اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. شهريور 1396 - 13:19   |   کد مطلب: 26361
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: 14 طرح عمرانی موثر در حفظ منابع پایه آب و خاک و توسعه پایدار استان در هفته دولت با اعتبارات ملی، استانی و جلب مشارکت های مردمی بهره برداری می شود.
بهره برداری از 14 طرح منابع طبیعی همدان در هفته دولت

به گزارش صبح الوند، اسفندیار خزائی روز پنجشنبه در نخستین روز از هفته دولت در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: عمده این طرح ها شامل عملیات بیولوژیکی، عملیات مکانیکی و عملیات مدیریتی است.

وی طرح های مرتبط با عملیات مکانیکی را شامل عملیات سنگی گابیونی به میزان 271مترمکعب، عملیات سنگی ملاتی به میزان یک هزار و 670متر مکعب و اجرای بندخشکه چین به میزان 920مترمکعب ذکر کرد.

وی بذرکاری در 31هکتار، کپه کاری در 50 هکتار، علوفه کاری در 60 هکتار و اجرای عملیات بوته کاری برای مقابله با بیابان زائی در 40 هکتار، ساخت و نصب 18عدد آبشخور فلزی در شهرستان ها و توسعه جنگل کاری اقتصاد مشارکتی بالغ بر 15هکتار را از طرح های حوزه عملیات بیولوژیکی برشمرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: حفاظت و قرق 200 هکتار از مراتع، گشت و مراقبت از 905 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی و انجام مطالعات بیابان زدائی در بیش از 52 هزارهکتار از مناطق تحت مدیریت از اولویت های منابع طبیعی همدان است.

خزائی اضافه کرد:اعتبارهزینه شده برای اجرای این طرح ها بیش از 6 میلیارد و 133میلیون ریال است که از محل بودجه ملی و استانی و جلب مشارکتهای مردمی و خیرین آبخیزداری تامین و هزینه شده است.

وی هدف از اجرای طرح های منابع طبیعی را حفظ منابع پایه آب وخاک، تقویت پوشش گیاهی، توسعه اقتصادی، اجتماعی، رونق صنعت توریسم و توسعه بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان عنوان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی همدان گفت: با اجرای هر یک هکتار عملیات آبخیزداری 500 مترمکعب آب استحصال می یابد.

خزائی در بحث آبخیزداری توضیح داد: یک میلیون هکتار مطالعات توجیهی و 645 هزار هکتار مطالعه تفصیلی در این باره صورت گرفته و طرح آبخیزداری هم اینک در 270 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی اجرایی شده و حدود 375 هزارهکتار نیز آماده برای اجرای عملیات آبخیزداری است.

وی اجرای عملیات آبخیزداری را بسیار مهم و از اولویت های توسعه پایدار دانست و آن را مانعی برای بروز سیل، رسوب و فرسایش خاک عنوان کرد.

استان همدان دارای 905 هزار هکتار اراضی ملی است که 42 هزار و 566 هکتار از آن شامل جنگلهای دست کاشت و طبیعی است.

دوم تا هشتم شهریورماه به نام هفته دولت نامگذاری شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان