اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. مرداد 1397 - 9:24   |   کد مطلب: 29645
مدیرکل سازمان انتقال خون استان همدان:
میزان خون اهدایی در همدان فراتر از نیاز است
مدیرکل سازمان انتقال خون همدان با بیان اینکه در حال حاضر68 درصد از اهداکنندگان خون در همدان، اهداکنندگان مستمرو32 درصد با سابقه هستند، گفت: هدف از اجرای این برنامه افزایش ضریب سلامت خون‌های اهدایی است.

به گزارش صبح الوند، افشین محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، به مناسبت روز اهداخون با بیان اینکه خون کافی داریم و در حال حاضر اولویت ما کیفیت خون است، اظهارکرد: در سال 1396 تعداد مراجعین اهدای خون نزدیک به 50هزار نفر بوده است که از این تعداد 34هزار نفر موفق به اهدا خون شدند.

وی با بیان اینکه شاخص اهدای خون در آقایان 96درصد و در خانم‌ها 4 درصد است، افزود: از ابتدای سال تاکنون 2هزار و 224 واحد خون از این مرکز به تهران صادر شده است.

مدیرکل انتقال خون استان همدان با اشاره اینکه تمام افراد رده‌ سنی ۱۸ تا ۶۵ سال امکان اهداء خون را دارند، بیان کرد: در 4 ماه ابتدای سال 12 هزارو 150 واحد خون‌گیری در استان انجام شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 2درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به وجود خون مازاد بر نیاز در استان همدان، گفت: با توجه به نوع‌دوست بودن مردم استان همدان خوشبختانه میزان خون اهدایی در همدان فراتر از نیاز است و به همین دلیل طرح بالا بردن ضریب سلامت خون در استان همدان اجرایی شده به‌نحوی‌که سعی بر آن است که برای مراجعین واهداکنندگان بار اول تنها نمونه‌گیری انجام شود.

مدیرکل انتقال خون استان همدان  با بیان اینکه همدان جز سه استان برتر در حوزه اهدای خون است، تصریح کرد: شاخص اهدا کنندگان مستمر در همدان بالاست و نزدیک 68 درصد اهدا کننده مستمر  و 32 درصد اهدا کننده با سابقه داریم که از میانگین کشوری بالاتر هستند و فرهنگ اهدای خون در استان همدان بهخوبی جا افتاده است و مشارکت بالاست.

محمدی با یادآوری این نکته که حفظ و نگهداری ذخایر خونی ۵ روزه و این ذخایر شناور است، تصریح کرد: حداکثر زمان حفظ خون در بهترین شرایط وبراساس استاندارد‌های جهانی ۳۰ تا ۴۰ روز است.

مدیرکل انتقال خون همدان آمار مشارکت بانوان استان در اهدای خون را یکی از چالش‌های موجود دانست و اضافه کرد: سال گذشته سهم مشارکت بانوان دراهداء خون 4 درصد بود که این موضوع ناشی ازاین است که آنها گمان می کنند در صورت اهدای خون دچار کم خونی می شوند.

محمدی با تأکید بر تغییر جهت‌گیری سازمان انتقال خون به سمت افزایش کیفیت اهدای خون و نه کمیت، گفت: سازمان انتقال خون حفظ و افزایش اهداکنندگان مستمر را در دستور کار قرار داده که به تبع آن همدان نیز در این راستا قدم برمی‌دارد.

وی با بیان اینکه اهدا کنندگان مستمر افرادی هستند که در سال ۲ بار و یا ۴ بار خون می دهند، گفت: هدف این است اهدا کنندگانی که سالی دوبار خون میدهند تعداد دفعات خون دهی خود را افزایش دهند و اهدا کنندگان با سابقه نیز که نا منظم خون می دهند اما خون آن ها کیفیت دارد به سمت خون دهی منظمسوق یابند.

محمدی بیان کرد: اهداکنندگان مستمر علاوه بر اینکه در صورت تمایل خود برای اهدای خون به سازمان می‌آیند، اهداکنندگان دارای گروه‌های خونی منفی نیزدر صورت نیاز و فراخوان برای اهدای خون به سازمان مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه اهداکنندگان بار اول باید در ابتدا نمونه خونی بدهند و سه ماه بعد در صورت تشخیص سلامت خون، اهدای خون داشته باشند اظهار کرد:با توجه به اینکه ۹۰ درصد آلودگی فرآورده‌های خونی در اهداکنندگان مرتبه اول است، بر این اساس این اهداکنندگان باید با شرایط ویژه اهدا داشته باشندکه هدف از این کار افزایش ضریب سلامت خون است.

محمدی با بیان اینکه نیاز است تا خیرین برای خرید تجهیزات ضروری برای انتقال خون ورود کنند گفت: سازمان انتقال خون دولتی است به همین دلیل درحال حاضر و با توجه به شرایط موجود  هزینه ها کفاف نیازها را نمی دهد.

مدیرکل انتقال خون همدان  ادامه داد: در اساسنامه انتقال خون رایگان در اختیار گذاشتن خون که مراکز درمانی وجود دارد اما با توجه به قوانین، خدماتی که انتقال خون انجاممی دهد تحت عنوان تعرفه امده که 96 درصد بیمه ها پرداخت می کنند و 4 درصد را خود بیمار پرداخت می کند.
 
وی با بیان اینکه همدان و ملایر دارای مرکز انتقال خون هستند و سایر شهرستان ها به صورت تیم سیار پوشش داده می شوند افزود: از نظر تامین فرآورده های خونی و پلاکت کمبود نداریم .

انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان