اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

1. شهريور 1395 - 8:44   |   کد مطلب: 19646
معاون برنامه ريزي و عمراني فرماندار همدان با بيان اينکه برداشت غيرقانوني معادن سيليس منطقه ارزانفود خطري براي حوزه آبخيز اکباتان است، گفت: محيط زيست بايد جدي وارد کار شود زيرا منابع در حال نابودي است.

به گزارش صبح الوند، حسين افشاري در شوراي حفاظت از منابع آب شهرستان همدان از افتتاح 114 طرح در همدان طي هفته دولت خبر داد و اظهار کرد: اين طرح‌ها در حوزه‌هاي مختلف از جمله صنايع تبديلي، حمل و نقل و ارتباطات، آبرساني، گردشگري، ميراث فرهنگي و... با اعتبار بالغ بر 62 ميليارد تومان افتتاح خواهد شد.

وي با بيان اينکه کار مهمي در منابع آبخيزداري همدان انجام شده است، خواستار اقدامات بيشتر در اين زمينه شد.

معاون برنامه‌ريزي و عمراني فرماندار همدان با اشاره به اينکه در حوزه ارزانفود برداشت غير قانوني معادن سيليس انجام مي‌گيرد و عملاً معادني در آن منطقه باقي نمانده است، گفت: تعدادي افراد سودجو با بيل مکانيکي زمين و منابع طبيعي را شخم مي‌زنند و مختصري به سنگ سيليس مي‌رسند که عمل آنها غير قانوني است.

وي با بيان اينکه تخريب در حوزه ارزانفود بسيار گسترده است خاطرنشان کرد: نيروي انتظامي ورود خوبي داشت که در حال حاضر تخريب در اين حوزه کاهش پيدا کرده است.

افشاري با بيان اينکه در روز جمعه بازديدي از منطقه ارزانفود داشتيم که 25 بيل مکانيکي در آن منطقه وجود داشت، افزود: اگر با اين روند پيش روند زحماتي که براي بالابردن سد اکباتان براي آبگيري بيشتر انجام داديم، از بين مي‌رود.

اين مسؤول ادامه داد: سودجويان با کندهکاري جايي مانند لانه موش ايجاد کردند که اين امر باعث مي‌شوند با بارش باران رسوب به درياچه وارد شود.

معاون برنامه‌ريزي و عمراني فرماندار همدان از محيط زيست، منابع طبيعي و امور آب خواست در اين رابطه اقدامات جدي انجام دهند و افزود: از لحاظ حقوقي بايد پيگيري صورت گيرد تا منابع موجود از بين نرود.

وي تصريح کرد: با اين روند هيچ بوته‌اي بالادست ارزانفود باقي نمانده و آن ارتفاع تبديل به بيابان خواهد شد.

افشاري با بيان اينکه بيشتر آسيب به حوزه آبخيز اکباتان وارد مي‌شود، افزود: محيط زيست بايد جدي وارد کار شود زيرا منابع در حال نابودي است و چيزي به عنوان صنعت نيز باقي نمانده تا سازمان صنعت و معدن در آنجا تعاوني تشکيل دهد.

وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه منابع آب گفت: در سال 90، 70 درصد منابع مورد نياز آب شهر همدان از منابع زيرزميني تهيه ميشد که اکنون 70 درصد از منابع سطحي و 30 درصد از منابع زيرزميني تهيه مي‌شود.

معاون برنامه‌ريزي و عمراني فرماندار همدان با بيان اينکه در تصفيه آب همدان از لحاظ ميکروبي و سختي آب اقدامات گسترده و پيچيده‌اي صورت مي‌گيرد، افزود: سيستم تصفيه از گندزدايي به روش کلر به گندزدايي به روش ازن تبديل شده که کار خوب و ارزشمندي است.

وي با بيان اينکه خوشبختانه دستگاه‌هايي که به نوعي مرتبط با آب هستند فراتر از انتظارات در شهرستان همدان عمل مي‌کنند، خاطرنشان کرد: در بخش امور آب انسداد چاه‌هاي غير مجاز و نصب کنتورهاي هوشمند اقدام خوبي بوده و حتي برخي عنوان مي‌کنند که همدان به نسبت ساير شهرستان‌هاي استان اقدامات جديدتري انجام ميدهد.

افشاري با بيان اينکه در خصوص محصولات کشاورزي کم‌آب‌بر طرح‌هاي خوبي ارائه شده است، افزود: در زمينه جايگزيني آبياري مدرن به جاي سيستم سنتي نيز اقدامات خوبي انجام شده است.

اين مسؤول با بيان اينکه مسؤولان آب و فاضلاب شهرستان کار سختي را در تبديل سيستم‌هاي فرسوده به سيستم‌هاي نو انتقال آب دارند، گفت: برخورد با متخلفان حوزه آب در همدان به ويژه شهرستان همدان از متوسط کشوري بالاتر است اما در اين زمينه اشکالي که وجود دارد اين است که دير به فکر چاره افتاده‌ايم.

معاون برنامه‌ريزي و عمراني فرماندار همدان با بيان اينکه در آينده برداشت بي‌رويه آب و کمبود آن به يک معضل اساسي تبديل خواهد شد و کيان تمدن کشور را به خطر خواهد انداخت، افزود: در برخورد با اين مشکل دير عمل کرديم اما خوشبختانه به اهميت موضوع پي برده‌ايم و بايد اقدامات اساسي نيز صورت گيرد.

مدير امور آب شهرستان همدان نيز با اشاره به اهميت به نصب کنتورهاي هوشمند از سوي کشاورزان اظهار کرد: با مشترکين حوزه آب صحبت شده تا اقدام به نصب کنتور هوشمند کنند چرا که اين موضوع به نفع خود آنهاست و باعث حفاظت بهره‌برداري از منابع آب نيز خواهد شد.

احمد محمدرضي با بيان اينکه شوراها و دهياران قبلاً پيگير معرفي متخلفان بودند اما در چند روز اخير برخي از آنها حرف خود را پس گرفته و مي‌گويند «نبايد با کشاورزان برخورد شود چرا که آب متعلق به آنهاست»، خاطرنشان کرد: آب منابع ملي است و همه ما وظيفه حفاظت از آن را داريم.

وي با بيان اينکه تاثير انسداد چاه‌هاي غير مجاز بر چاه‌هاي فيزيومتري قابل اندازه‌گيري نيست، خاطرنشان کرد: طي سه سال گذشته 291 چاه غير مجاز در  دشت همدان مسدود شده که 62 چاه سال 92، تعداد 108 چاه در سال 93، تعداد 81 چاه طي سال  گذشته و 40 چاه امسال مسدود شده است.

محمدرضي با بيان اينکه با اين اقدام سالانه 15 ميليون و 593 هزار متر مکعب صرفه‌جويي آب مي شود، خاطرنشان کرد: در برخورد با متخلفان اقدام به پلمب چاه، جريمه، ابطال مجوز را در دستور کار داريم.

وي با بيان اينکه پيگير نصب کنتور هوشمند از سوي کشاورزان هستيم اما متاسفانه رغبتي در اين زمينه نيست، افزود: در اين ميان برق 51 حلقه چاه را قطع شده يا تهديد به قطع کرده‌ايم.

مدير امور آب شهرستان همدان با اشاره به نصب کنتورهاي هوشمند گفت: با اين اقدام سخت پيگير حفاظت منابع آب و جلوگيري از بهره‌برداري غير مجاز آن هستيم.

وي با اشاره به فروش غير مجاز آب با تانکر خاطرنشان کرد: ماده 28 قانون اساس به صراحت اعلام کرده هرگونه خريد و فروش آب ممنوع است و قطعا برخورد با متخلفان صورت مي‌گيرد.

محمدرضي با بيان اينکه در برخورد با متخلفان در همدان همکاري خوبي وجود دارد، افزود: نيروي انتظامي و فرمانداري در اين زمينه کمک ميکنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان