به گزارش صبح الوند، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در حین بازدید از ایستگاه راه آهن همدان ضمن مذاکره تلفنی بامعاونین وزیر راه و شهرسازی، مهندس خادم و مهندس محمد زاده افزود: مشکلی دربحث تامین مالی ایستگاه راه آهن وجود ندارد و امیدواریم کل مبلغ 80 میلیارد تومان مورد نیاز پروژه ایستگاه که در حال حاضر تنها 12 میلیارد آن تامین شده طبق صحبت و قول های وزیر راه و شهرسازی و معاونین ایشان به استان تخصیص یابد.
وی در ادامه بیان کرد: ساختمان ایستگاه راه آهن دارای 2 هزار متر زیربنا می باشد و فازاول آن یعنی 800 متر برای سرویس دهی تا پایان ریل گذاری به بهره برداری می رسد و امید است با تامین بودجه قول داده شده هرچه سریع تر فاز دوم این پروژه نیز به بهره برداری برسد.
رییس مجمع نمایندگان استان همدان افزود: پیشرفت فیزیکی ریل گذاری راه آهن تهران-همدان به طول 268 کیلومتر در حال حاضر بیش از 80 درصد است و طبق برنامه زمان بندی به 32 کیلومتری همدان رسیده است و امید داریم با پیگیری مسئولان استان و مجمع نمایندگان طبق وعده های داده شده این پروژه تا اواسط اردیبهشت ماه به اتمام برسد.
وی با اشاره به اینکه راهآهن همدان- تهران پروژهایست که بیش از 10 سال منتظر آن بودیم و در حال حاضر باید هرچه سریع تر به اتمام برسد و مردم استان همدان از خطوط ریلی بهره مند شوند افزود : این طرح حمل و نقل مسافری و باری استان را به شبکه راهآهن سراسری متصل میکند .
امیر خجسته در خصوص فاصله 13 کیلومتری ایستگاه راه آهن از مرکز شهر گفت : در این پروژه نیاز است هرچه سریع تر ایستگاه مسافربری بعدی که نزدیک تر به مرکز شهر است در دستور کار قرار گرفته و عملیاتی شود و همچنین ایستگاه فامنین که در حد فاصله قهاوند و این شهرستان قرار دارد در دستور کار قرار گیرد و بودجه لازم به آن اختصاص یابد .
این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وابستگی شدید صنعت ریلی کشور به واردات گفت : تمامی امکانات برای توسعه این صنعت و بومی سازی کامل آن وجود دارد اما همت و تلاشی جهادی برای برداشتن موانع باید صورت بگیرد تا پروژه های توسعه راه آهن مانند این پروژه سالها در انتظار تامین ریل نمانند .
وی با اشاره به این که امکانات تولید ریل و واگن از سالها قبل در کشور وجود داشته افزود : دولت اقداماتی را برای افزایش فناوری های بومی این صنعت انجام داده و با بیشتر شدن سرعت این تحولات باید امیدوار به تولید ریل استاندارد در داخل کشور هم برای استفاده داخلی و هم برای صادرات باشیم که در این صورت کشورمان در زمره معدود کشورهای دارای تکنولوژی تولید ریل قرار خواهد گرفت . در مورد تامین واگن نیز دولت باید تمهیداتی بیندیشد تا مشکلات پیش رو این صنعت برداشته و شرکت ها خصوصی ملزم به تهیه واگن از داخل کشور بشوند .
انتهای پیام/
دیدگاه شما