اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. تير 1396 - 9:13   |   کد مطلب: 25745
معاون سياسي و اجتماعي فرمانداري همدان:
ضرورت شناسایی کانون‌هاي تجمع و آلوده حیوانات ناقل بیماری
معاون سياسي و اجتماعي فرمانداري همدان گفت: بخشي از وظايف بهداشت محيط حفظ سلامت مردم و شناسايي کانون‌هاي تجمع و آلودگي از حيوانات است
ضرورت شناسایی کانون‌هاي تجمع و آلوده حیوانات ناقل بیماری

به گزارش صبح الوند، معاون سياسي و اجتماعي فرمانداري همدان از ايجاد سايتي براي نگهداري سگ‌هاي بي‌سرپرست خبر داد و گفت: گزش سگ‌هاي خانگي در همدان بيشتر از سگ‌هاي بي‌سرپرست است.

 

علي‌اصغر ناظري‌پور در کارگروه کنترل جمعيت حيوانات ناقل بيماري شهرستان همدان با اشاره به لزوم کنترل گزش حيوانات اظهار کرد: مسئله کنترل بيماري هاري بسيار حائز اهميت است و طبق آمار نيز در همدان گزش سگ‌هاي خانگي بيشتر از سگ‌هاي بي‌سرپرست بوده است.

 

وي با اشاره به اينکه حساسيت شبکه بهداشت در زمينه کنترل بيماري بسيار مهم بوده و فراتر از پيشگيري ورود داشته است، گفت: تاکيد ما اين است بخشي از وظايف بهداشت محيط حفظ سلامت مردم و شناسايي کانون‌هاي تجمع و آلودگي از حيوانات است

.

معاون سياسي و اجتماعي فرمانداري همدان با اشاره به اينکه خوشبختانه گزارش‌ها مبني بر اين است که کانون‌هاي تجمع و آلودگي حيوانات ناقل بيماري وجود ندارد، خاطرنشان کرد: آگاهي مردم در برخورد با حيوانات بسيار حائز اهميت بوده و البته نمي‌توان در اين خصوص سطح بندي کرد که مثلا کسي بيشتر نسبت به حيواني نظير سگ توجه مي‌کند اما روند زندگي جديد است و پديده‌هاي جديدي رشد کرده که آگاهي افراد در خصوص رفتار با حيوان نيز نياز به زمان دارد.

 

وي با اهميت به کار تشکل‌هايي که در رابطه با حيواناتي نظير سگ‌ها فعاليت دارند، افزود: متاسفانه نسبت به برخي از امور از لحاظ فرهنگ‌سازي کار خوبي انجام نمي‌دهيم و انتظار داريم مردم با ما همراهي کنند در صورتي که آگاهي خوبي نشده است.

 

ناظري‌پور با اشاره به اينکه در بسياري از موارد در رابطه با سگ‌ها ترس از سوي مردم وجود دارد در حالي که ممکن است تهديد از جانب سگ‌‌ها واقعي نباشد، گفت: بايد ترس مردم از حيواناتي مانند سگ نيز مورد توجه باشد، چرا که گاهي اين موضوع اثرات روحي را نيز به دنبال خواهد داشت.

 

وي با بيان اينکه اين جلسه به درخواست شهرداري، انجمن حمايت از سگ‌ها و خواست ما تشکيل شده است، تصريح کرد: موضوع ما تنها به حيواناتي نظير سگ برنمي‌گردد، مثلاً چند سال پيش جمعيت موش‌ها در ميدان امام (ره) بسيار بالا رفته بود و اطلاع‌رساني در اين خصوص حائز اهميت است.

 

معاون سياسي و اجتماعي فرمانداري همدان با تاکيد به اينکه گزارش‌دهي مرتب دستگاه‌ها خصوصاً در فصل تابستان بسيار مورد توجه است، گفت:  سازمان حفاظت از محيط زيست حامي حيوانات است و بخشي از وظايف آنها در خصوص سگ‌هاست که آنها نيز تاکيد به زنده نگه داشتن اين حيوانات دارند.

 

وي با اشاره به اينکه محيط زيست وظايفي در رابطه با حيوانات دارد که بايد در اين جلسه نماينده‌اي از آنها حضور داشت، افزود: وظيفه اصلي در خصوص حيواناتي نظير سگ‌ها به دوش شهرداري است و تا جايي که امکان دارد بايد برخورد انساني با حيوانات مورد توجه قرار گيرد.

 

ناظري پور با بيان اينکه اقدامات خوبي از سوي انجمن‌هايي نسبت به سگ‌ها از جمله عقيم‌سازي اين حيوانات، واگذاري به افراد مورد اطمينان و ... انجام مي‌شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه روند اتلاف سگ‌ها در استان کاهش داشته و مرتب نيز به اين سمت حرکت مي‌کنيم.

 

وي با اشاره به اينکه همدان عملکرد خوبي در برخورد با سگ‌ها داشته و پناهگاهي براي اين حيوانات در نظر گرفته شده است که از سراسر استان به آنجا مراجعه مي‌کنند، افزود: زميني در خصوص ايجاد سايتي براي نگهداري سگ‌ها و 400 ميليون تومان اعتبار براي انجام اقداماتي در اين زمينه در نظر گرفته شده و اين اقدام خوبي است.

 

معاون سياسي و اجتماعي فرمانداري همدان در پايان گفت: تاکيد ما به زنده‌گيري سگ‌ها، استفاده از ظرفيت انجمن‌ها و اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي در خصوص سگ‌هاست.

 

مدير خدمات شهري شهرداري همدان نيز بر تخصيص هزينه 400 ميليوني وعده داده شده از سوي شهرداري براي ايجاد فضاي مناسب ويژه سگ‌هاي بي‌سرپرست تأکيد کرد و گفت: همدان جزء 11 استان در کشور است که سلاح بيهوشي با تجهيزات جاني خريداري کرده است.

 

حسين خانجاني اظهار کرد: دستوالعمل جمع‌آوري سگ‌هاي بي‌سرپرست در سال 87 نوشته و سال 91 ابلاغ و در سال 92 تصميم گرفته شد که در سال 93 سلاح کشتار و بي‌هوشي سگ‌ها تحويل داده شود.

 

وي با اشاره به اينکه با 50 ميليون تومان سلاح‌ها را خريداري کرديم اما هنوز اجازه استفاده از آن را نداريم، به پرشدن ظرفيت پناهگاه‌هاي حيوانات بي‌سرپناه اشاره کرد و گفت: ظرفيت 350 قلاده‌اي پناهگاه موجود در حال پر شدن است.

 

معاون اداره دامپزشکي شهرستان همدان نيز در اين کارگروه بيان کرد: 3 ماهه اول امسال در شهر همدان 1322 دُز واکسن براي حيوانات مصرف شده است.

 

اميرحسين نبي‌پور با بيان اينکه در سال گذشته 865 مورد سگ گزيدگي داشته‌ايم، بيان کرد: از اين تعداد، 694 مورد خانگي و 181 مورد آن از سوي سگ‌هاي بي‌سرپرست بوده است.

 

بهادري ادامه داد: در سال گذشته 416 مورد گزيدي از سوي گربه، 47 مورد حيوانات اهلي و 38 مورد مربوط به حيوانات وحشي اعلام شده است.

 

کارشناس اداره دامپزشکي شهرستان همدان نيز در اين زمينه بيان کرد: هاري، کيست هيداتيک، سالک ، کالاآزار و ... بيماري‌هاي منتقله از سوي سگ است که اين مهم بر ضرورت اجراي دستورالعمل کنترل جمعيت سگ‌هاي ولگرد را بيش از پيش مي‌افزايد.

 

مهدي طلايي با بيان اينکه واکسيناسيون سگ‌هاي خانگي را به بخش خصوصي واگذار کرده‌ايم، تصريح کرد: تزريق واکسن هاري براي سگ‌ها در روستاها رايگان انجام مي‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان