اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

23. خرداد 1398 - 9:50   |   کد مطلب: 31130
دیپلماسی ظریف همواره اصل اساسی دیپلماسی یعنی «اقدام متقابل» را در برابر غرب از دستور کار خارج کرده بود اما حالا که غربی‌ها متوجه شدند که ایران در ضرب الاجل خود به آنها جدی است شاهد صف کشیدن مقامات دیپلماسی غربی و شرکای آنان در تهران هستیم.
اقدام مقتدرانه‌ای که ترافیک دیپلماتیک در تهران به راه انداخت/ چه چیزی غربی‌ها را تا این میزان گستاخ کرده است؟

به گزارش صبح الوند، به نقل ار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این روزها با ترافیک دیپلماتیک در کشورمان روبرو هستیم. مقامات کشورهای مختلف با حضور در تهران سعی می کنند به نوعی تنش‌هایی که آمریکا با کشورمان بوجود آورده است را سروسامان دهند. موضوع از این لحاظ حائز اهمیت است که این تنش‌ها مناطق مختلفی از جهان را تحت تاثیر قرار داده و بازیگران مختلفی را خصوصا درباره منطقه استراتژیک خاورمیانه نگران کرده است. 

آمریکا پس از تهدید نظامی که علیه ایران داشت حالا تاکتیک دیگری برای کشاندن مقامات ایرانی به میز مذاکره با کاخ سفید تدارک دیده است. از سوی دیگر مقامات مختلف جهان با توجه به این سطح از تنش زایی که آمریکایی‌ها در قبال ایران بوجود آورده‌اند با توجه به قدرت منطقه ای کشورمان حساس شده اند. 
 
مذاکرات هسته‌ای 12 ساله ایران و کشورهای غربی و برخی از قدرت های جهانی سبب شد برجام برای کاهش تنش‌ها و راهی بین المللی برای رسیدن به نقطه مشترک منعقد شود اما آمریکایی ها چه در زمان باراک اوباما به صورت پنهانی و چه در زمان دونالد ترامپ آنهم به صورت آشکارا نشان دادند که اهل پایبندی به مذاکرات و تعهدات خود نیستند. همین موضوع حالا تنش‌هایی را در جهان بوجود آورده است. درواقع اگر تنشی وجود دارد به سبب بدعهدی و غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی‌هاست.
 
اروپایی‌ها اگرچه قول دادند که برجام را حفظ کنند اما در مراحل مختلف سیستم‌هایی که متعهد شدند برای حفظ این سند طراحی و اجرا کنند را عملیاتی نکردند و چه در راه اندازی کانال SPV و چه در اینستکس که ماکتی از کانال اصلی بود تعلل کرده و به نوعی شریک و اهرم فشار آمریکایی ها علیه کشورمان شدند. چراکه هر چقدر آمریکایی ها فشار و تحریم علیه کشورمان را بیشتر می کردند اروپایی ها با بی عملی و وعده‌های واهی بیشتر کشورمان رادر تنگنا قرار میدادند. 
 
این شرایط تا زمانی بود که ایران مهلت 60 روزه به اروپایی‌ها برای عمل به وعده‌هایشان داد. در صورتی که تا پیش از این دیپلمات‌های هسته‌ای برای رسیدن به توافق به نوعی شوق مذاکره داشتند اما طرف مقابل تنها دیپلمات‌های ایرانی را در اتاق‌های مذاکره بدون نتیجه مشغول می کرد.
 
پس از اینکه برجام اجرایی شد و امریکا و متعاقب آن اروپایی‌ها در قبال عمل به تعهداتشان کم کاری کردند، بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان به تیم هسته‌ای هشدار دادند که با عدم برخورد با چنین رفتاری غرب را در بی عملی گستاخ تر نکنند اما این رویه ادامه یافت تا اینکه اروپایی‌ها هم بیش از 9 ماه ایران را درباره عمل به کف مطالبات برجامی ایران معطل کردند.
 
به عنوان نمونه فرانسه همزمان با این آشوب گسترده در داخل خود، سیاست خارجی خصمانه علیه ایران را نیز به صورت جدی دنبال کرد. در همین رابطه دفتر ریاست جمهوری فرانسه به آزمایش موشکی بالستیک نسبت داده شده به ایران واکنش نشان داد و آن را تحریک برانگیز و بی‌ثبات‌کننده خواند و مدعی شد که ایران باید آزمایش‌های موشکی خود را متوقف کند. اما متاسفانه وزارت خارجه و مجموعه دولت به این اقدامات گستاخانه فرانسه هیچ واکنش درخوری نشان نداده و همچنان رویکرد انفعالی را در مواجهه با کشورهای اروپایی در پیش گرفته است. دولت نه پاسخ شایسته‌ای به گستاخی موشکی فرانسه داد و نه واکنش قابل قبولی درخصوص آشوب‌های فرانسه داشت.
 
«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه اخیرا در دیداری با همتای آمریکایی خود با گستاخی تمام در حالی که اروپا به تعهدات برجامی خود عمل نکرده از ایران خواست تا به تعهداتش پایبند باشد. 
 
موضوعی که سبب واکنش «علی لاریجانی» شد و رئیس مجلس شورای اسلامی درباره دیدار ترامپ و مکرون بیان کرد: « سخنان مکرون در دیدار با ترامپ تأسف‌آور و ناشیانه بود ظاهرا او با هرکسی ملاقات دارد مطابق میل او رفتار می‌کند. مکرون به جای خط و نشان کشیدن برای سایر ملت‌ها، مشکلات داخلی فرانسه را سروسامان دهد.» 
 
حالا پس از ضرب الاجل ایران به خوبی می بینم که رویه معکوس شده است. اینک نوبت ایران است که با ترافیک دیپلماتیک کشورهای غربی و شرکای آنان روبرو شود. آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها از جمله کشورهایی هستند که البته به طور آشکارا از سوی آمریکا ماموریت یافته‌اند که برای به اصطلاح کم کردن تنش‌ها میان طرفین میانجی‌گری کنند اما آنچه واضح است این آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هستند که با بی عملی و زیر پا گذاشتن تعهداتشان در برجام باعث ایجاد تنش بین المللی شده اند. اما به هر لحاظ گستاخی‌های غرب درعدم عمل به تعهداتش در برجام را نیز بایستی به عدم برخورد دیپلماتیک دولت با دبه کردن قاره سبزی‌ها نیز دانست. 
 
دیپلماسی ظریف همواره اصل اساسی دیپلماسی یعنی «اقدام متقابل» را در برابر غرب از دستور کار خارج کرده بود اما حالا که غربی‌ها متوجه شدند که ایران در ضرب الاجل خود به آنها جدی است شاهد صف کشیدن مقامات دیپلماسی غربی و شرکای آنان در تهران هستیم. با این حال به نظر می رسد که بایستی دیپلماسی رویه گذشته خود را به کلی ترک و رویه اقدام متقابل و دیپلماسی مقتدرانه و عزت مند را در پیش بگیرد.  

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان