اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

24. آبان 1396 - 16:06   |   کد مطلب: 27375
کارشناس مسئول کنترل کیفی هوای دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: چالش اصلی همدان در آلودگی هوا ذرات گردوغبار است.

به گزارش صبح الوند، مهدی خدابخشی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، با بیان اینکه در سال گذشته 90 درصد روزهای استان همدان سالم بوده است، اظهار کرد: در سال گذشته 10 درصد روزها مشکل آلودگی داشته که آن هم مربوط به آلودگی با ذرات گردوغبار بوده است.

وی با تأکید بر اینکه در شهر همدان نگران آلاینده‌های دیگر نیستیم، تصریح کرد: همدان به علت اینکه شهری صنعتی نبوده، وضعیت آلایندگی با ذرات مونوکسیدکربن، اوزون، دی‌اکسیدگوگرد و دی‌اکسیدنیتروژن بسیار کمتر از استاندارد است.

خدابخشی با اشاره به اینکه گردوغبار در استان همدان 2 منشأ داخلی و خارجی دارد، افزود: مهمترین علت بروز گردوغبار در استان همدان خشکسالی است که خشک شدن دشت‌ها و پدیده گردوغبار را در پی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در شهر همدان نگران آلاینده‌های دیگر نیستیم چرا که به علت شرایط اقلیمی و وزش باد، آلاینده‌ها از استان خارج می‌شوند.

وضعیت همدان در مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا خوب است

کارشناس مسئول کنترل کیفی هوای دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا، اظهارکرد: هر ساله در اثر آلودگی هوا مرگ‌ومیر تنفسی، قلبی رخ می‌دهد که البته وضعیت استان همدان در این زمینه نسبت به بسیاری از شهرهای صنعتی بهتر است.

وی با بیان اینکه در فصل پاییز با پدیده وارونگی دمایی مواجه هستیم، ادامه داد: در وارونگی دمایی آلاینده‌ها در سطح زمین قرار می‌گیرند که شدت این پدید در همدان زیاد نیست.

خدابخشی یادآور شد: در وارونگی دمایی توصیه می‌شود کسانی‌که بیماری‌های قلبی و تنفسی دارند و زنان باردار و کودکان از فعالیت در فضای باز خودداری کنند.

کارشناس مسئول کنترل کیفی هوای دانشگاه علوم پزشکی همدان عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی و سوخت مازوت توسط صنایع را از دیگر موارد ضروری در پدیده وارونگی دمایی اعلام کرد و افزود: صنایع در زمان وارونگی دمایی ملزم هستند از سوخت‌های پاک استفاده کنند.

کمبود و آلودگی آب؛ چالش دیگر همدان

وی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از چالش‌های عمده استان همدان کمبود و آلودگی آب است، خاطرنشان کرد: به علت کاهش بارندگی و خشکسالی با کم شدن منابع آبی مواجه هستیم که امیدواریم با همراهی مردم بتوانیم این مشکل را مدیریت کنیم.

خدابخشی رودخانه عباس‌آباد را یکی از چالش‌برانگیزترین رودخانه‌های استان دانست و تصریح کرد: رودخانه عباس‌آباد از ابتدای آبان برای مصرف شرب شهر همدان استفاده می‌شود اما به علت وجود صنوف مختلف و خانه‌باغ‌ها در مسیر این رودخانه به طور عمده با آلودگی مواجه است.

وی با بیان اینکه بازرسی و  پلمب واحدهای متخلف تا کنون اثربخش نبوده است، ادامه داد: پیشنهاد داده شده شبکه جمع‌آوری فاضلاب در مسیر رودخانه عباس‌آباد احداث شود.

خدابخشی با اشاره به اینکه سرویس‌های بهداشتی گنجنامه و باغ رستوران‌ها اصلی‌ترین منشاء آلودگی رودخانه عباس‌آباد به شمار می‌روند، گفت: شرکت آب و فاضلاب شهری و آب منطقه‌ای باید شبکه فاضلاب در مسیر رودخانه عباس‌آباد احداث کنند تا بحث آلودگی این رودخانه برطرف شود.

انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان