اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

3. مرداد 1394 - 13:30   |   کد مطلب: 12762
متاسفانه گلخانه داران و تولید کنندگان قارچ خوراکی مجبورند محصول خود را به دلیل بیمار بودن بخش توزیع محصول با قیمتی بسیار اندک و زیر قیمت بازار بفروشند تا سود محصولاتشان به جیب دلالان برود.
بازار فروش، اصلی ترین مشکل تولیدکنندگان قارچ در همدان است

به گزارش صبح الوند، مردم دنیا از قدیم الایام از قارچ های خوراکی به عنوان غذا و دارو در زندگی روزمره خود استفاده می کردند، در ایران هم این محصول به دلیل این که جزو منابع مهم ویتامین و پروتئین به شمار می رود حضورش در سبد غذایی خانواده ها پررنگ تر شده و رواج چشمگیری یافته است، ولی تولید کنندگان این محصول پرزحمت با مشکلاتی در مسیر تولید قارچ رو به رو هستند.

استان همدان از نظر کشت محصولات گلخانه ای و تولید قارچ جزو استان های پیشرو در کشور است و مقام چهارم را در این زمینه دارد.

افزایش تقاضا برای این محصول غذایی مغذی از یک سو و جمعیت فراوان فارغ التحصیلان رشته های علوم کشاورزی و باغبانی باعث شده است واحدهاي كوچك و بعضا خانگی توليد قارچ خوراكي در همدان رشد فراوانی داشته باشند.

تولید و پرورش این محصول پر فایده چند سالی است که به عنوان شاخص ترین فعالیت دانشجویان و فارغ التحصیلان  این رشته پرطرفدار مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

فارغ التحصیلانی که هرکدام با امید و آرزوهای فروان واحدهای تولیدی را راه اندازی کرده اند و هر کدام به نوعی با مشکلات بزرگ و کوچک این صنعت به امید سود بیشتر دست و پنجه نرم می کنند.

با سرمایه ای حداقل 20 میلیونی می توان با تولید قارچ در هر هکتار، برای 80 نفر تولید شغل کرد. در حالی که ان روزها دیگر کسی رغبت زیادی به پرورش و تولید قارچ ندارد.

دلایل زیادی برای این عدم میل وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

1- در کشور ما وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت قارچ خوراکی را تعیین می‌کند در حالی که سایر محصولات کشاورزی ما اینگونه قیمت‌ گذاری نمی‌ شوند.

2- متاسفانه گلخانه داران و تولید کنندگان قارچ خوراکی مجبورند محصول خود را به دلیل بیمار بودن بخش توزیع محصول با قیمتی بسیار اندک و زیر قیمت بازار بفروشند تا سود محصولاتشان به جیب دلالان برود.

3- دولت محصول قارچ تولید کنندگان را مانند سایر محصولات کشاورزی خرید تضمینی نمی کند و...

به همین منظور به سراغ برخی از فارغ التحصیلان رشته کشاورزی و تولید کنندگان قارچ رفتیم تا پای درد و دل آنها بنشینیم.

اسکندری یکی از دانشجویان رشته کشاورزی شاخه زراعت که تازه از یکی از دانشگاه های استان فارغ التحصیل شده است به خبرنگار صبح الوند گفت: در زمان تحصیلم و هنگامی که دانشجو بودم یک دوره کلاس آموزشی پرورش قارچ خوراکی برای ما برگزار شد، یک دوره کوتاه که فقط مسایل مقدماتی را به ما یاد دادند.

وی اظهار کرد: در این کلاس ها در مورد مشکلات تولید قارچ و نکات اصلی پرورش و نگهداری چیزی به ما یاد نداند، وقتی خواستم وارد بازار کار شوم دیدم که چیزی بلد نیستم و پشیمان شدم.

مینائی هم که چندسالی از فارغ التحصیلی اش در رشته کشاورزی می گذرد و همچنان بیکار است به خبرنگار ما گفت: مشکل اصلی ما جوانان نداشتن سرمایه است.

وی اظهار کرد: ما علم و توان تولید کار را داریم اما سرمایه لازم و مکان مناسب را نداریم.

این مهندس کشاورزی افزود:  وامی که از طرف دولت به بحث تولید قارچ تعلق می گیرد آن قدر نیست که بتوان کار بزرگی انجام داد.

یکی از تولید کنندگان قارچ خوراکی درباره مشکلات پیش روی تولیدکنندگان کوچک گفت: چندوقتی است که در منزل خود به کار پروش قارچ مشغول هستم، اما به سود دهی که نرسیده ام ضرر هم داده ام.

شایان اظهار کرد: در بازار رقابت تولید کنندگان بزرگ برنده هستند و از ما واحدهای کوچک حمایت زیادی نمی شود.

وی افزود: چون ما در خانه سردخانه نداریم مجبوریم محصول خود را در دو روز بفروش برسانیم وگرنه فاسد می شود.

این تولیید کننده قارچ گفت: بازاریابی در طول مدت دو روز برای ما بسیار سخت است و تا تولیید کنندگان با برندهای معروف مانده اند کسی رغبت به خرید محصول ما نمی کند.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان هم در گفتگو با ما اظهار داشت: همدان به دلیل قرار گرفتن در موقعیت ممتاز جغرافیایی، کیفیت مناسب آب و هوا، خاک و وجود نیروهای تحصیلکرده، خلاق و فعال، دارای قابلیت‌ های فراوانی در بحث تولیدات کشاورزی بخصوص محصولات گلخانه ای است.

حجت‌الله شهبازی گفت: همدان با داشتن شرایط طلایی و نزدیکی به استان های مرکزی و غرب کشور می‌تواند علاوه بر تأمین نیاز‌های داخلی استان، بخشی از نیازهای سایر مناطق را در زمینه محصولات کشاورزی برطرف کند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه به دلیل کیفیت بالای محصولات کشاورزی همدان، تولیدات استان به خارج از کشور هم صادر می شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به وجود چندین هکتار مزرعه تولید قارچ در استان، افزود: میزان تولید واقعی محصول قارچ خوراکی همدان در سال بیش از  2 هزار و 500 تن است.

وی گفت: استان همدان رتبه چهارم تولید قارچ خوراکی در کشور را دارا است.

شهبازی اظهار کرد: همدان منطقه ای بسیار مساعد برای پرورش و تولید قارچ خوراکی در کشور است.

وی به حمایت های دولت و جهاد کشاورزی از فارغ التحصیلان و متقاضیان ایجاد مزارع پرورش قارچ خوراکی اشاره کرد و افزود: سهم آورده دانش آموختگان رشته کشاورزی جهت ایجاد مزرعه 10 درصد و افراد عادی 20 درصد است و مابقی هزینه راه اندازی واحدهای تولیدی قارچ خوراکی نیز به صورت تسهیلات بانکی پرداخت می شود.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان