اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

26. بهمن 1395 - 19:02   |   کد مطلب: 23922
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان
بیابان زایی در همدان مهار شد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: با توجه به اقدامهای صورت گرفته روند شتابان بیابان زایی در مراتع و اراضی همدان کاسته شد.
بیابان زایی در همدان مهار شد

به گزارش صبح الوند، محمدرضا همتی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: طبق آخرین بررسی های صورت گرفته 60 تا 65 هزار هکتار از اراضی این استان تبدیل به بیابان شده است.

وی اضافه کرد: نتایج مطالعات به دست آمده گویای این است که محدوده بیانانی متعلق به بخشی از مناطق شهرهای قهاوند، فامنین و کبودراهنگ است.

وی کاهش منابع آبی، کاهش آب سفره های زیرزمینی، خشکسالی های پی درپی، فشار چرای دام، استفاده بیش از حد مجاز از مراتع و اراضی کشاورزی و شوری و قلیایی خاک را در بیابانی شدن مراتع این استان موثر دانست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: از بین مولفه های موثر در بیابانی شدن اراضی همدان، شوری خاک بیشترین تاثیر را داشته است.

به گزارش ایرنا همتی اضافه کرد: شوری و قلیایی بودن خاک موجب ضعیف شدن خاک و نفوذ ناپذیری طبقات زیرین زمین می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به شور بودن خاک باید از کاشت گیاهان آب بر در این منطقه جلوگیری کرده و گونه های مقاوم به شوری خاک و کم آب بر کاشته شود.

همتی گفت: این وضعیت نگران کننده موجب شد تا اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اقدام به کاشت گونه بوته ای کم آب بر نظیر 'آتری پلکس' در 80 هکتار از این سطح کند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با ابراز خرسندی از بارش های اخیر اظهار کرد: هر قدر نزولات جوی افزایش یابد شتاب بیابانی شدن مراتع کاهش می یابد.

به گزارش ایرنا همتی افزود: بارش نزولات جوی در جلوگیری در تولید بیابان تاثیر مثبت دارد و گسترش بیابان را محدود می کند.

وی گفت: این اداره کل برای کاستن سرعت شتابان بیابانی شدن اراضی و مراتع همدان اقدام به برگزاری دوره های آموزش و تروج و آگاه سازی ساکنان حاشیه این مناطق از پیامدهای منفی بیابانی شدن مراتع کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر بیش از 6 هزار همیار طبیعت در راستای طرح های مشارکت مردمی حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی با هدف حفظ و احیای منابع طبیعی، توسعه جنگل ها و حفظ مراتع با این سازمان همکاری می کنند.

همتی بیان کرد: توزیع بسته های تبلیغی در روستاها، جلوگیری از صدور مجوز حفر چاه های جدید و انسداد چاه های غیرمجاز نیز در بهبود و مثبت کردن بیلان آب و کند کردن سرعت بیابانی شدن این استان موثر بوده است.

وی اظهار کرد: کشاورزان نخستین گروهی هستند که از کمبود آب آسیب می بینند بنابراین باید بیش از سایر اقشار برای پیشگیری از بیابانی شدن اراضی و مراتع تلاش و دلسوزی کنند.

وسعت اراضی منابع طبیعی همدان 905 هزار هکتار معادل 47 درصد مساحت این استان است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان