اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. مهر 1396 - 18:40   |   کد مطلب: 26945
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در همدان:
۵۳ درصد مردم همدان بیکاری را اصلی ترین مشکل شهر می‌دانند
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با بیان اینکه نگرانی مردم همدان برای از دست دادن شغل ۷۶ درصد است گفت: ۵۳ درصد مردم همدان بیکاری را اصلی ترین مشکل شهر دانستند.
بیکاری در همدان

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم, محمدرضا جوادی‌یگانه ظهر امروز در شورای فرهنگ عمومی استان اظهار داشت: در حوزه اخلاق عمومی و حرفه‌ای بدبینی مردم همدان بالاست ولی در زمینه اخلاق دینی، وضعیت همدان بسیار مطلوب و بالاتر از میانگین کشوری است.

وی بیان کرد: چندین پیمایش ملی توسط دفتر ملی طرح‌های ارشاد انجام گرفته است و مقایسه آن با دهه قبل تغییرات جامعه را نشان می‌دهد ولی اکنون آخرین پیمایش که در سال 95 طراحی شد کار مشترک وزارت ارشاد و شورای اجتماعی وزارت کشور است.

جوادی یگانه با بیان اینکه وضعیت اجتماعی- فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران موضوع پیمایش بعدی است که به تفکیک شهرستان‌ها انجام می‌شود عنوان کرد: در مجموع با نگاه کلی به استان همدان در بسیاری از موضوعات اجتماعی همدان جز استانهای کم مسئله دار است و در تقسیم بندی وزارت ارشاد در بین استانهای حاد و بحرانی قرار ندارد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با بیان اینکه تغییر رفتار در زندگی افراد کار آسانی نیست، گفت: خوشبختانه وضعیت اجتماعی کشور از حالت نگران‌کننده خارج شده است.

جوادی یگانه با اشاره به اینکه ابزار تکنولوژی در تغییرات موثر است، تصریح کرد: ورود تکنولوژی به زندگی افراد باعث تغییر می‌شود ولی باید بدانیم این تغییر به کدامین سو در حال حرکت است و در حال حاضر دو پیمایش بر روی 9 شهرستان کشور انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه در برخورد با وضعیت کشور با دو نوع مخاطره طبیعی و اجتماعی مواجه هستیم افزود: تصور و نگرانی مردم از مخاطرات طبیعی در همدان پایین است و در بررسی‌های انجام گرفته در مورد نگرانی مردم از آلودگی آب و هوا، در کل کشور احساس نگرانی 45درصد و در استان همدان 34 درصد می باشد ضمن اینکه در مورد آب و خشکسالی در کل کشور نگرانی به میزان 57 درصد و در استان همدان 43 درصد اعلام شده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: در خصوص از دست دادن شغل در کل کشور، احساس نگرانی در کل کشور 68 درصد و در همدان 76 درصد عنوان شده است، همچنین در زمینه مبتلا شدن به بیماری صعب العلاج در کشور نگرانی 54 درصد و در همدان 62 درصد است.

 جوادی یگانه افزود: در مورد گرفتار شدن خانواده در آسیب‌های اجتماعی، آمار در کل کشور 44 درصد و در همدان 51 درصد گزارش شده است ضمن اینکه در مورد نگرانی از گرفتار شدن در طلاق در کل کشور 39 درصد و در همدان 46 درصد است.

*وضعیت همدان در بخش درخواست رشوه پایین تر از کشور است

وی با بیان اینکه از مردم در مورد میزان دفعات مراجعه به سازمانها و پاسخگویی ادارات و درخواست رشوه سوال شد افزود: جالب است که وضعیت استان همدان در کل کشور مطلوب است و تقاضای رشوه در حوزه درمانی در کل کشور 7.6 درصد و در همدان 3.7 درصد، این میزان در شهرداری‌ها در کل کشور 11 درصد و در همدان پنج درصد، در حوزه پلیس در کشور 9 درصد و در همدان 3 درصد است ضمن اینکه در دادسراها در کل کشور 8.9 درصد و در همدان 1.7 درصد عنوان شد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات داده‌هایی که در مورد همدان ارائه شده را به نسبت استان‌های دیگر مثبت عنوان کرد و افزود: همدان به نسبت اجتماعی وضعیت مطلوبی را نشان می‌دهد.

جوادی‌یگانه با بیان اینکه از مردم در مورد مهمترین مشکلاتشان در شهر سؤال شد بیان کرد: در کل کشور 34 درصد و در همدان 53 درصد "بیکاری" به عنوان اصلی‌ترین موضوع عنوان شده که بالاتر از میانگین کشوری است، هر چند که ممکن است بیکاری یک مشکل متصور در ذهن مردم همدان باشد.

وی با اشاره به اینکه باید دقت داشت که آمار ثبتی و آمایشی با یکدیگر تفاوت دارد مطرح کرد: در حوزه استفاده از ماهواره در کل کشور 44 درصد و در همدان 30 درصد عنوان شد و در زمینه استفاده از اینترنت آمار کل کشور 61 درصد و همدان 48 درصد در حوزه وای فای از 45 درصد کل کشور همدان 26 درصد استفاده دارد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اعلام کرد: در بخش خودرو 62 درصد مردم کشور استفاده دارند در استان همدان 50 درصد، در بخش کتابخانه در کل کشور 23 درصد و در همدان 16 درصد عنوان شده است.

وی با بیان اینکه در مورد موضوع کار زنان در بیرون از منزل، 22 درصد در کشور و در همدان 29 درصد مخالف آن بودند، افزود: استان همدان از لحاظ اجتماعی و اخلاق خانواده، سنتی است هر چند ممکن است در حوزه زنان در چند سال آینده اتفاقاتی رخ دهد.

*همدانی‌ها بیشتر از میانگین کشوری مخالف ارتباط دختر و پسر قبل از ازدواج هستند

جوادی‌یگانه بیان کرد: استان همدان نسبت به کشور سنتی‌تر است، و این امر را می‌توان از سوالاتی که از شهروندان پرسیده شده و جواب‌هایی که به ما ارائه شده، دریافت به عنوان مثال در یکی از سوالات از افراد پرسیده شد که در مورد ازدواج، موافق دوستی دختر و پسر هستید؟ و در کل کشور 63 درصد و در همدان 73 درصد مخالف این مهم بودند.

وی تصریح کرد: همدان به نسبت جامعه ایران به سنت نزدیک‌تر هستند و در نگاه سنتی تظاهر به نمایش وجود ندارد به همین ترتیب در تصمیم گیری امور مهم زندگی در کل کشور 31 درصد مرد و در همدان 52 درصد مرد تصمیم گیر امور مهم زندگی است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات افزود: در کل کشور 43 درصد عنوان کردند که کل اعضای خانواده باید تصمیم گیر باشند و در همدان 27 درصد است ضمن اینکه در این رابطه که در منزل شما چه کسی تصمیم گیر است در همدان 50 درصد مرد تصمیم گیرنده است و همه اعضای خانواده در همدان 22 درصد است ضمن اینکه در مورد کار زنان بیرون از خانه 29 درصد مخالفند و در کل کشور 22 درصد مخالف هستند.

جوادی‌یگانه با بیان اینکه در حوزه اخلاق عمومی با وضعیت متفاوت تری مواجه هستیم افزود: بدبینی مردم همدان نگران‌کننده است و در همدان با جامعه یو شکل مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد مردم تصور می‌کنند در جامعه دروغگویی وجود دارد و در همدان نگرانی و بدبینی حدود هشت درصد بیش از سایر استان‌های کشور است، اعلام کرد: در مورد تقلب و کلاهبرداری وضعیت به همین شکل است و این موضوع در همدان 10 درصد از کل میانگین کشوری بالاتر عنوان شده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با اشاره به اینکه در بخش اعتقادات و توکل به خدا در کل کشور، رقم به 56 درصد و در همدان این رقم به 75 درصد می‌رسد، افزود: ارادت به اهل‌بیت(ع) در کل کشور 52 درصد و در همدان 70 درصد بیان شده است.

وی با اشاره به اینکه از شهروندان پرسیده شده که چقدر معتقد به این هستید که دینداری باید همراه با عمل باشد، بیان کرد: این موضوع در استان همدان 22 درصد بالاتر از میانگین کشوری عنوان شده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: از شهروندان پرسیده شده که چه مقدار اوضاع سیاسی کشور نسبت به پنج سال قبل بهتر شده است که استان همدان پنج درصد نسبت به میانگین کشوری بالاتر بود، در کل استان همدان در دینداری بالاتر از میانگین کشوری است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان