‌گرفته که نشده است و الان باید بیش از بیش این همکاری‌ها از بالا شروع شود و یک سری قوانین و تمهیداتی را باید مسئولین در نظر بگیرند تا نتیجه اصلی محقق شود.

 

 

استاد دانشگاه: ضرورت تاسیس رشته ای میان رشته ای حوزه و دانشگاه

دکتر حیدری، مدیر گروه دروس معارف دانشگاه علوم پزشکی همدان که برای پاسخ به برخی از سؤالات طلبه‌ها در جمع آنان حاضرشده بود هم همچون طلاب ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه را یک امر مسلم دانست و اظهار کرد: ضرورت دارد این دو نهاد علمی باهم وحدت داشته باشند و در دوران انقلاب اسلامی به شکر خدا با ابتکار حضرت امام (ره) این ضرورت به اثبات رسید  و همه این را درک می‌کنند که وحدت حوزه و دانشگاه امری ضروری است.

 

وی با انتقاد از اینکه بسیاری از اهداف امام خمینی(ره) در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه محقق نشده است گفت: در مورد اینکه این وحدت حوزه و دانشگاه  جامعه عمل پوشیده یا نه، می‌توانم بگویم که به خیلی از خاصه‌ها و اهداف عالی که حضرت امام (ره) داشتند و برای جامعه اسلامی ضروری است ما نتوانستیم برسیم .

 

این استاد  دانشگاه  به بیان پیشنهادانی  برای برقراری وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت و اظهار کرد: یکی از راهکارهایی که برای این وحدت لازم و ضروری میدانم تأسیس رشته‌ای میان‌رشته‌ای بین حوزه و دانشگاه است به‌عنوان‌مثال قبلاً رشته الهیات در دانشگاه ه تأسیس‌شده در حوزه‌های علمیه هم بوده علاوه بر آن‌ها رشته‌های دیگر ی در دانشگاه‌های علوم پزشکی همچون فقه و سلامت، سلامت معنوی و... لازم است باشد تا شاهد ارتباط تنگاتنگ حوزه و دانشگاه با تأسیس این رشته‌های میان رشته ای باشیم.

 

ضرورت تاسیس نهاد رابط بین حوزه و دانشگاه

حیدری اظهار کرد: با توجه به اینکه  حوزه‌های علمیه و دانشگاه هرکدام یک‌نهاد جدا هستند  باید یک‌نهاد فی‌مابین باهدف ایجاد  وحدت بین حوزه و دانشگاه تأسیس شود  و در  جایگاه علمی امروز کشور ما این خلأ و نبود چنین نهادی احساس می‌شود.

 

در نهایت با این تفاصیل می توان گفت با توجه به اینکه برقراری وحدت حوزه و دانشگاه از اهداف امام خمینی (ره) بوده است ،تاکنون اقدام و حرکتی که این وحدت را صددرصد محقق کند صورت نگرفته است که در این زمینه نیازمند ایجاد یک سری قوانین و مقررات در این خصوص می باشیم.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان