اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

29. تير 1395 - 7:49   |   کد مطلب: 18899
معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان تاکید کرد:
ضرورت تشکیل سمن مدیریت بحران /راه‌اندازي اداره سلامت و آسيب‌هاي اجتماعي در همدان
معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان گفت: ساماندهی سمن ها، ضرورت شناخت بحران و چگونگی اداره آن برای بقاء و حفظ امنیت شهر را امری حیاتی است.

به گزارش صبح الوند، محمد قدیمی در جمع خبرنگاران از تشکیل سمن مدیریت بحران خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در این مهم سمنی فعالیت نمی کند لزوم تشکیل آن امری لازم و ضروری در مباحث مدیریت بحران می باشد.

 

معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان در کمیته ساماندهی سمن ها، ضرورت شناخت بحران و چگونگی اداره آن برای بقاء و حفظ امنیت شهر را امری حیاتی دانست و گفت: این مهم توسط تصمیم گیران با بهره گیری از مجموعه هایی که در اختیار آنها قرار دارد به صور مختلف اجرا می گردد که مهمترین راه کار مقابله ایجاد سمن هایی در کنار مدیریت بحران در شهرهاست.

 

وی اظهار کرد: حوادث طبیعی از موضوعاتی ست که بیشتر شهرهای بزرگ جهان با آن دست به گریبان هستند لذا با توجه به ماهیت غیر مترقبه بودن غالب حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع و صحیح تصمیم ها و اجرای عملیات،مبانی نظری و بنیادی،دانشی تحت عنوان مدیریت بحران  را به وجود آورده است که علیرغم تشکیل ستاد مدیریت بحران در شهرداری متاسفانه تشکل مردمی خاصی در این خصوص فعالیت ندارد لذا تشکیل چنین تشکلی لازم و ضروری است.

 

قدیمی با اشاره به اینکه شهرها دارای کالبدی هستند که هر یک فعالیتی را در خود جای داده و فضای شهری را ساخته و به آن هویت می بخشند افزود: شهرها با مراکز تجمع و تراکم انسان، فعالیت های انسانی و ساختمان ها تعریف می شوند که فضای شهری در درون خود،تاسیسات و تجهیزات زیربنایی با انواع کاربری ها اعم از مسکونی،اداری خدماتی،بهداشتی و غیره را جای داده که جمعیت وابسته ای را به دنبال خواهد آورد که در صورت وقوع بلایای طبیعی به شدت از آن ها تاثیر پذیرفته و باعث لجام گسیختگی نظام زندگی و وارد آمدن ضررهای جانی و مالی فراوان در شهرها می گردد.

 

مشارکت شهروندان در تهیه و اجرای طرح ضامن موفقیت مدیریت شهری

وی همچنین در خصوص جلب مشارکت شهروندان در مدیریت شهری گفت: طرح ها و برنامه های شهری تنها زمانی موفقیت آمیز خواهند بود كه متناسب با نیازها و خواسته های اقشار، طبقات و خرده فرهنگ های گوناگون و متنوع جامعه تدوین و تبیین گردند لذا مشاركت شهروندان در جامعه شهری حامل نتایج بس گرانبها و متقابلی برای مدیریت شهری و شهروندان خواهد بود.

 

قدیمی بیان کرد:  رویارویی با مسائل و مشكلاتی كه امروزه شهرها با آن دست به گریبان هستند مانند حاشیه نشینی و اسكان غیررسمی، نابسامانی وضعیت ترافیك، آلودگی محیط زیست و مسائل بسیار دیگر تنها با بهره گیری درست و بهینه از توان ها، استعدادها و ظرفیت های بالقوه و وسیع موجود در شهروندان و منابع شهری در حوزه های گوناگون و در قالب طرح ها و برنامه های مشاركتی قابل حل هستند.

 

وی مشاركت شهروندان در جامعه شهری را حامل پیامدهای مثبت و دوطرفه برای شهروندان و مدیریت شهری دانست و خاطر نشان کرد: مشاركت های مردمی هنگامی می تواند در فرایند توسعه پایدار مؤثر و كارا باشد كه به صورت هدفدار، آگاهانه و داوطلبانه در قالب همین سازمان ها و تشكل های دولتی و غیردولتی تحقق پیدا كند.

 

قدیمی با بیان اینکه  مشارکت و دخیل کردن شهروندان در روند تهیه و اجرای طرح های برنامه ریزی ضامن موفقیت مدیریت شهری می باشد بیان کرد: برای تحقق این مهم نخست باید شهرداری ها از طریق انجام مطالعات و پژوهش‌های اجتماعی ظرفیت‌ها و امور قابل واگذاری به شهروندان و بخش خصوصی را زمینه‌سنجی نموده و امکانات و منابع فنی و مالی لازم را در اختیار داوطلبین قرار دهند.

 

قدیمی همچنین از راه‌اندازي اداره سلامت و آسيب‌هاي اجتماعي در این حوزه خبر داد.

 

ضرورت آموزش شهروندان با دو مقوله خود امدادی و دیگرامدادی

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از راه اندازی اداره سلامت خواستار انجام کار علمی پژوهشی و کارشناسانه در راستای شناسایی آسیب های اجتماعی در محلات شد.

 

رضایی گفت: اولویت ها و نیازسنجی ها متناسب با هر محله و نیازهای شهروندان باشد.

 

وی همچنین خواستار استفاده از پتانسل و ظرفیت سمن ها در این مهم شد.

 

وی همچنین در خصوص مدیریت بحران نیز گفت: دو مبحث مهم خود امدادی و دیگرامدادی دو مقوله مهم است که تک تک شهروندان می بایست با آن آشنا شوند و از آموزش های لازم بهره مند شوند. 

 

اجرای مطلوب تر طرح دوام الوند با همکاری سمن ها

معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز در این جلسه ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص طرح دوام الوند گفت: این طرح با جلب مشارکت شهروندان و ارائه آموزش هایی در این خصوص در محلات مختلف سطح شهر به منظور ادراه بحران توسط خود شهروندان در چند محله و منطقه با موفقیت اجرا شده است.

 

درویشی با بیان اینکه بیش از 250 نفر عضو دواطلب مدیریت بحران در محلات مختلف شهر وجود دارد افزود: در این طرح سه مرحله پیشگیری، مقابله و آمادگی به شهروندان آموزش داده می شود تا در مواقع بحران علاوه بر حفاظت از خانواده خود بتوانند محله خود را نیز حمایت کنند.

 

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت سمن ها در اجرای مطلوب تر این طرح بیان کرد: در اجرای این طرح لازم و ضروری است که ارزیابی از نیازها و ظرفیت ها با مشارکت شهروندان وبا در نظر گرفتن جنسیت، فرهنگ، کودکان صورت گیرد.

 

شایان ذکر است در این جلسه مواردی چون شیوه های مشارکت سمن ها در فعالیت های اداره سلامت، در اجرای طرح دوام الوند و نحوه مشارکت و همکاری آنان در آموزش شهروندی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان