اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

29. دى 1397 - 12:06   |   کد مطلب: 30487
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از آغاز طرح تدوین برنامه های مدیریت زیست بومی تالاب آقگل در راستای تهیه برنامه جامع مدیریت تالاب های ایران از اوایل دی ماه خبر داد.

به گزارش صبح الوند، عادل عربی گفت: با اجرای این طرح بهره برداران از تالاب در حفاظت پایدار و خردمندانه برای دستیابی و رسیدن به توسعه و حفاظت پایدار در تالاب برنامه ریزی می کنند.

 

عربی گفت: مطالعات و بررسي ها نشان دهنده حضور 46 گونه از پرندگان ايران در تالاب آق گل است. اين تنوع اكولوژيك بالا، جايي براي ترديد باقي نمي گذارد كه تالاب آق گل نياز اساسي به برنامه هاي حفاظتي و مديريت مناسب دارد.

 

وی بیان کرد: محدودیت شدید منابع آب، تغيير كاربري اراضي در سطح حوضه آبريز حاشيه و درون تالاب ، برنامه‌ریزی بدون در نظر گرفتن نیاز آبی تالاب، زهکشی و برداشت بی رویه آب تالاب و آب زیرزمینی منطقه  جهت مصارف کشاورزی و حفر چاه های غیر مجاز ، خشکسالی و ... از جمله مشکلات این  تالاب می باشد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان خاطرنشان کرد: حفظ محيط زيست صرفاً وظيفه يك سازمان مستقل نيست بلكه حفاظت عملياتي است كه طي يك فرايند مشاركتي و با مركزيت يك سازمان متولي و همكاري ساير سازمان هاي ذيربط و با حضور و ايفاي نقش مردم و بويژه جوامع محلي محقق مي شود.

 

وی افزود: مديريت زيست بومي، رويكرد حفاظتي پيشرفته اي است كه در آن حفظ محيط زيست با به رسميت شناختن بهره برداري هاي معقول اقتصادي و در نظر گرفتن نقش انسان به ويژه جوامع محلي به عنوان بخشي از زيست بوم و همچنين درنظر گرفتن ارتباط ميان اجزا در سطوح فراتر از مرزهاي ظاهري زيست بوم ها و غالباً در سطح حوضه آبخيز عملي مي گردد.

 

تالاب طبيعي و فصلي آق گل با وسعتی حدود 830 هكتار  ، در حد فاصل استان هاي مرکزي و همدان در فاصله 20 کيلومتري شمال شرقي ملاير و يک کيلومتري جنوب شرقي شهر اسلام آباد واقع شده است. این تالاب از سال 1387 دچار بحران و روند خشکی شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان