اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

18. اسفند 1395 - 10:17   |   کد مطلب: 24235
کمیته امداد استان همدان در سال جاری سه هزار خانواده زیرپوشش خود را از نظر معیشت و اشتغال خودکفا کرده است که جای بسی خرسندی را دارد؛ چراکه عمده فعالیت کمیته امداد براساس خط مشیء و سیاست های تعریف شده برای این نهاد مقدس حفظ عزت و شرافت نفس خانواده های بی بضاعت و ناتوان مالی است تا بتوانند با شرایط و زمینه مناسب منجر به ایجاد کسب و کار حلال برای این افراد شوند.
گزارشی از ایجاد اشتغال های خودکفایی کمیته امداد  که سدراه فقر شدند

به گزارش صبح الوند، مهیا بودن معیشت هر خانواده از اولین خواسته‌های یک خانواده است کمیته امداد استان همدان با به زیر پوشش قرار دادن سه هزار خانواده بی‌بضاعت سبب شده است که بسیاری از این خانواده‌ها  از لحاظ معیشت و وضعیت اشتغال خودکفا شوند.

 

گرچه در این نهاد فعالیت‌های مختلفی همچون کمک هزینه ازدواج، هزینه تحصیل، خرید مسکن، پرداخت مستمری و... صورت میگیرد اما اینکه یک خانواده از لحاظ معیشتی تامین شود و به کسب روزی حلال بپردازد از اهداف مهم این نهاد می باشد.

 

جهت جویا شدن وضعیت خانواده هایی که از طریق کمیته امداد استان همدان خودکفا شده اند مصاحبه ای با تعدادی ازانها صورت گرفت

 

*کارافرینی برای 35 نفر از طریق تسهیلات اشتغالزایی کمیته امداد

فخری کریمی یکی از سه هزار مددجوی کمیته امداد همدان هست که پس از جدا شدن از همسرش در سال 87 پس از بررسی‌ها  مشاوران با گذراندن دوره‌های 6 ماهه آموزش خیاطی به‌صورت رایگان در کلاس فنی و حرفه‌ای گواهی آموزشی این دوره را اخذ کرده است.

 

وی بابیان اینکه پس از اخذ وام 4 میلیونی در سال 88 کار خود را به‌صورت ابتدایی شروع کرده است گفت: پس ازسه  سال با مراجعه مجدد به کمیته امداد دو وام به مبلغ 15 میلیون تومان گرفتم و هم‌اکنون 35 نفر در کارگاه تولیدی خیاطی من به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

 

این مددجو بابیان اینکه هم‌اکنون 8 سال است از طریق کمیته امداد بیمه تأمین اجتماعی شده است اظهار کرد: یک کارگاه خیاطی در شهرک مدنی و دو کارگاه خیاطی در منطقه خضر دارم و امسال هم به‌عنوان افراد خودکفا و نمونه کشوری معرفی شدم.

 

وی درنهایت ضمن تشکر از کمک‌های کمیته امداد گفت: کمیته امداد به افرادی که استعداد و پشتکار دارند از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند و من به‌شخصه این موضوع را متوجه شده‌ام.

 

 

*نقش مهم کمیته امداد در خودکفا کردن افراد از لحاظ اشتغال

آیت‌الله احمدی یکی دیگر از مددجویان کمیته امداد همدان بود که به دلیل فوت سرپرست خانواده‌اش از ابتدا از مددجویان و مستمری‌بگیران کمیته امداد بوده است .

 

وی که از سال 1389 با گرفتن وام 5 میلیون تومانی از کمیته امداد به‌مرور شروع به کار تولید مانتو کرده است گفت: بعد از کسب موفقیت‌های فراوان در این زمینه در سال 92 نیز برای گسترش کسب‌وکار خود یک وام 10 میلیون تومانی از کمیته امداد دریافت کنم.

 

این کارافرین با اشاره به اشتغال‌زایی برای 28 نفر در تولیدی مانتوی خود گفت: خوشبختانه در این تولیدی 13 نفر به‌صورت مستقیم و 15 نفر نیز به دلیل کمبود فضا و جای مناسب مشغول به کار تولید مانتو اعم از خیاطی، سردوزی و... در خارج از تولیدی هستند.

 

این فرد کارآفرین با توجه به اینکه میزان درامد به شرایط بازار بستگی دارد گفت: امسال با توجه به وضعیت بازار مقداری تولید ضعیف بوده و درامد هرماه ما به‌طور میانگین دو میلیون تومان است.

 

احمدی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما این است که پس از عید نوروز در سال آینده بازار کار را در همدان گسترش دهیم اما فعلاً با این حجم نیرو و تولید بازار کار ما بیشتر در تهران رونق دارد.

 

وی با اشاره به پیگیری‌های و نظارت کمیته امداد بر مدد جویان این نهاد گفت: ابتدا پس از راه‌اندازی تولیدی در هرماه یک بازرس و کارشناس که تبحر داشت از کارگاه‌های ما بازدید می‌کردند و راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دادند .

 

*جذب 95 درصد از منابع بانکی تا پایان بهمن ماه امسال

مدیرکل کمیته امداد همدان هم نیز در کارگروه اشتغال شهرستان همدان بابیان اینکه کمیته امداد یک‌نهاد خدمت رسان برای افراد بی‌بضاعت است گفت: خوشبختانه تا پایان بهمن‌ماه امسال 95 درصد از منابع بانکی جذب‌شده درحالی‌که  ماه گذشته میزان منابع بانکی فقط 65 درصد بوده است.

 

وی با اشاره به فراهم شدن راحت‌تر اخذ وام تسهیلات اشتغال برای مددجویان خودکفا گفت: با افتتاح نخستین شعبه صندوق امداد ولایت در همدان در کنار تأمین منابع مالی بانک‌ها شرایط اخذ تسهیلات اشتغال برای مددجویان خودکفا در این صندوق مهیا شده است.

 

 

مدیرکل کمیته امداد استان همدان همچنین در این کارگروه با ارائه گزارشی از عملکرد امسال این نهاد یادآور شد: 2 هزار و 430 طرح برنامه ابلاغی تعهد شده ما از ابتدای امسال تاکنون بوده که باید 34 میلیارد تومان آن به امر اشتغال اختصاص داده می‌شد که از این تعهد 2 هزار و 586 طرح تا پایان بهمن‌ماه امسال به ارزش 24 میلیون تومان تحقق و اجراشده است.

 

وی با اشاره به اینکه در 11 ماهه امسال 72 درصد منابع داخلی و بانکی جذب‌شده است، اضافه کرد: خوشبختانه درمجموع 106 درصد از تعهدات طرح‌ها اجراشده و برخی از طرح‌ها نیز به دلیل خرد بودن مشاغل خانگی تسهیلات آن‌ها کمتر از 15 میلیون تومان بوده است.

 

*بیش از 12 هزار بازرسی از طرح های خودکفایی در سال جاری

وی بابیان اینکه بیش از 12 هزار بازرسی از طرح‌های خودکفایی در سال جاری صورت گرفته است گفت: سرکشی توسط بازرسان کمیته امداد از طرح‌های خودکفایی یعنی هر 60 روز یک‌بار انجام‌شده که همین موجب اطمینان خاطر بیشتر بانک‌ها از استمرار این اشتغال‌های کوچک و زودبازده است.

 

*بیمه شدن بیش از 9 هزار مددجو

ترکمانه در خصوص افراد مددجوی بیمه‌شده امسال کمیته امداد استان همدان نیز افزود: در 11 ماهه امسال 9 هزار و 998 نفر مددجو در استان بیمه‌شده‌اند که از این تعداد سهم شهرستان همدان یک هزار و 346 نفر است.

 

سخن پایانی...

در پایان باید گفت کمیته امداد با تأمین و ارائه خدمات معیشتی و اشتغال  یکی از بی‌نظیرترین فرایندهای اشتغال در کشور است که با خودکفا کردن فرد نقش مهمی در چرخه تولید و اشتغال خواهند داشت و افراد در سایه کارگاه‌های زودبازده، کارآفرین و سبب اشتغال چندین نفر دیگر می‌شوند.

منیژه فرهانپور

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان