اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. مرداد 1394 - 11:11   |   کد مطلب: 13464
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان از افتتاح 3 باب کتابخانه عمومی در هفته دولت خبر داد.
افتتاح 3 باب کتابخانه عمومی در همدان به مناسبت هفته دولت

به گزارش صبح الوند به نقل از خبرگزاری فارس، عاطفه زارعی در نشست صمیمی خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: خبرنگاران با خبرهای موثق و خوب خود به عنوان یکی از محورهای اصلی جریان‌سازی در گردش آزاد اطلاعات و سلامت فکری جامعه نقش دارند.

وی با بیان اینکه هر چقدر خبرگزاری‌ها مطمئن‌تر خبرها را به جریان بگذارند باعث جریان آزاد اطلاعات می‌شوند، ادامه داد: جریان آزاد اطلاعات با استفاده از خبرهای درست و موثق می‌تواند بر افکار مردم و فرهنگ عمومی تأثیر بسزایی داشته باشد.

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه سواد لازم، تفکر تحلیلی و منطقه فکری خوب از ویژگی‌های خوب خبرنگار است تصریح کرد: خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی بین مسئولان و مردم می‌توانند در جامعه فرهنگ‌ساز باشند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند افزود: خبرنگاران با از بین بردن فاصله بین دولت و ملت می‌توانند همدلی و همزبانی را در جامعه رواج دهند.

زارعی بیان کرد: خبرنگاران با ایجاد تحلیل‌های خبری می‌توانند شکاف بین مردم و دولت را از بین ببرند تا رابطه دوسویه در جریان‌دهی خدمات، اطلاعات و فرهنگی در جامعه ایجاد شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در استان همدان 101 کتابخانه وجود دارد، تصریح کرد: 69 کتابخانه در استان همدان شهری و 39 کتابخانه روستایی هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه منطقه شهرک مدرس تا اعتمادیه همدان دارای بیشترین جمعیت است در حالی که هیچ کتابخانه‌ای در این مناطق وجود ندارد، گفت: باید موقعیت جغرافیایی کتابخانه‌ها بررسی شود و این امر یکی از ملزومات اصلی ایجاد کتابخانه‌ای قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در استان همدان 100 روستا فاقد کتابخانه عمومی هستند خاطرنشان کرد: با همکاری استانداری روستاهای بالای یک‎هزار و 500 نفر جمعیت که فاقد کتابخانه عمومی هستند شناسایی شده و تأسیس کتابخانه عمومی با همکاری مسئولان و خیرین در دستور کار اداره کتابخانه‌های قرار گرفته است.

زارعی با بیان اینکه مراکز فرهنگی بنگاه‌های اقتصادی نیستند تأکید کرد: با ایجاد کتابخانه‌‌های عمومی در روستاها بازگشت به بی‌سوادی در جامعه نخواهیم داشت و می‌توان فرهنگ جامعه را تقویت بخشید تا در آینده شاهد تأثیرگذاری آن بود.

وی با بیان اینکه طبق برنامه پنجم توسعه باید به ازای هر نفر یک کتاب در کتابخانه عمومی باشد، گفت: در حال حاضر به ازای هر 100 نفر در کتابخانه‌های عمومی 63 کتاب وجود دارد در حالی که در حالت استاندارد جهانی به ازای هر نفر سه کتاب است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با بیان اینکه در بحث کیفی‌سازی فرهنگ عمومی مطالعه باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد، تصریح کرد: در هفته دولت و هفته کرامت راه‌اندازی و توسعه کتابخانه رسالت شیرین‌سو در کبودراهنگ، کتابخانه روستای اشترمل تویسرکان، آیین کلنگ‌زنی پروژه کتابخانه خیرساز کتابخانه روستایی آبرومند بهار، آیین کلنگ‌زنی پروژه کتابخانه خیرساز کتابخانه روستایی اوزون دره کبودراهنگ و راه‌اندازی کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان عترت در تویسرکان در دستور کار است.

وی ادامه داد: برگزاری سه مسابقه آنلاین کتابخوانی با موضوع دهه کرامت و هفته دولت، 15 برنامه نقد کتاب در حوزه دهه کرامت و هفته دولت، برپایی نمایشگاه‌های کتاب در کتابخانه‌ها، برگزاری مسابقه عکاسی از نمایشگاه‌های کتاب و عضویت رایگان کارکنان دستگاه‌های اجرایی دولت از دیگر برنامه‌های هفته دولت و کرامت اداره کل کتابخانه‌های عمومی است.

برگزاری 28 نشست «کتاب‌خوان» تا پایان سال جاری در استان همدان

زارعی با اشاره به برگزاری نشست «کتاب‌خوان» در روز 31 مردادماه عنوان کرد: این نشست نخستین نشست کتابخوانی در استان با هدف به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در سال جاری هشت نشست استانی و 20 نشست شهرستانی «کتاب‌خوان» با حضور فرهیختگان، کتابداران، کتابخوانان، اصحاب رسانه، فعالان فرهنگی و ... برگزار می‌شود.

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: آشنایی عموم مردم با نحوه و چرایی مطالعه به عنوان گام مهم در توسعه فرهنگ مطالعه، فرهنگ‌سازی مطالعه و نیازسنجی ذائقه مطالعاتی عمومی مردم از جمله سیاست‌های این نشست است.

وی با بیان اینکه سرانه زیربنای کتابخانه‌ها در برنامه پنجم توسعه باید به 3.12 درصد برسد، گفت: در حال حاضر سرانه زیربنای کتابخانه در استان همدان 2.41 درصد است.

*مجوز راه‌اندازی ترولی کتاب در بیمارستان بهشتی همدان

زارعی با بیان اینکه برای نخستین‌بار ترولی کتاب در بیمارستان بعثت همدان راه‌اندازی شد، گفت: ترولی کتاب علاوه بر بالابردن دانش بیماران باعث امید به زندگی در آن‌ها شده است.

وی در پایان سخنانش از اخذ مجوز راه‌اندازی ترولی کتاب در بیمارستان بهشتی همدان خبر داد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان