اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. تير 1395 - 13:09   |   کد مطلب: 18751
عضو شورای اسلای شهر همدان گفت: پیاده راه سازی ضرورت زدگی شهری در شهرهای بزرگ است.

به گزارش صبح الوند، مدت زمان زیادی از اجرایی شدن طرح پیاده راه خیابان‌های بوعلی و اکباتان نمی‌گذرد، مسئولین مدیریت شهری در تلاشند تا با اجرای طرح پیاده راه، نرم نرمک اجرای طرح تفصیلی را عینیت بخشند، طرحی که سال‌هاست به دلایل مختلفی از جمله کمبود اعتبارات و یا عدم جرأت و جسارت مدیران شهری در اجرای این طرح، مغفول واقع شده و هزینه‌های دیگری را که در طرح‌های غیر هم‌سو با طرح تفصیلی اجرا شده را بر مجموعه شهر بار کرده است.
اجرای رفوژمیانی و آبنمای سنگی خیابان بوعلی یکی از این طرح‌هایی است که این روزها و با اجرا شدن طرح پیاده راه موضوع مباحث متعددی در بین مردم و اصحاب رسانه شده است چراکه عنوان می‌شود با وجود طرح تفصیلی، اجرای طرح آبنما که در طرح تفصیلی دیده نشده تنها بارکردن هزینه‌ای بر دوش مدیریت شهری بوده و حالا با اجرای طرح پیاده راه که بخشی از طرح تفصیلی است، حذف آبنما فقط هدر رفت هزینه‌ها در مدیریت شهری را رقم می‌زند.
درصدد شدیم تا در این موضوع گفتگویی با یکی از اعضای شورای اسلامی شهر داشته باشیم و از آثار و تبعات طرح پیاده راه در خیابان‌های بوعلی و اکباتان سؤال کنیم.
“کامران گردان” در گفتگو با سپهرغرب در این زمینه اظهار کرد: با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات سبک زندگی شهری اتکای بی اندازه‌ای نسبت به خودروها و وسایل نقلیه صورت گرفته که باعث کاهش تحرک و فعالیت بدنی همچنین کمرنگ شدن ارتباطات اجتماعی شده است و پیامدهای منفی برای سلامت روح و روان افراد و زندگی اجتماعی داشته است؛ علاوه بر آن یکی دیگر از تأثیرات افزایش استفاده از وسایل نقلیه تشدید آلودگی‌های زیست محیطی است که آن هم اثرات منفی در زندگی شهری دارد.
وی افزود: با این رویه دولت‌ها برای حفظ سلامت محیط، اجتماع و مردم به فکر احیای سازه‌های اجتماعی و بازپس گیری معابر از خودروها و دراختیار گذاشتن آنها به مردم افتادند بنابراین پیاده‌ راه‌سازی برخی خیابان‌ها در دستور کار بسیاری از کشورهای غربی و برخی شهرهای کشور ایران از جمله تهران، اصفهان و تبریز قرار گرفت براین اساس در شهر همدان هم طبق طرحی که از سال‌ها قبل در طرح تفصیلی جامع شهر دیده شده بود مقرر شد خیابان‌های بوعلی و اکباتان به پیاده راه تبدیل شوند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه روان کردن تردد خودروها در خیابان‌های اصلی شهر و اقداماتی از قبیل تعریض خیابان‌ها طی سال‌های اخیر تنها موجب افزایش ورود خودرو به سطح شهر و تشدید بار ترافیکی شده است گفت: این رویه هم باعث کاهش فضاهای عمومی و هم افزایش آلودگی هوا و صوت در سطح شهر شده است.
وی ضمن اشاره به نقش تاریخی، فرهنگی، گردشگری و مرکزیت میدان امام در جغرافیای شهری همدان بیان کرد: از آنجا که اغلب ترددهای درون شهری نیز از میدان امام خمینی (ره) شکل می‌گیرد ترافیک بسیار بالایی در این نقطه و در ۶ خیابان منتهی به آن وجود دارد بنابراین در طرح مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری سال ۸۵، احیای نقش میدان مرکزی شهر در دستور کار قرار گرفت که بر این اساس باید ۶ خیابان اصلی منتهی به میدان تبدیل به پیاده راه شوند.
گردان با بیان اینکه طرح پیاده راه در سال‌های اولیه کامل نبود و نیاز به بررسی و مطالعات بیشتری داشت تبیین کرد: در فاز اول اجرایی شدن این طرح، پیاده راه سازی خیابان‌های بوعلی و اکباتان به اولویت نخست اجرای طرح تبدیل شد که متأسفانه با دلایل متعددی در این سال‌ها اجرا شدن آن به تعویق افتاد اما شورای چهارم و شهردار این دوره با جرأت و جسارت بر اجرایی شدن این طرح تأکید و اقدام کردند.
وی در ادامه با اشاره به مزایای طرح پیاده راه تصریح کرد: این طرح افزایش ایمنی ترافیکی و تردد را در سطح شهر به دنبال خواهد داشت علاوه بر آن با احداث شهرک پزشکان و انتقال مطب‌ها و آزمایشگاه‌های خیابان بوعلی تمرکز و تردد جمعیت در رینگ اول شهر کمتر خواهد شد، همچنین رونق اقتصادی بیشتری برای اصناف خارج از رینگ اول نیز به‌وجود خواهد آمد.
عضو شورای شهر همدان تشریح کرد: جلسات کارشناسی متعددی در معاونت شهرسازی شهرداری، کمیسیون‌های مختلف شورای شهر همدان و نهادهای هماهنگ کننده ذیربط با حضور اساتید دانشگاه‌ها و نخبگان و کارشناسان تشکیل شده و در نهایت با مصوبه شورای ترافیک استان و همّت شهردار و حمایت بی دریغ مدیر شهری منطقه یک این طرح به مرحله اجرا رسید.

“طرح آبنما” در طرح جامع تفصیلی وجود نداشته است
این مقام مسئول با بیان اینکه طرح آب‌نما در طرح جامع تفصیلی وجود نداشته است گفت: طرح آب‌نما در زمان خود شاید بهترین گزینه در فضاسازی خیابان بوعلی به‌نظر رسیده زیرا موضوع پیاده‌راه شدن خیابان‌های بوعلی و اکباتان مطرح نبوده و به‌هرحال هیچ شهرداری نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و هیچ فعالیتی در زیباسازی و عمران شهر نداشته باشد تا آینده و اجرایی شدن طرح‌های مصوب او را وادار به حرکت کند.
وی با بیان اینکه با اجراشدن طرح پیاده‌راه در خیابان بوعلی، معبرعبور و مرور خودروهای اورژانسی، پلیس، برقی و ویلچر جایگزین آب‌نما خواهد شد اظهار کرد: حذف آب‌نما ضرر و زیان سنگینی بر مدیریت شهری تحمیل نمی‌کند زیرا کلیه مصالح به‌کار رفته در آب‌نما در پیاده‌راه سازی خیابان به کار گیری می شود علاوه بر آن نمی‌توان با مستمسک قرار دادن خسران در موضوع آب نما از اجرای طرح پیاده راه جلوگیری کرد و پیاده راه را قربانی نظریه ضرر و زیان کرد.
گردان ادامه داد: اجرایی شدن کامل این طرح در ۶ خیابان اصلی مستلزم زمان و اعتبارات لازم است زیرا نمی‌توان همزمان کار را در تمام خیابان‌ها با یک روند آغاز کرد و به فرجام رسید این کار شرایط و پیامدهای خاص خود را در بردارد اما نمی‌‌توان تا اجرای کامل طرح هم شهر را به حال خود گذاشت و هیچ اقدام دیگری در جهت مؤلّفه‌های ترافیکی، زیست محیطی، عمرانی و زیباسازی انجام نداد.
وی در ادامه افزود: المان میدان امام خمینی(ره) هم از دیگر مواردی است که در طرح تفصیلی شهر دارای تعریف است اما المان فعلی با این تعریف تناسب شکلی ندارد و چندان هم المان فاخری نیست بنابراین این المان هم با اجرای کامل طرح تفصیلی با المان بهتری جایگزین خواهد شد اما نکته اینجاست که آیا در زمان طراحی و اجرای المان فعلی، شهرداری باید تا پایان تدوین طرح تفصیلی دست روی دست می‌گذاشت و هر اقدامی در این زمینه را منوط به مطالعات طرح تفصیلی می‌کرد؟
رئیس کمیسون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر لزوم تغییر و تحول در هر موقعیت از شهر به فراخور زمان‌های مختلف گفت: بهر حال در هر دوره‌ای الزمات متعددی وجود دارد و پاسخگویی به این الزامات نیاز شهر و زندگی مدنی شهروندان است، اگرچه گاهی امکان بروز اشتباه نیز وجود دارد ولی تا تجربه حاصل نشود پاسخگویی به نیازهای روز جامعه نیز امکانپذیر نخواهد بود چرا که دیکته ننوشته غلط ندارد اما اگر برای پیشروی و تغییرات مثبت گام برداریم می‌توانیم به تجربه دست یابیم و اشتباهات گذشته را نیز اصلاح کنیم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا بهره‌برداری از پیاده‌راه‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی منتهی به میدان امام را در هجمه تردد خودروها ناامن نخواهد کرد؟ عنوان کرد: اساسا ایده پیاده راه با این مبنا شکل گرفته که از حجم تردد خودروها به‌خصوص خودروهای تک سرنشین در خیابان‌های اصلی شهر کاسته شود و این نیازمند فرهنگ سازی است که تغییر رفتار ترافیکی مردم را رقم بزند که این مهم با همراهی و همکاری رسانه‌ها ایجاد می شود. 
گردان بیان کرد: برای فضای پارک خودروها در سطح شهر پارکینگ‌های مختلفی از جمله پارکینگ آقاجانی بیک و پارکینگ حمام قلعه دیده شده تا از پارک جلوی درب منازل مسکونی در کوچه‌های فرعی ممانعت شود، گذشته از آن وقتی با احداث شهرک پزشکان و دیگر اقدامات مشابه هم‌سو تمرکز زدایی از مرکز شهر صورت گیرد به طور طبیعی از تردد خودروها در رینگ اول شهر به مرور کاسته خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان