اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. خرداد 1396 - 9:28   |   کد مطلب: 25489
معاون فرماندار همدان مطرح کرد
کمبود تجهيزات اطفاي حريق محيط زيست همدان
معاون برنامه‌ريزي و عمراني فرمانداري همدان به کمبود تجهيزات اداره‌کل حفاظت محيط زيست استان براي اطفاي حريق مراتع اشاره کرد و گفت: در ارتباط با تقاضاي اعتباري محيط زيست همکاري‌هاي لازم را اعمال خواهيم کرد.
کمبود تجهيزات اطفاي حريق محيط زيست همدان

به گزارش صبح الوند، رضا زماني در جلسه شوراي هماهنگي مديريت بحران شهرستان همدان، با بيان اينکه عملکرد مطلوب اداره‌کل حفاظت محيط زيست موجب کاهش آمار آتش‌سوزي مراتع در سال گذشته بوده است، اظهار کرد: بر اساس آمار محيط زيست  در سال‌هاي 92 تا 94  ميزان بارندگي کم اما آمار آتش‌سوزي زياد بوده است.

 

وي تصريح کرد:  در سال 95 با توجه به افزايش ميزان بارندگي‌ها اما آمار آتش‌سوزي 21 مورد و در 206 هکتار  رخ داده که سير نزولي داشته است.

 

زماني تأکيد کرد: کم شدن تعداد آتش‌سوزي‌ها در سال گذشته به معناي اين است که عملکرد محيط زيست در پيشگيري و اطفاي حريق مطلوب بوده اما با اين حال بايد بدانيم هميشه پيشگيري بر اطفاي حريق ارجحيت دارد.

 

وي در بخش ديگري از سخنانش به مراکز غيرمجاز تبديل خودروهاي تک‌سوز به دوگانه‌ و شارژ پيک‌نيک اشاره کرد و گفت: در اين زمينه بايد کميسيوني با محوريت سازمان صنعت، معدن و تجارت، اماکن،  استاندارد، فرمانداري، شهرداري و اتاق اصناف شکل گيرد تا بازرسي‌ها انجام و روند برخورد انجام شود به طوريکه با حکمي که دادستان داده، ديگر مشکلي براي برخورد با اين مراکز نخواهيم داشت.

 

زماني به فرم‌هاي خسارت اشاره کرد و گفت: فرم‌هاي خسارت در سه مرحله مقدماتي، اوليه و ثانويه توسط دستگاه‌ها ارسال مي‌شود که تا مرحله مقدماتي وظيفه فرمانداري است که فرم گزارش را به استانداري و مديريت بحران ارسال کنيم.

 

وي خاطرنشان کرد: فرم‌هاي خسارت براي زماني است که خسارتي وارد مي‌شود و دستگاه‌ها با پرکردن فرم‌هاي مربوطه اطلاعات لازم را در اختيار وزارت کشور قرار مي‌دهند.

 

وي در ادامه به تغيير نام ميدان بيمه شهر همدان به ميدان ماليات اشاره کرد و گفت: اين تغيير نام در  کميسيوني مطرح شد که البته مخالفتي با کليات تغيير نام نشد اما از آنجا که اين ميدان سال‌ها با نام بيمه بوده، تغيير آن بدون شک مشکلاتي براي شهروندان به وجود مي‌آورد.

 

رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان همدان نيز گفت: تجهيزات اطفاء حريق محيط زيست در حد ابتدايي است.

 

بهاره نوري‌صفا اظهار کرد: در بحث آتش‌سوزي مراتع سه برنامه عملياتي شامل اقدامات قبل از آتش‌سوزي، حين و بعد از آن را انجام مي‌دهيم.

 

وي افزود: با خشک شدن هوا به ويژه در فصل پاييز عوامل طبيعي و غيرطبيعي منجر به آتش‌سوزي مراتع مي‌شود که يکي از مهمترين بحران شهرستان‌هاي ما است.

 

نوري‌صفا با بيان اينکه عوامل طبيعي و غيرطبيعي در ايجاد آتش‌سوزي موثر بوده است، تصريح کرد: عواملي طبيعي مانند افزايش دما، صاعقه و ... و آتش زدن‌هاي عمدي و غيرعمدي، آتش زدن چوب‌ها توسط چوپانان و گردشگران نيز از عوامل غيرطبيعي است.

 

وي به بيان خطرات زيست محيطي آتش‌سوزي پرداخت و اظهار کرد: آتش‌سوزي باعث از بين رفتن پوشش گياهي،  کاهش نفوذپذيري خاک، سست شدن خاک، توسعه آفات و بيماري‌هاي گياهي و ... مي‌شود.

 

نوري‌صفا به اقدامات اداره حفاظت محيط زيست در اين زمينه اشاره کرد و گفت: منطقه حفاظت‌شده شراء در همدان وجود دارد مساحت آن 10 هزار هکتار است و خوشبختانه با توجه به حفاظت‌هاي صورت گرفته آمار آتش‌سوزي در اين نقطه بسيار اندک بوده است.

 

وي با بيان اينکه بيشترين آمار آتش‌سوزي در فصل تابستان بوده است، تصريح کرد: در سال 95 تنها دو مورد آتش‌سوزي در منطقه حفاظت‌شده شراء اتفاق افتاده است که البته علت آن هم حضور دائم محيط بانان بوده که در سه نقطه حساس منطقه مستقر هستند.

 

وي گفت: اداره حفاظت محيط زيست با برگزاري کارگاه پيشگيري و اطفاي حريق با همکاري آتش‌نشاني براي دهياران، تهيه بروشور آموزشي و توزيع در روستاها و استفاده از ظرفيت مبلغان مذهبي براي آموزش در روستاها در جهت کاهش آمار آتش‌سوزي گام برداشته است.

 

نوري‌صفا ادامه داد: شناسايي مناطق مستعد حريق و نقاط حساس که نياز به آتش‌بر براي اطفاي حريق دارند و برنامه‌ريزي و ساماندهي اکيپ اطفاي حريق نيز از عملکردهاي ما بوده است.

 

رئيس اداره حفاظت محيط زيست همدان از کمبود امکانات اطفاي حريق در اين اداره خبر داد و تأکيد کرد: با کمبود خودرو و تجهيزات مواجهيم و از فرمانداري مي‌خواهيم در زمينه تجهيز اطفاي حريق با ما همکاري کند.

 

وي اظهار کرد: پس از آتش‌سوزي با توجه به تخريبي که ايجاد کرده، در زمينه بازسازي آن مي‌توان نسبت به اصلاح پوشش گياهي نظر داد.

 

وي گفت: يکي از آتش‌سوزي‌هاي سال گذشته باغ شخصي بود که نيروها آن را براي جلوگيري از آتش‌سوزي از اراضي شخصي به ملي کنترل کردند.

 

نوري‌صفا خاطرنشان کرد: تعامل خوبي با منابع‌طبيعي و ساير دستگاه‌ها داشته‌ايم اما امکانات ما بسيار ابتدايي است و نياز به امکانات بهتري داريم که درصدديم بتوانيم از بالگرد هم استفاده کنيم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان