اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

14. دى 1399 - 13:37   |   کد مطلب: 34523
جلسه شورای شهر اسلامی همدان در صحن شورا روز یکشنبه 14 دی ماه با حضور اعضای شورا و امیر فتحیان نسب معاون شهرسازی و معماری شهردار همدان با محوریت بررسی طرح جامع شهر همدان برگزار شد.
رانت، حاصل چکش کاری طرح جامع شهری در فضای بسته/ زمان، پاشنه آشیل تمام طرح های شهرسازی / طرح جامع شهری همدان نیازمند جراحی های بزرگ

به گزارش صبح الوند، جلسه شورای شهر اسلامی همدان در صحن شورا روز یکشنبه 14 دی ماه با حضور اعضای شورا و امیر فتحیان نسب معاون شهرسازی و معماری شهردار همدان با محوریت بررسی طرح جامع شهر همدان برگزار شد. 

طرح جامع شهری همدان که افق 20 ساله و آینده شهر را ترسیم می کند در حالی مراحل توصیب را طی می کند که هیچ مسول و دستگاه متولی دسترسی به این طرح ندارد و فقط جزئیات مختصری از آن در جلسات بیان می شود و گویا مشاورین این طرح از اختیار قراردادن آن خودداری می کنند. 

 

مدیر کل راه و شهرسازی غائب بزرگ جلسات طرح جامع شهری در همدان 

 

ابراهیم مولوی عضو شورای شهر همدان در ابتدای جلسه با انتقاد از حضور نیافتن مدیر کل راه و شهرسازی استان داریوش حسینی گفت: زمانی که متولی این طرح احترامی برای جایگاه شورا قائل نیستند باید خود پاسخگوی مشکلات این طرح باشند.

 

عسگریان در پاسخ به انتقاد از حضور نیافتن مدیر کل راه و شهرسازی گفت: مهندس فرزانه مدیر امور عمرانی استانداری جلسه هفتگی را برای تصویب طرح جامع شهری تشکیل داده اند که دو نفر از اعضای شورای شهر نرگس نورالله زاده و ابراهیم مولوی می توانند در این جلسه حضور پیدا کنند و کوتاهی از اعضای شوراست که نرفتند. 

 

علی رحیمی فر عضو دیگر شورای شهر  با بیان اینکه جلسات نباید یک طرف باشد و مسولین متولی باید حضور داشته باشند تا بتوانیم طرح را تبیین و روشن کنیم و حتی اگر مسئولی نمی تواند حضور یابد حتما مشاور یا معاونین وی باید حضور پیدا کنند تا بتوانیم به نتیجه برسیم. 

 

نقشه طرح جامع شهری در اختیار هیچ کسی نیست

 

اکبر کاووسی امید عضو شورای شهر افزود: باید در خصوص طرح جامع نامه ای به مشاور بزنیم و تغییرات اساسی که در طرح جامع یک شب اتفاق افتاده را در اختیار اعضای شورا قرار دهند تا در کمیسیون تخصصی بحث و بررسی شود . 

 

وی تاکید کرد: شورای شهر آخرین تصمیم در خصوص طرح تفضیلی را ندارد و شهرداری و دستگاه های متولی هم نداردند و مشخص نیست این طرح در اختیار چه کسی است؟ فلذا پیشنهاد می کنیم اول نقشه طرح جامع باید ارائه شود تا بتوانیم نظر دهیم و متخصین شهرسازی مطالعه کنند. 

 

کاووسی بیان کرد: مریانج در طرح جامع شهری قبلی در داخل نقشه پیشنهادی طرح جامع بود و در حال حاضر حذف شده و نقشه جدیدی که کلی به مساحت شهر اضافه شده در اختیار هیچ کسی نیست بنابراین آخرین نقشه باید ارائه شود.

 

وی گفت: در فضای و اتاق های بسته نمی توان طرح جامع شهری را پیاده کرد باید شفافیت در این حوزه وجود داشته باشد . 

 

ابراهیم مولوی دکتر شهرسازی و معماری منتقد سرسخت طرح جامع شهری گفت: طرح جامع شهری افق 20 ساله یک شهر را تبیین می کند و نباید با رودربایستی با برخی مسئولان و ادارات از برخی نواقص چشم پوشی کنیم.

 

ایجاد تونل در طرح جامع شهری همدان 

 

وی افزود: با بررسی مختصری در برخی از مصوبات این سند بالادستی، گویا اصلا مشاور این طرح از داخل شهر همدان حرکت نکرده و فقط با هواپیما از روی شهر رد شده و تونل ها و پل هایی سفارش داده که نه در حوزه تخصصی شهرسازی است و گره ای را باز نمی کند.  

 

نرگس نورالله زاده عضو دیگر شورای شهر گفت: یکی از مشکلات در حوزه طرح جامع شهری آخرین اطلاعاتی که در جلسه مطرح شده با اطلاعات دبیرخانه تطابق ندارد و شورای شهر طبق طرحی که ارائه می دهند کارشناسی می کند، حالا اگر روند کاری مشاور طوری است که نیم اطلاعات را ارائه نمی دهند یا اینکه در جلسه آخر بیان می کنند و طرح جدید ارائه می دهند مشکل از شورا نیست. 

 

امیر فتحیان نسب معاون شهرسازی و معماری شهرداری گفت: در جلسات قبلی طرح جامع را به سمت تصویب می بردند وحالا تغییرات مثبتی اعمال می شود که نگرانی ها کمتر شده است. 

 

وی افزود: در برخی جلسات کمیته فنی برای طرح جامع حدود چند نفر مشاورین معماری و شهرسازی حضور داریم تا همه جوانب مدنظر قرار گیرند و اعضای شورا هم می توانند به هر تعداد در این کمیته حضور پیدا کنند. 

 

فتحیان گفت: از زمانی که مهندس فرزانه ورود پیدا کردند کار کارشناسی تر شده و کار تقسیم شده که یکی محدوده و حریم است که باید به جمع بندی برسیم وفعلا هیچ چیز جمع بندی نشده و بعد از آن باید به دنبال تقسیمات شهری و کاربری ها و ترافیک ها و ضوابط بافت تاریخی و سایر قسمت ها و تا بحال معاون عمرانی استانداری بیان کردند بدون جلسات کارشناسی در خصوص طرح جامع شهری هیچ سندی را امضا نمی کنند. 

 

مریانج و جورقان در طرح جامع شهری از الحاق بازماندند

 

وی تاکید کرد: در خصوص محدود در طرح جامع اتفاق خاصی نیفتاده و قرار بود جورقان و مریانج اضافه شوند که هر دو لغو شدند.

معاون شهرداری گفت: زمین هایی که در مالکیت نهادهای دولتی است مث مسکن شهرداری و سایر ادارات اضافه می شوند. 

 

عمومی شدن طرح جامع از رانت جلوگیری می کند 

 

فتحیان با بیان اینکه هر چه طرح جامع عمومی تر شود جلوی رانت گرفته می شود گفت: هیچ اطلاعات محرمانه ای نباید طرح جامع داشته باشد که عده ای اطلاع دارند سود ببرند و قشری که بدون اطلاع هستند ضرر کنند.
وی افزود: در طرح های ترافیکی تیمی از کارشناسان و شهرداری تشکیل شده تا ترافیک شهری مورد بررسی قرار گیرد و تونلی که در طرح پیش بینی شده تصویب نشده است.

 

فتحیان عنوان کرد: مشاور طرح در هر جلسه ای که کمیته فنی تشکیل می شود نقشه تغییر می کند و موضوعات را دانه به دانه بررسی می کنند. 

 

زمان، پاشنه آشیل تمام طرح های شهرسازی 

 

یوسفی معاونت شهرسازی شهرداری با اشاره به طولانی شدن سه ساله طرح جامع شهری گفت: زمان  ضعف و پاشنه آشیل تمام طرح های شهرسازی است.

 

وی افزود: زمان روند طرح های جامع شهری را از محدوده خودش خارج می کند و اگر این زمان از دست رفته کاهش پیدا می کرد شاهد روندهای خوبی در طرح جامع شهری بودیم. 

 

یوسفی تاکید کرد: طرح جامع بعنوان یک سند بالادستی باید پاسخگوی 5 عنصر باشد که اولین و مهمترین موضوع محدوده ها و حریم شهر است و بعد کاربری و شبکه های معابر و اراضی و تقسیمات شهری است که طرح جامع شهری همدان در حوزه محدوده نتوانسته زمین تولید کند و مساحت زیادی را به شهر اضافه کند و در حوزه شبکه های حمل و نقل اتفاق خاصی نیفتاده است و در شبکه های معابر دو کمان شرقی و غربی در سطح شهر ایجا می شد که بخشی از آن به صورت تونل بود که قابلیت اجرا نداشت و تصویب نشد.

 

در پایان اعلام شد طرح  جامع شهری تا پایان سال 99 تهیه نمی شود و نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد. 

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان