اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. دى 1395 - 7:54   |   کد مطلب: 23191
فرماندار خبر داد :
وضعیت آب در همدان بحرانی است
فرماندار همدان گفت: در حال حاضر با وجود 38 ميليون متر مكعب ظرفيت سد اكباتان فقط 13 ميليون متر مكعب آب در اين سد ذخيره شده كه اين نشان از وضعيت بحراني آب در همدان است

به گزارش صبح الوند، علی تعالي  در جلسه شوراي حفاظت از منابع آب شهرستان همدان با بيان اينکه در اين جلسه انصافاً گزارشات خوبي از شرکت آب منطقه‌اي داشته‌ايم که اين اطلاعات مي‌تواند راه را براي برنامه‌ريزي باز بگذارد، اظهار کرد: با توجه به تغيير اقليم چند سال گذشته در استان، سطح بارندگي نسبت به نرم جهاني نصف است که اين وضعيت بحراني منابع آبي را هم در کشور و هم در استان همدان نشان مي‌دهد.

 

وي افزود: در حال حاضر با وجود 38 ميليون متر مکعب ظرفيت سد اکباتان فقط  13 ميليون مترمکعب آب در اين سد ذخيره شده که اين نشان از وضعيت بحراني آب در همدان است.

 

فرماندار همدان با اشاره به اينکه در وضعيت فعلي کاهش ذخاير آبي، وظيفه همه دستگاه‌ها بايد در جلوگيري از برداشت بي‌رويه ذخاير آب معطوف شود، ادامه داد: خوشبختانه با اقدامات عملياتي که در سال‌هاي اخير توسط مسوولان ذيربط، قوه قضاييه و نيروي انتظامي انجام شده استان همدان رتبه نخست را در انسداد چاه‌هاي غير مجاز در کشور کسب کرده است.

 

وي با بيان اينکه در شرايط فعلي 710 حلقه چاه فاقد پروانه در همدان داريم، گفت: 266 حلقه از اين چاه‌ها به سال‌هاي قبل از 85 بازمي گردد که بايد هر چه زودتر تعيين تکليف شوند و پرونده برخي از اين چاه‌ها که از دور خارج و متروکه شده‌اند نيز بايد بسته شود.

 

تعالي با اشاره به اينکه در برخي از روستاهايي که در سال‌هاي گذشته تخليه شده چون قنواتي وجود دارد بازسازي چاه‌هاي داراي حکم بايد در دستور کار اقدامي قرار گيرد، يادآور شد: مديريت بهره‌برداري از 444 حلقه چاه که پس از سال 85 مورد حفاري مجاز قرار گرفته، از اهميت خاصي برخوردار است چراکه براساس ضوابط جديد ميزان برداشت بايد برابر پروانه باشد.

 

وي خاطرنشان کرد: در شرايط فعلي با وجود 2 هزار و 500 حلقه چاه مجاز در همدان متأسفانه از اين چاه‌ها چندين برابر حد معقول بخصوص در حوزه کشاورزي برداشت آب داريم که براي رفع اين مشکل اجراي مديريت بهره‌برداري لازم است.

 

فرماندار همدان با بيان اينکه اولويت‌بندي و دسته‌بندي در مديريت بهره‌برداري آب نياز ضروري است که بايد در يک فاز قرار گيرد، تصريح کرد: خوشبختانه در سه سال گذشته در حوزه تعادل‌بخشي منابع آبي خوب کار شده که اميدواريم با عملکرد خوب بتوانيم وارد احياي منابع آبي شويم.

 

وي ضمن قدرداني از جهاد کشاورزي شهرستان همدان مبني بر کشت محصولات کم آب‌بر در همدان بيان کرد: تاکنون جهاد کشاورزي همدان توانسته در کاشت چند محصول کم آب‌بربه عنوان پايلوت شناخته شود که بر روي حفظ منابع و ذخاير آبي همدان مي تواند تأثيرگذار باشد.

 

تعالي در خصوص حفر چاه‌هاي غير مجاز خانه‌باغ‌ها که منجر به معضلاتي براي شهر همدان شده است به جهاد کشاورزي تاکيد شد: گزارشات مکرر حاکي بر زدن چاه‌هاي غير مجاز در خانه باغ‌هايي که مشمول تغيير کاربري از سوي جهاد  کشاورزي است که بتدريج مي‌تواند بر روي ذخاير آب تأثيرگذار باشد چراکه با قيد بلامانع بودن خدمات در تغيير کاربري‌ها از اين واژه برداشت حقوقي خاص مي‌شود.

 

وي در پايان افزود: در هيچ استاني مثل همدان دستگاه قضايي محکم پاي کار نايستاده است که از اين ظرفيت و موقعيت خوب مي‌توان براي برنامه‌ريزي و تعادل‌بخشي منابع آبي استفاده کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان