اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

30. دى 1396 - 8:29   |   کد مطلب: 28279
رییس اداره نظارت و پایش استان با اعلام اینکه آلودگی نیروگاه دشهید مفتح ناشی از سوخت بی کیفیت است گفت: باید سوختی برای نیروگاه در نظر گرفته شود که از میزان گوگرد کمتری برخودار باشد تا سبب آلودگی نشود.

ایرج اسدی در گفت و گو با صبح الوند، با اشاره به اینکه نیروگاه شهید مفتح از سال های گذشته از منابع آب زیر زمینی استفاده کرده است گفت: خوشبختانه طی سالیان گذشته تصفیه خانه شهر همدان اقدامات خوبی در راستا ی بهینه سازی مصرف آب انجام داده است به طوریکه تا حدودی مصرف آب زیر زمینی را نیز کاهش داده است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه بنابرمطالعات انجام شده اثرات نیروگاه بر روی منابع آب زیر زمینی کاهش یافته است بیان کرد: از دیگر اقدامات تاثیر گذار در کاهش اثرات آب های زیر زمینی بحث سیبل خشک است که در حال پیگیری است به گونه ای که از فویلر های تولید نیروگاه که از 4 فویلر برای تامین نیروی برق 1000مگاواتی  استفاده می کنند که اقدام مناسبی است و در میزان مصرف آب نیروگاه و امنیت آب منطقه نیز تاثیر گذار است.

 

رئیس اداره نظارت و پایش استان در خصوص بحث آلودگی هوا با اشاره به اینکه بر اساس پیگیری های سازمان محیط زیست در یکی دو سال گذشته در مصوبات ابلاغی دولت خوشبختانه مشخص شده است که نیروگاه شهید مفتح  جز نیروگاهایی است که بایستی در فصول گرم سال که میزان مصرف گاز در شبکه درحد خیلی زیاد است و واحد ها مسکونی ما نیاز زیادی  به مصرف گاز ندارند می تواند در فرآیند خود از گاز طبیعی استفاده کند ابراز کرد: نیروگاه شهید مفتح اکثرا از گاز استفاده می کند اما در ایام سال به دلیل اینکه میزان مصرف بالا می رود تا حدودی شرکت ملی گاز یک بخشی را در رابطه با این مصوبات و پیگیری های محیط زیست در نظر گرفته است به گونه ای که روزانه بخشی از مصرف سوخت مازوت را صرف جویی می کنند و از مصرف آن خودداری و از گاز طبیعی استفاده می کنند.

 

 وی با اعلام اینکه سیستم تولید برقی یک سیستم مستمر است اضافه کرد: در زمانی که مصرف شهروندان افزایش پیدا می کند قدرت گاز موجود در شبکه نیز کاهش پیدا می کند در این شرایط است که نیروگاه مجبور می شود از مازوتی که در اختیار دارد استفاده کند تا برق شبکه را تامین کند.

 

وی با بیان اینکه در شرایط مصرف مازوت بدلیل کیفیت مازوتی است در اختیار نیروگاه قرار می گیرد و یک مقدار غلظت دی اکسید کربن و گوگرد از حد استاندارد های زیست محیطی بالاتر می رود افزود: این در حالی است که در زمان استفاده از گاز نیروگاه آلودگی زیادی ایجاد نمی  کند.

 

وی در این راستا با اشاره به اینکه این موضوع بارها از جانب مجموعه اداره کل ما محیط زیست و شرکت توانیر و وزارت نیرو پیگیری شده است تا سوختی که برای نیروگاه در نظر گرفته می شود از میزان گوگرد کمتری برخوردار باشد که باید بگوییم این مهم از حوزه ی مدیریت نیروگاه خارج است.

 

اسدی با تاکید بر اینکه اگر سوخت خاصی درنیروگاه شهید مفتح قرار بگیرد قطعا وضعیت آلودگی محیط زیست نیز کاهش و کمتر از حد استاندارد های زیست محیطی خواهد بود گفت: نیروگاه شهید مفتح در رابطه با سابقه ذهنی که نسبت سال گذشته از آن به یاد مانده است اقدامات خوبی در راستای مدیریت پسماند انجام داده است.

 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اخطاریه جزء اقدامات زیست محیطی محسوب می شود یاد آور شد: هر زمانی که فعالیت نیروگاه مطابق با پایش های اداره محیط زیست کبودرآهنگ و بالاتر از حد استاندار های زیست محیطی باشد از سوی اداره کل محیط زیست اخطاریه دریافت می کنند.

 

رئیس اداره نظارت و پایش استان باذ اعلام اینکه نیروگاه شهید مفتح سالانه بیش از 500 تن پسماند های تولیدی ناشی از بویلرها و دودکش ها از طریق شرکت های که توانمندی دارند و عملکرد آن ها نیز مورد تاکید اداره محیط زیست سایر استان ها است متناسب با نوع استانی که ارسال و نسبت به مدیریت پسماند اقدام می کنند اظهار کرد: این نیروگاه با وجود دو تصفیه خانه از جمع آوری و تخلیه پسماند درمحوطه نیروگاه خودداری می کند.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه فاضلاب انسانی و صنعتی که به داخل تصفیه خانه نیروگاه می اید و تصفیه می شود اظهار کرد: پساب خروجی آن نیز متناسب با حد استاندارد های زیست محیطی تخیله به محیط می شوند.

 

اسدی با تاکید بر اینکه انجام اقدامات مناسب طی سالیان گذشته در نیروگاه قابل ملاحظه بوده و مسائل زیست محیطی را به حداقل رسانده است افزود: آلودگی هوای نیروگاه شهید مفتح ناشی از سوخت بی کیفیت است که هزینه های زیست محیطی زیادی متحول می شود.

 

وی افزود: اداره محیط زیست طبق مکاتبات دوره ای، ماهانه و فصلی  بسیار زیادی که با مجموعه سازمان های محیط زیست دارد موظف شده اند مکاتبات را انجام داده تا وزارت نفت و شرکت ملی گاز حساسیت موضوع را کسب کنند و گاز بیشتری در اختیار نیروگاه قرار دهند.

 

رئیس اداره نظارت و پایش استان در پایان اظهار کرد: سازمان محیط  از ادارات کلی که نیروگاه را در محدوده ی جغرافیای خود دارند درخواست کرده است که اگر نوساتی در میزان مصرف گاز در نیروگاه وجود دارد آن را منعکس کنند به گونه ای که  اداره کل محیط زیست استان همدان  نیز بر اساس همان مصوبه این اقدام را انجام داده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان