اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

23. فروردين 1399 - 22:22   |   کد مطلب: 32930
محمد مهدی زاهدی گفت: با توجه به صحبت وزیر اموزش و پرورش مبنی بر تدریس 80 درصد دروس قبل از عید و تعطیلی مدارس، لزومی ندارد برای 20 درصد باقی مانده، مدارس بازگشایی شوند و می‌توان با همین میزان دروس ارائه شده از دانش اموزان آزمون گرفت که این مسئله در انتظار تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش است.
احتمال بازگشایی مجدد مدارس ضعیف است/ وضعیت دانشگاه‌ها به زمان پایان بحران کرونا وابسته است

به گزارش صبح الوند، محمد مهدی زاهدی در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان، در خصوص آخرین تصمیمات گرفته شده در رابطه با وضعیت آموزشی مدارس و دانشگاه ها اظهار کرد: در جلسه ای که در روزهای گذشته با وزیر آموزش و پرورش داشتیم پیشنهادات کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به ایشان ارائه شد.

احتمال بازگشایی مجدد مدارس برای ارائه 20 درصد محتوای آموزشی باقی مانده اندک است

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: در این جلسه وزیر آموزش پرورش از تدریس80 درصد دروس قبل از عید و تعطیلی مدارس خبر دادند که تا حدی درست است و اصرار ما این بود که اگر 80 درصد تدریس  شده است لزومی ندارد برای 20 درصد باقی مانده، مدارس بازگشایی شوند.

زاهدی ادامه داد: پیشنهادی که ما در این جلسه مطرح کردیم این بود که بر اساس همان میزان تدریس شده آزمون گرفته شود و باقی مانده دروس در فرصت های دیگری جبران شود، کما اینکه در دانشگاه ها هم اگر استاد 80 درصد درس را ارائه کرده باشد کفایت می کند.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین قرار شد شورای عالی آموزش و پرورش روی این پیشنهادات کار کند و چنانچه این مسئله مصوب شود نیازی به برگزاری کلاس های مدارس نیست و میتوان با همین میزان دروس ارائه شده از دانش اموزان آزمون گرفت.

70 درصد امتحانات مدارس از طریق سامانه مجازی انجام می شود

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: البته برای برگزاری آزمون ها باید تمهیدات لازم اندیشیده شود که در این خصوص وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که سامانه ای را آماده کرده اند که به طور کامل در اختیار وزارت اموزش و پرورش است و امکان نفوذ در آن وجود ندارد لذا به کمک این سامانه می توان 70 تا 80 درصد آزمون های مدارس را به صورت مجازی برگزار کرد.

زاهدی به عدم دسترسی مناطق محروم و عشایری کشور از اینترنت و امکانات اموزش مجازی اشاره کرد و گفت: در بسیاری از مناطق محروم کشور از جمله عشایری و برخی روستاها، امکان استفاده از سیستم مجازی وجود ندارد چرا که این مناطق این قدر محروم هستند که توان فراهم کردن لپ تاپ، سیستم و یا گوشی هوشمند را ندارند و اینترنت هم در این مناطق ضعیف است.

وی اضافه کرد: بنابراین برای برگزاری آزمون در این مناطق باید تمهیدات لازم توسط وزارت اموزش و پرورش در نظر گرفته شود تا دانش آموزان سراسر کشور بتوانند در این آزمون ها شرکت کنند.

احتمال برگزاری امتحانات سه سال آخر دبیرستان به صورت حضوری وجود دارد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به لزوم استاندارد آزمون ها در سه سال آخر دبیرستان تاکید و مطرح کرد: از آنجایی که این آزمون ها تاثیر گذاری اساسی در کنکور دارد باید به گونه ای باشد که همزمان در یک ساعت مشخص، آزمون درس مشخصی در کل کشور برگزار شود.

زاهدی عنوان کرد: بنابراین با توجه به تعداد کمتر دانش آموزان سه مقطع آخر دبیرستان می توان برنامه ریزی کرد و با حفظ استاندارد ها و پروتکل های وزارت بهداشت این آزمون ها را حضوری برگزار کرد ولی این مسئله باید با وزارت بهداشت هماهنگ شود.

تاریخ برگزاری کنکور با فاصله  مناسب از امتحانات مقطع دبیرستان صورت می گیرد

وی در ادامه به تاریخ برگزاری کنکور اشاره و بیان کرد: برای برگزاری کنکور باید یک فاصله مناسبی را بعد از برگزاری ازمون های استاندارد به ویژه آزمون کلاس دوازدهم ایجاد شود تا دانش آموزان بتوانند آمادگی لازم را برای حضور در کنکور داشته باشند و در این زمینه قرار شد با وزارت علوم هماهنگی لازم صورت گیرد کما اینکه این پیشنهاد به وزیر علوم هم داده شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصمیم گیری در خصوص وضعیت دانشگاه ها را سخت و پیچیده تر از آموزش و پرورش عنوان کرد و اظهار داشت: در آموزش و پرورش از اول مهر کلاس ها شروع شده و تا 15 اسفند برقرار بوده است و درس ها تا حدی جلو رفته است اما در دانشگاه ترم دوم سال تحصیلی، از اواخر بهمن ماه شروع شده است و درست در زمانی که کلاس ها شروع شد دانشگاه ها تعطیل شدند لذا درس های ترم جدید ارائه نشده است.

وضعیت آموزشی دانشگاه ها به زمان پایان بحران کرونا وابسته است

زاهدی در ادامه تصریح کرد: از طرفی شرایط همه دانشگاه ها مشابه نیست و برخی از آن ها در سیستم مجازی سابقه داشته و زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز را از قبل در اختیار داشتند و در این بحران کرونا موفق شدند از این طریق تا اندازه ای درس های نظری را انجام دهند ولی برای بسیاری از دانشگاه ها این امکان فراهم نبوده است.

وی خاطر نشان کرد: البته در همین دانشگاه های مجهز به سیستم آموزشی مجازی نیز درس هایی وجود دارد که باید به صورت کارگاه و آزمایشگاه برگزار شود و این دروس را نمی توان مجازی به دانشجویان آموزش داد لذا اگر دانشگاه ها بخواهند کلاس ها را بازگشایی و برای ارائه کارگاه ها حضور پیدا کنند مشکلات عدیده ای را به دنبال خواهد داشت.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بسیاری از دانشجویان از شهرهای مختلف هستند و باید در خوابگاه مستقر شوند که به دنبال این مسئله، سلف سرویس و تهیه غذا نیز مجبور به فعالیت می شوند و سرویس رفت و آمد نیز باید دوباره راه اندازی شود لذا پیچیدگی های خاصی در دانشگاه ها وجود دارد که حل آن ها به راحتی مدارس نیست.

زاهدی بیان کرد: بنابراین به صورت قاطع نمی توان گفت وضعیت دانشگاه ها به چه شکل می شود و در حال کار روی این مسئله هستیم و منتظریم ببینیم بحث کرونا تا کی فروکش می کند و اگر تا اواخر اردیبهشت تمام شود و اطمینان خاطری ایجاد شود که دانشجویان در صورت حاضر شدن در کلاس درس تهدیدی از نظر مبتلا شدن به کرونا برای آن ها وجود ندارد می توان برای دانشگاه ها این ترم را تمدید کرد و کلاس ها به صورت حضوری در جاهایی که لازم است برگزار شود.

دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی بیشترین ضرر را در پی شیوع کرونا متحمل شدند

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه های غیر انتفاعی در بحران کرونا ضرر زیادی کردند، عنوان کرد: این ضرر هم برای دانشگاه و هم دانشجو بوده است چرا که دانشجو ترجیح می دهد به واسطه کرونا در کلاس حاضر نشود و حذف ترم داشته باشد و این درحالی است که بسیاری از دانشگاه ها هنوز نتوانسته اند در سیستم مجازی ورود پیدا کنند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: وقتی دانشجو می خواهد انصراف دهد، موسسه نمی تواند پول شهریه را پس بدهد، چرا که از همین شهریه ها باید حقوق اعضای هیات علمی را بدهد و از طرفی هم اگر بخواهند خود را برای استفاده از سیستم مجازی آماده کنند باید هزینه های زیادی را صرف سخت افزار و نرم افزار کنند.

زاهدی ادامه داد: از طرفی اساتیدی که آموزش مجازی می دهند وقت بیشتری را باید نسبت به کلاس حضوری صرف کنند لذا استاد هم به دلیل وقت بیشتری که گذاشته است تقاضای پول بیشتری می کند و در این صورت باز هم دانشگاه دوباره دچار مشکل می شود.

وی اضافه کرد: در این جلسه با وزیر علوم هم صحبت کردیم که در ستاد کرونا پولی که قرار است برای مشاغل آسیب دیده هزینه شود بخشی از آن به صورت تسهیلات به دانشگاه آزاد و موسسات آموزشی غیر انتفاعی اختصاص یابد تا ورشکست نشوند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان اظهار کرد:  اگر دانشگاهی مثل دانشگاه آزاد ورشکست شود بحران بزرگی را به دنبال خواهد داشت چرا که حدود یک میلیون دانشجو دارد و لذا باید کاری کرد که این مشکلات به حداقل برسد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان