اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

27. دى 1395 - 8:46   |   کد مطلب: 23471
فرماندار همدان گفت: هنوز به اهميت کار در حوزه فناوري اطلاعات و آسيب‌هاي موجود در اين حوزه واقف نيستيم
فرماندار همدان

به گزارش صبح الوند، علي تعالي  در جلسه پدافند زيستي شهرستان همدان با اشاره به اينکه بر اساس دستورالعمل ارسالي از کشور در استان‌ها پدافند غير عامل بايد تشکيل‌ شده و در شهرستان‌ها به‌ صورت فصلي کارگروه متناظر برگزار شود، اظهار کرد: در فصل گذشته هيچ کارگروه پدافند غير عاملي در شهرستان برگزار نشده به اين سبب در آينده جلساتي خواهيم داشت.

 

وي با بيان اينکه براي حفظ منابع و سرمايه‌هاي ملي اقداماتي ديده‌ شده که ممکن است از حوزه‌هاي مختلف مورد تهديد واقع شود، ادامه داد: يکي از مباحث مهم حوزه‌هاي زيست‌محيطي و تهديدات به بيوتروريسم است.

 

فرماندار همدان با بيان اينکه تهديدات زيست‌محيطي و بيوتروريسم به شکل جديدي در حوزه دفاعي و تدافعي کشورها قرار گرفته و  روي آن کار مي‌شود، تأکيد کرد: هر دستگاهي متناسب با اين تهديدات و دستورالعمل‌هاي خود وظايفي دارد که احصا شده است.

 

وي با اشاره به اينکه حوزه تهديدات هم اولويت‌بندي شده است، افزود: حوزه تهديدات شهرستان همدان به خاطر مرکز استان بودن حساس‌تر از ساير شهرستان‌ها است که در اين راستا يکسري اقداماتي صورت گرفته اما کافي نيست.

 

فرماندار شهرستان همدان بابيان اينکه از محدوديت اعتبارات بي‌اطلاع نيستيم، تصريح کرد: انجام هر فعاليتي در هر سازماني نياز به اعتبار دارد اما اين محدوديت‌ها مانعي براي انجام اقدامات حداقلي نيست.

 

وي با اشاره به اينکه برخي از مراکز حساس شهرستان رها شده‌اند و روي آن‌ها کار علمي، حفاظت و رصد کافي وجود ندارد، تأکيد کرد: پدافند غير عامل از مهم‌ترين مباحثي است که همه دستگاه‌ها بايد به جد ورود پيدا کنند.

 

تعالي با اشاره به اينکه بشر به سمت تکنولوژي بمب هسته‌اي در حرکت بوده اما مي‌داند بکارگيري آن در جهان مقبوليت ندارد، افزود: در شرايط کنوني دنيا ويروس‌ها را وارد کار کرده‌اند که براي نمونه مي‌توان به ويروس حمله‌کننده به نيروگاه بوشهر اشاره کرد.

 

فرماندار همدان با تأکيد بر اينکه کارشناسان فناوري اطلاعات دستگاه‌ها بايد اطلاعات خود را به‌روز کرده چراکه مسئله بسيار جدي است، بيان کرد: در هر جلسه پدافند يک يا دو دستگاه اقدامات خود را گزارش دهد.

 

وي در ادامه در رابطه با اهميت آشنايي مديران دستگاه‌ها به تهديدات سايبري با بيان اينکه در شوراي اداري شهرستان همدان براي مديران و کارشناسان دستگاه‌هاي اجرايي در رابطه با تهديدات سايبري توضيحاتي ارائه شود، ادامه داد: بايد مديران را نسبت به فضاي سايبري حساس کرد.

 

تعالي با اشاره به اينکه هنوز به اهميت کار در حوزه فناوري اطلاعات و آسيب‌هاي موجود در اين حوزه واقف نيستيم، تأکيد کرد: در چند سال اخير 215 هزار بدافزار ايجادشده و سال‌ به‌ سال هم به تعداد آن‌ها افزايش پيدا مي‌کند.

 

وي با بيان اينکه هرکدام از بدافزارها مي‌تواند اختلالاتي ايجاد کرده و اطلاعات مهمي را بردارد، گفت: در شهرستان همدان مانند ديگر نقاط کشور يک سري از محيط‌ها داراي طبقه‌بندي بالايي هستند که اگر در اين حوزه ورود نشود، تهديدات زيادي در حوزه سايبري ايجاد مي‌شود.

 

رئيس اداره ارتباطي و راديويي اداره کل ارتباطات و فناوري اطلاعات استان همدان نيز با بيان اينکه براي هزينه‌هاي امنيت اطلاعات جايگاه خاصي قائل نيستيم، گفت: توسعه استانداردها يکي از ضعف‌ها در دستگاه‌هاي اجرايي کشور و به‌ خصوص استان همدان است.

 

محمد نوروزي با اشاره به اينکه در حوزه سايبري نخستين قدم ارتقاي سطح آگاهي جامعه نسبت به مخاطرات است، اظهار کرد: هزينه‌هاي IT بايد جزو هزينه‌هاي جاري ديده شود.

 

وي با اشاره به اينکه IT به‌ صورت مستمر هزينه دارد اما ديد هزينه جاري نسبت به اين حوزه وجود ندارد، ادامه داد: تهديدات سايبري شامل شنود، دست‌کاري، جعل يا وقفه است.

 

رئيس اداره ارتباطي و راديويي اداره کل ارتباطات و فناوري اطلاعات استان همدان با بيان اينکه اگر به هر کدام از عوامل محرمانگي، پيوستگي و صحت خدشه وارد شود، تهديد سايبري ايجادشده است، گفت: گاهي حملات سايبري مي‌تواند خودکار باشد و مهاجمان مي‌توانند گمنام باشند.

 

وي با بيان اينکه در سال 2014 روزانه 205 هزار بدافزار جديد ايجادشده است، ادامه داد: در سال 2016 روزانه 232 هزار بدافزار جديد ايجاد شده که هدف اصلي آن کسب پول بوده و حدود 20 درصد بدافزارها با هدف منافع سياسي ايجاد شده است.

 

نوروزي آلوده‌ترين کشورها به بدافزارها را چين، ترکيه، پرو، بوليوي دانست که بيشترين حملات را داشته‌اند و در ادامه بيان کرد: حملات سايبري به دليل به‌روز نکردن برنامه‌ها رخ مي‌دهد.

 

وي در ادامه به باج‌افزارها اشاره کرد و بابيان اينکه در باج افزارها شانسي براي بازپس‌گيري اطلاعات موجود وجود ندارد و مورد استفاده کلاه‌برداران است، افزود: باج‌افزارها در سال 2016 نسبت به سال 2015 در دنيا 17.7 درصد رشد داشته است.

 

رئيس اداره ارتباطي و راديويي اداره کل ارتباطات و فناوري اطلاعات استان همدان با بيان اينکه کشورهاي هند، روسيه، قزاقستان و ايتاليا بيشترين حمله باج افزارها را داشته است، تأکيد کرد: تمام باج افزارها خارجي نيستند و باج افزارهاي ايراني مانند بازي click me يک باج افزار است.

 

وي با اشاره به اينکه براي هزينه‌هاي امنيت اطلاعات جايگاه خاصي قائل نيستيم، بيان کرد: توسعه استانداردها يکي از ضعف‌ها در دستگاه‌هاي اجرايي کشور و به‌ خصوص استان همدان است.

 

نوروزي با اشاره به اينکه اداره آب و فاضلاب و آب منطقه‌اي سيستم مديريت امنيت را راه‌اندازي کرده‌اند، افزود: ايران در مسئله امنيت سايبري در سال 2014 در دنيا در بين 29 رتبه، رتبه 19 و در آسيا از بين 19 رتبه، رتبه 11 را دارد.

 

وي با بيان اينکه 11 کارگروه سايبري وجود دارد، ادامه داد: اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي در سه سال گذشته اتفاق افتاده و هرچند وقت يک‌بار از توصيه‌نامه‌هاي ايمن‌سازي به ساختارهاي سازمان‌ها ارسال مي‌شود.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان