اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. مرداد 1395 - 6:32   |   کد مطلب: 18988
وجود جوانان بیکار در هر گوشه از شهر همدان معضلی است که روزانه با آن در ارتباط هستیم و افزایش روزانه این تعداد نشان از تعلل مسئولان و زنگ خطری برای آنان است

به گزارش صبح الوند،  اشتغال از جمله موضوع های اساسي اقتصاد هر كشور است و نقش مهم آن در در توسعه یافتگی و پویایی جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست اما با وجود این مزایا ما شاهد آن هستیم که  هر خانواده با تعداد زیادی جوان بیکار تحصیلکرده مواجه است.

 

همدان استانی است که واقعا جای صنایع بزرگ در آن خالی است، نبود کارخانجات صنعتی پیشرفته در همدان، نبودصادرات مناسب، رکود مسکن و بازار یکی از دلایل بیکاری در شهر همدان هست.

 

 اوضاع پتروشیمی هگمتانه و ذوب آهن غرب کشور گواهی وضعیت عقب‌افتاده صنایع در استان همدان است و این در حالی است که استاندار آن مدام از ایجاد اشتغال سخن به میان می آورد

 

براساس آمار سال 94  نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری مردم همدان به شرح جدول ذیل است.

 

نرخ مشارکت اقتصادی

نرخ بیکاری

1393

1394

1393

1394

38/2

36/8

7/7

8/5

 
 

به گزارش مرکز آمار ایران بررسي نرخ بیکاری نشان مي دهد که 0.11 درصد از جمعیت فعال بیکار بوده و نرخ بیکاری 10.6درصدی سال 1393 به 11 درصد در سال 1394 رسیده است و حدود یک میلیون نفر از تحصیل‌کرده‌های فوق دیپلم به بالا بیکارند و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۱۸.۵درصد است.

 

جالب است بدانید براساس برنامه پنجم توسعه، تا سال پایانی برنامه، باید به نرخ بیکاری ۷ درصدی دست می یافیتم و این  در حالی است که حسن روحانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ گفته بود، نخستین گام دولت تدبیر و امید کاهش نرخ بیکاری است؛ او گفته بود کشور ایران استعداد فراوانی برای اشتغال و رونق در همه زمینه‌ها دار است؛ اما آمارها چیز دیگری می گویند.

 

بررسی آمارهای بیکاری در نمودار2 نشان می دهد که دولت در تامین یکی از مهمترین شعارهای خود که کاهش بیکاری است تا حدودی موفق عمل نکرده است

از طرف دیگر طبق نمودار 1 نرخ مشارکت اقتصادی مردم هم کاهش یافته است.

 

البته این آمارها گرچه از سوی مرکز آمار اعلام شده است ولی خوشبینانه ترین حالت آن است و با واقعیت خیلی فرق دارد به راستی عوامل و سدهای ایجاد اشتغال در استان همدان چه هست عواملی که شاید با بررسی آنها بتوان به افزایش  اشتغال استان کمک کرد  به همین دلیل به سراغ کارگزار اشتغال استان همدان رفتم تا جویای میزان فعالیت آنان در جهت ایجاد اشتغال در همدان شوم.

 

50 درصد مشاغل در همدان غیر رسمی است

کارگزار اشتغال استان همدان در گفتگو با خبرنگار صبح الوند؛ با بیان اینکه 50 درصد مشاغل استان همدان را مشاغل غیر رسمی تشکیل می دهد گفت: بیشتر افرادی که به مشاغل غیر رسمی روی می آورند به دلایلی همچون بیمه و مالیات حاضر به رسمی شدن نیستند به همین دلیل ج مشاغل غیر رسمی به حساب می آیند.

 

محمد جواد بابایی  افزود: دیگری مشکل وام های ما است و کسی که بخواهد شاغل بشود از دو طرف به آن فشار می آوریم شما تصور بکنید یک نفر پول ندارد سرمایه گذاری کند از طرفی بانکها می گویند باید رسمی بشوی تا سرمایه گذاری کنی  و  رسمی شدن هم  هزینه دارد.

 

وی با اشاره به وام های با سود زیاد بانک ها گفت:  منطقی است که سرمایه گذاری با سود زیر 18 درصد تشکیل نشود و اگر  سرمایه گذاری تشکیل شده تعطیل شود.

 

کارگزار اشتغال استان همدان ادامه داد:  به همین دلیل کارفرمایان و سرمایه گذاران از خیلی از عوامل ایجاد اشتغال به دلیل گیر و دارهای اداری دست برمی دارند.

 

وی آمارهای ارائه شده برای میزان اشتغال استان را غیر رسمی دانست و اظهار کرد: ما همیشه حالت خوشبینانه آمار را می دهیم و به آمار داده شده حتی آمار بیمه ها هم اعتبای نیست.

 

 

 

زنان تحصیلکرده بیشترین میزان بیکاران در همدان

بابایی اظهار کرد: بیشترین میزان بیکاران دراستان همدان را زنان تحصیلکرده خانه دار تشکیل می دهند.

 

کارگزار اشتغال همدان با بیان اینکه در همدان نزدیک 47 رسته کسب و کاری شناسایی شده است افزود: فرض ما براین است که اگربخواهیم  روی حالت کلیدی این رسته ها دست بزنیم می توانیم یک تحولی در این صنعت استان ایجاد کنیم به فرض مثال صنعت گردشگری همدان این پتانسیل را دارد.

 

وی عدم مهارت را یکی از عوامل اصلی بیکاری در همدان دانست و اظهار کرد: به عنوان مثال صنعت چرم یکی دیگر ازقابلیت های اشتغال همدان است که با وجود تولیدی های فراوان این صنعت در همدان، چرخکار حرفه ای در این صنعت بسیار کم است.

 

تفاوت بین آموزش و تقاضای نیروی کار در همدان بحرانی است

کارگزار اشتغال همدان تصریح کرد: وقتی آموزش های ما و تقاضای نیروی کار به هم نمی خواند این موضوع پیش می آید و به عنوان مثال  کفاش ما چرخکار خرفه ای می خواهد ولی دانشگاه ما الکترونیک تدریس می کند.

 

وی خاطر نشان کرد: تفاوت بین عرضه و تقاضا در استان همدان در وضعیت بحرانی است.

 

بابایی ادامه داد:در حال حاضر 2500 کارگاه پرورش دهندگان پرندگان زینتتی در استان داریم که شاید 10 تا از آنها رسمی هستند و بقیه غیررسمی هستند حالا شما  یک آموزشگاه معرفی کنید که درمورد این پرندگان تخصصی آموزش می دهد.

 

 

وی خواندن همدان به عنوان شهر صنعتی را اشتباه داشت و اظهار کرد: جالب است بدانید که اصفهان با آن همه صنایع 35 درصد صنعتی است آن وقت همدان 30 درصد است و فقط 5 درصد از اصفهان کمتر است که این با واقعیت سازگار نیست.

 

کارگزار اشتغال همدان افزود: وقتی ما اینگونه آمار صنعتی بودن را ارائه می دهیم بالطبع آن  دانشگاه ها صنعت یاد می دهند در صورتی که در واقعیت اینگونه نیست.

 

28 درصد اشتغال همدان کشاورزی است

وی اظهارکرد: 28 درصد اشتغال استان کشاورزی است و هیچ دانشکده ای به طور تخصصی کشاورزی را آموزش نمی دهد همه اینها دست به دست هم می دهد که با این مشکل مواجه شویم تقاضای نیروی کاراست منتها متخصص آن نیروی کار نیست.

 

بابایی تاکید کرد: زمینه های اشتغال اصلی همدان کشاورزی و صنایع کوچک است که عمده مشاغل صنایع کوچک به دلیل رسمی نبودن مخفی است.

 

وی افزود: یکی دیگر از زمینه های اشتغال همدان گردشگری است زیرا ارتباط مستقیمی بین گردشگر و آمار اشتغال وجود دارد.

 

کارگزار اشغال استان همدان در پایان گفت: طی صحبت هایی که با وزارت کار داشتیم خبرهای خوبی در راه است و بر روی آموزش نیروهای کار اقداماتی اساسی صورت گرفته است و همچنین انجمن های مردم نهاد اشتغال هم  در استان ایجاد شده است که هر کدام راجع به رشته خودشان و اشتغال آن ایده می دهند.

 

سخن پایانی...

بیکاری  در همدان معضلی است که روزانه در حال افزایش است و با نگاهی به اطراف خود به راحتی متوجه آن خواهید شد، بیکارانی  که درانتظار اقدامات ضربتی دولت هستند تا برای آینده شغلی شان امنیت و دوام را بوجود آورد .

 

بد نیست در سال پیش رو که از نام آن پیداست، اقدام و عمل اهمیت به سزایی دارد، تصمیمات بلند مدت را کوتاه کنیم و برنامه هایمان را برای جوانان به بوته عمل بنشانیم شاید آنها هم با دیدی بهتر به فردای خود و کشورشان نگاه کنند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان