اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. آبان 1396 - 11:32   |   کد مطلب: 27211
یک هنرمند موسیقی همدان گفت: خوانندگی نه تنها یک شغل نیست بلکه گذشته از استعداد و توانایی‌های خدادادی حتماَ باید پشتوانه مالی بسیار قوی هم کنارش باشد.
یک هنرمند موسیقی همدان

به گزارش صبح الوند،  در سال های اخیر شاهد رشد چشمگیر فعالان حوزه موسیقی بخصوص موسیقی پاپ در کشور و بالطبع آن در استان خود هستیم. جوانانی که اگر چه گاهاَ در بین آنها افراد موفقی هم به چشم می خورد اما  اکثراَ از روی علاقه و یا شاید برای تفریح و سرگرمی وارد این بخش شده اما پس از مدتی متوجه شرایط سخت و بخصوص هزینه های سنگین آن شده و به ناچار سرخورده و مأیوس کنج عزلت بر می‌گزینند.

 

این مهم بهانه ای شد تا پای صحبت با یکی از این جوانان هنرمند همدانی بنشینیم. هنرمندی که باوجود داشتن استعداد، پشتکار و فعالیت فراوان و حتی برخوردار بودن از شرایط نسبتاَ مناسب مالی،  اما هنوز هم به خواسته های خود نرسیده است.

 

در همدان به هنرمندان بومی کمتر بها داده شده است

 حامد وثوقی‌کیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، با بیان اینکه در همدان به هنرمندان بومی کمتر بها داده شده و برای مراسم و برنامه‌های مهم از هنرمندان درچه چندم پایتخت استفاده می‌شود، ادامه داد: مسوولین شهر و مردم همدان بایستی که هنرمندان خود را باور کنند و برای استعداد‌های فراوانی که در بین جوانان این استان وجود دارد، ارزش قایل شده تا آنها هم بتوانند به خودباوری لازم و موفقیت دست یابند. 

 

وی با تاکید بر اینکه هنرمندان همدانی مهجور مانده‌اند، افزود:  متاسفانه اکثر هنرمندان ما نه تنها از شرایط مناسب مالی برخوردار نبوده بلکه از آنجا که شاید هیچ کار و شغل دیگری هم نداشته باشند با مشکلات فراوانی هم دست به گریبان‌اند در حالیکه می‌بینیم همین افراد با مهاجرت به تهران و به سبب وجود شرایط و فرصت‌هایی که در آنجا مهیاست، خیلی زود شکوفا شده و دست به انجام کارهای بزرگی می‌زنند اما در همدان نه تنها این رویه وجود نداشته بلکه گاهاَ برعکس نیز اتفاق می افتد و این امر باعث شده تا اکثر این استعداد و پتانسیل‌ها یا خانه‌نشین شده یا کوچ کنندکه امیدواریم دست اندرکاران ذیربط هر چه زودتر در این خصوص چاره‌ای بیاندیشند.

 

این هنرمند خوش ذوق همدانی با تاکید بر اینکه خوانندگی نه تنها یک شغل نیست بلکه گذشته از استعداد و توانایی‌های خدادادی حتماَ  باید پشتوانه مالی بسیار قوی هم کنارش باشد؛ گفت: بنابراین توصیه می‌کنم که اگر کسی پول ندارد، دنبال موسیقی هم نرود زیرا که شرایط این اجازه را به وی نمی‌دهد مگر اینکه اتفاق پیش بینی نشده‌ای رخ دهد.

 

 

*ممارست؛ تنها رمز موفقیت در فعالیت‌های هنری است

وی با بیان اینکه " ممارست" تنها رمز موفقیت در فعالیت‌های هنری است، ادامه داد: افراد موفق کسانی هستند که ساعت‌ها در طول روز مشغول تمرین بوده و بعد از سال‌ها به جایگاه رفیعی رسیده‌اند.

 

وثوقی‌کیا با اشاره به وضعیت نامناسب موسیقی بخصوص موسیقی پاپ در همدان اظهار کرد: باتوجه به وجود قومیت‌های مختلف در کشور، در هر منطقه و استانی هم دارای یک موسیقی فولک لر است که سال‌هاست سینه به سینه  منتقل می‌شود  اما استان همدان متاسفانه اگرچه شاید در موسیقی سنتی حرف‌هایی برای گفتن دارد اما در بخش‌های دیگر بسیار ضعیف و حتی شاید ضعیف‌ترین استان کشور باشد .

 

وی با تاکید براینکه در حال حاضر هنر موسیقی و بخصوص موسیقی پاپ، بسیار پر هزینه است؛ گفت: مخارج سنگین فعالیت در این بخش باعث شده تا  هزینه هر آهنگ  حداقل بین 17 تا 20 میلیون تومان بشود.

 

این خواننده همدانی با بیان اینکه امروزه افرادی در این بخش موفق هستند که از بضاعت مالی مناسبی برخوردار باشند، گفت: البته در سال‌های قبل فعالیت در این بخش این قدر پرهزینه نبود و خیلی از دست اندرکاران آن حتی رایگان کار می‌کردند و یا اینکه در بین خود هنرمندان هم فشار و رقابت امروزی وجود نداشت و باوجود محدود بودن شبکه‌های تلویزیونی، طی کردن مسیر پیشرفت راحت‌تر بود.

 

*در حال حاضر هنر موسیقی و بخصوص موسیقی پاپ، بسیار پر هزینه است

وی افزود: از طرفی دیگر باوجود شمار بسیار زیاد فعالان این حوزه که هر روز هم تعداد آنها در حال افزایش است، شاهد رقابتی سنگینی هستیم که البته برنده شدن هم، سهم افرادی است که پول بیشتری هزینه می‌کنند. بنابراین چه بسا خیلی از خواننده‌های با استعداد و حرفه‌ای ما به دلیل عدم توان مالی از گردونه رقابت خارج و کنار کشیده‌اند.

 

وثوقی کیا که متولد سال 1359 در بخش دیگری از سخنان خویش در خصوص نحوه ورود خود به هنر موسیقی؛ اظهارکرد: باتوجه به علاقه شدیدی که از بچگی به فعالیت‌های هنری داشتم باعث شد تا در اکثر رشته ها بخصوص خوشنویسی، ادبیات، تئاتر کم و بیش فعالیت داشته باشم اما از آنجا که موسیقی را بیشتر دوست داشتم حدود 15 سال پیش بصورت آماتور و تقریباَ 5 سال است که  بصورت حرفه ای وارد این هنر شده ام.

 

وی گفت: با اینحال از همان دوران کودکی هر آهنگی را که در تلویزیون، دستگاه‌های ضبط صوت و یا غیره می‌شنیدم، بلافاصله با خودم زمزمه و تمرین می‌کردم با اینحال پس از مدتی به این نتیجه رسیدم که در کنار این علاقه و تمرین می‌بایست که حتماَ سواد موسیقیایی و نواختن سازهای مختلف را نیز بیاموزم، بنابراین نزد اساتید متعددی از جمله تمرين سلفژ و تئوري موسيقي در نزد استاد سیاوش شیرانیان و ساز را نزد استاد رامین قهرمانی آموختم و پس از آن هم در محضر استاد اشکان نجاتی به تمرین آواز پرداختم و البته همچنان هم مشغول کسب دانش و تجربه در نزد سایر اساتید این رشته هستم.

 

وی افزود: در این مدت در مراسم و برنامه‌های مختلف از جمله صدا و سیمای مرکز همدان اجرا داشته و اخیراَ هم تیتراژ یکی از برنامه‌های گروه خانواده شبکه دو سیما با صدای بنده ضبط شده و بزودی با روی آنتن رفتن این برنامه هر روز از این شبکه پخش خواهد شد.

 

وثوقی‌کیا ادامه داد: حوزه کاری ما بصورت کلی موسیقی پاپ معروف است که دربرگیرنده شاخه‌های مختلفی بوده که بنده در اکثر آنها فعالیت داشته ام با اینحال دنباله رو سبک و الگوی خاصی نیستم ولی باید گفت که علاقه زیادی به آقای کوروش یغمایی دارم و حتی سعادت همکاری با وی و پسر ایشان را دارم که بزودی نیز روانه بازار می‌شود اما خیلی بیشتر از همه اینها سبک و موسیقی ترکیه‌ای را دوست دارم  زیرا که به عقیده بنده یکی از موسیقی‌های غنی دنیا در اختیار این کشور است.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه در حال مشغول تهیه و اخذ مجوز آلبوم موسیقی خود است؛ تصریح کرد: بخاطر حساسیت و دقت خاصی که در انتخاب کارها دارم، این پرسه با سرعت کمتری دنبال شد و از طرفی دیگر متاسفانه مانند همه امور دیگر شرایط این بخش نیز در همدان نسبت تهران و سایر استان‌ها ( به دلیل بازتر بودن فضای کاری) دشوارتر بوده و باید مراحل مختلف اداری آن با طی زمان طولانی تر انجام شود.  

 

و اما سخن  پایان.....

 موسیقی کشور و حتی استان ما از برابری ارزش های هنری بی بهره است و موسیقی پاپ همیشه از دید مسوولان،  کم ارزش است . اما با توجه به حجم عظیم  قشر جوان کشور و نیاز آنان به وجود و پرورش همه سبک‌های موسیقی به نظر می‌رسد توجه و حمایت ویژه از موسیقی پاپ و هنرمندان با استعداد این بخش بخصوص در شهر همدان که از پتاسیل فراوانی هم در این زمینه برخوردار است، امری اجتناب ناپذیر است.

 انتهای پیام /

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان