اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

27. مهر 1395 - 11:55   |   کد مطلب: 20797
در راستای محرومیت زدایی از روستاها برگزار شد:
اردوهای جهادی مهندسین کشاورزی همدان
بسیج مهندسین کشاورزی همدان با برگزاری اردوهای جهادی در روستاهای همدان گام موثری در جهت اقتصاد مقاومتی برداشته است.

به گزارش صبح الوند، اعضای بسیج مهندسین کشاورزی همدان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ، محرومیت‌زدایی از روستاها، بالا رفتن مهارت کشاورزان و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر با حضور در روستاها و آموزش صحیح به روستاییان در امور کشاورزی و دام  روستاییان را با به‌روزترین آموزش‌های کشاورزی آشنا کردند.

 

این طرح که به عنوان طرح همگام با کشاورز است از دو سال گذشته آغاز گردیده است و از کارشناسان کشاورزی به عنوان مربی در روستاها استفاده می‌شود.

 

 

جهت مطلع شدن از وضعیت اجرایی طرح با مهندس محمد شهبازی مسئول اجرایی طرح و عضو شورای بسیج مهندسین همدان مصاحبه‌ای صورت گرفت.

 

 

عضو شورای بسیج مهندسین همدان گفت: این طرح در قالب اردوهای جهادی در روستاهای بخش مرکزی همدان همچون  مرتع بلاغ، باغچه، امزاجرد، قهاوند، آقداش و حیران انجام شده است.

 

 

وی اظهار کرد: این اردوها در قالب 4 گروه که متشکل از 4 خواهر و 4 برادر از کارشناسان حوزه دام به انجام رسید.

 

شهبازی  اظهار کرد: در این طرح‌ها سعی شده است کار شناسایی امور دام،  مسائل بهداشتی جایگاه دام و شیر، پرواربندی، زنبورداری ،پرورش مرغ بومی,  پرورش قارچ، فناوری استفاده از ضایعات کشاورزی و غنی‌سازی کاه به روستاییان آموزش داده ‌شود.

 

 

وی این طرح ها را بسیار موثر در صرفه جویی در هزینه های جاری در امور کشاورزی روستاها دانست و اظهار کرد: با استفاده از غنی‌سازی پروتئین کاه را افزایش و با استفاده از ضایعات  کشاورزی 80 درصد هزینه جاری دامداری‌ها کاهش پیدا کرده است.

 

مسئول اجرایی طرح اردوهای جهادی کشاورزی افزود: در روستاهایی همچون نیشر مباحث پرورش مرغ بومی، ماکیان، شترمرغ به روستاییان آموزش داده شد تا حداقل بتوانند  مرغ‌های بومی خود را نگاه‌داری کنند.

 

 

وی اظهار کرد: در روستای عبدالرحیم که از توابع  قهاوند و قطب پرورش زنبورداری است حدود 200 نفر در این خصوص آموزش داده شدند .

 

 

شهبازی افزود: در  روستاهایی همچون کوزره، روستای خیرآباد، روستای دشته، آموزش‌هایی در خصوص پرورش دام و گوساله به روستاییان داده شد.

 

 

وی افزود: ازجمله مهم‌ترین روستایی که در امر پرورش بلدرچین و تخم بلدرچین فعال است  قهاوند است که در این زمینه در این روستا فرهنگ‌سازی شده است .

 

عضور شورا بسیج مهندسین  ادامه داد: در واحدهای صنعتی و نیمه‌صنعتی توانستیم از ضایعات کشاورزی از جمله سیب‌زمینی هم استفاده کنیم زیرا قبلاً خیلی از این ضایعات بیهوده بیرون ریخته می‌شد و آلودگی‌های محیط زیستی ایجاد می‌کرد.

 

 

وی در پایان بیان کرد: الان جنگ ما در روستاها است ما باید با حضور در روستاها به ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان کمک کنیم و در این زمینه بسیج با پرداخت وام به روستاییان کمک شایانی به آنان کرده است.

 

این روزها شاهد مهاجرت بیش از حد روستاییان به شهر هستیم و به نوعی زنگ خطر آن به گوش می رسد امید است با اجرای چنین طرح ها و آموزش صحیح به روستاییان، گام موثری در جلوگیری از محرومیت زدایی  روستاها و تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته شود.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان