اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

5. بهمن 1399 - 8:32   |   کد مطلب: 34628
عضو شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: سهم‌خواهی مسکن و شهرسازی و شهرداری همدان به‌منظور اضافه شدن زمین‌هایشان به محدوده شهر در طرح جامع؛ مردم و شهر را متضرر می‌کند.
سهم‌خواهی مسکن و شهرداری، شهر را متضرر می‌کند

به گزارش صبح الوند، حسین قراباغی که ریاست کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا را برعهده دارد؛ در نطق پیش از دستور هفتادودومین جلسه صحن شورا، گفت: در برهه زمانی حال حاضر به دنبال بررسی طرح جامع شهر همدان برای تصمیم‌گیری چندین  سال آینده شهر هستیم.

وی افزود: طرح جامع مهم‌ترین مبحث شهری محسوب می‌شود که ضمن اضافه شدن محدوده و حریم شهر، ذخایر دیده شده برای ایجاد سکونتگاه‌های خاص و بافت مسکونی با هدف توسعه شهر هم مدنظر قرار دارد.

قراباغی با تأکید بر اینکه شهر همدان با کمبود زمین مواجه است؛ اظهار کرد: علت گرانی مسکن در شهر همدان، عدم وجود زمین است که قاعدتاً توسعه‌ای از سمت جنوب شهر به‌دلیل وجود کوهستان، نخواهیم داشت و در بخش شمال شهر هم با معضل سکونتگاه‌های غیرمجاز و غیراستاندارد مواجه هستیم که وجهه خوبی برای شهر نداشته است.

وی با تأکید بر اینکه نگاه مردم به عملکرد مدیریت‌شهری به‌ویژه در حوزه زیباسازی سیماومنظر و ساماندهی ورودی‌های شهر است؛ گفت: مردم منتظر مدیریت‌شهری همراه با بروکراسی سخت‌گیرانه نخواهند ماند.

عضو شورای شهر همدان معتقد است: علت ایجاد سکونتگاه‌های شهرک ولیعصر، خضر و حصار، بی‌توجهی مسئولان وقت همراه با اعمال ضوابط سختگیرانه و بروکراسی پرپیچ و خم اداری بوده است که اجازه تفکیک و فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم برای ساخت‌وساز مجاز را نداده‌اند.

قراباغی هشدار داد: در صورت تصمیم‌گیری نادرست برای طرح جامع و توسعه شهر همدان، رویش سکونتگاه‌های غیراستاندارد دیگر تکرار می‌شود.

وی اعلام کرد: ترسیم نقشه سال ١٣٠٢ شهر همدان، بر اساس مطالعات اساسی و اصول علمی و فنی، فارغ از اعمال نگاه‌های سلیقه‌ای صورت گرفته است؛ اما در طرح جامع شهر همدان تمام موضوعات فنی، عمرانی، شهرسازی و مطالعت کارشناسی را کنار گذاشته‌اند.

قراباغی با تأکید بر اینکه مسئولان امر در حوزه تولید زمین کوتاهی کرده‌اند؛ افزود: در حوزه طرح جامع نسبت به افزودن سرانه‌ها و زمین‌ به محدوده و حریم شهر امیدواری ایجاد شده است؛ اما به علت سهم‌خواهی مسکن و شهرسازی استان و همچنین شهرداری همدان، تصمیمی گرفته می‌شود که آیندگان، ما را مواخذه می‌کنند.

عضو شورای شهر همدان با اشاره به اختلاف نظر مسکن  شهرسازی استان و شهرداری همدان با محوریت اضافه شدن زمین‌های این مجموعه‌ها به محدوده شهر همدان، عنوان کرد: مسکن و شهرسازی استان اصرار دارد که حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هکتار از زمین‎‌های خود را به محدوده شهر اضافه کند، در حالیکه مغایرت‌های فراوانی مشاهده می‎شود که برای تملک آنها نیازمند اقدامات حقوقی هستیم تا تثبیت شوند؛ همچنین شهرداری مدعی است که ۸۰۰ هکتار زمین دارد؛ اما در صورتی که مشروعیت و مقبولیت داشته باشند، مورد قبول واقع خواهند بود.

قراباغی با بیان اینکه اضافه شدن زمین‌های مسکن و شهرسازی استان یا شهرداری همدان هیچ آورده‌ای برای شهر و مردم ندارد؛ درخواست کرد: این مهم باید به صورت مکتوب در جلسات کمیته فنی طرح جامع مطرح شود که اگر قرار است زمین‌های دولتی اضافه شود، بررسی بیشتری صورت گیرد تا مورد استفاده مردم و شهر قرار گیرد، موجب توسعه کاربری‌های مدنظر باشد و شاهد ضرر و زیان مردم و شهر نباشیم.

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان