اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

3. آبان 1395 - 9:14   |   کد مطلب: 21020
نخستین جلسه کمیته فرهنگی و اجتماعی مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان با موضوع بررسی پیشنهادات پژوهشی کمیته با حضور رئیس این مرکز، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا، اعضای کمیته و اساتید دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش صبح الوند، ریس مرکز مطالعات و پژوهش های شورا در این جلسه توجه به حوزه های فرهنگی و اجتماعی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: تشکیل معاونت فرهنگی اجتماعی در شهرداری همدان اقدام ارزشمندی بوده و تاکنون یکی از معاونت های موفق شهرداری بوده است.

ابراهیم مولوی اضافه کرد: با توجه به گستردگی فعالیت های حوزه فرهنگی و اجتماعی در شهرداری همدان، اقدامات پژوهشی در چهار حوزه فرهنگی، اجتماعی، گردشگری وآموزش شهروندی مورد تقسیم بندی قرار گرفت تا برای راه اندازی شورای اجتماعی محلات  از این پیشنهادات استفاده کرده و از آزمون و خطا جلوگیری شده و بهترین اقدام در این زمینه صورت پذیرد.

مولوی اظهار کرد: می توان از پیشنهادات کمیته فرهنگی اجتماعی مرکز پژوهش و مطالعات شورا به عنوان محورهایی برای پایان نامه های دانشجویان در مقاطع مختلف استفاده کرد و نیز از ادغام و ترکیب آنها به عنوان سرفصل خوبی در حوزه پژوهشی مدیریت شهری همدان رسید.

وی با اشاره به اینکه حوزه فرهنگی اجتماعی  شهرداری همدان باید بیشتر به صنعت گردشگری توجه داشته باشد افزود: چرا که در جامعه امروزه زندگی شهرنشینی مبتنی برای انسان محوری است و دستیابی به توسعه پایدار شهری در مراکز محلات بعنوان اصلی ترین و بنیادی ترین عناصر شهری و حلقه ارتباط و اتصال مابین مدیران و متولیان شهری و شهروندان است و در پهنه جغرافیای یک شهر در دل تاریخ محله ها، چمن ها، سراها، راسته ها و بازارها درشکل گیری، هویت بخشی و ساماندهی امورات شهرها نقش اصلی و مهمی بعهده داشتند.

وی  افزود: رونق صنعت گردشگری می تواند برای شهرداری، شهر و شهروندان منافع بسیاری را به دنبال داشته باشد.

این عضو شورای شهر همدان به پروژه تالار قرآن اشاره کرد و یادآور شد: برای بهره گیری بهتر و مطلوبتر از فضای این تالار و سالنهای جنبی جهت برنامه های فرهنگی و هنری تالار قرآن به نام مرکز همایش های بین المللی شهرداری همدان انتخاب شد.

مولوی با بیان اینکه پروژه تالار قرآن واقعا به عنوان یک آسیبی برای شهر تبدیل شده بود، افزود: در شورای اسلامی دور چهارم و درایت مدیران شهری، جلسات متعددی برای رفع این معضل با حضور اساتید، متخصصان و کارشناسان به نام و برزگ شهر برگزار شد که در دستاورد مهم و نتیجه نهایی این امر به تکمیل پروژه منجر شد.

وی ادامه داد : هم اکنون تنها مشکل پوشش گنبد تالار است که مقرر شد، مجددا سازه گنبد اصلی توسط طرح اولیه یعنی، قراگاه خاتم الانبیاء و موسسه شهید رجایی مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفته و تمامی نقایص و اشکالات احتمالی رفع گردد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان مشارکت شهروندان در موفقیت اجرای شورای اجتماعی محلات را مهم دانست و تاکید کرد: تجربه ثابت کرده طرح هایی که با مشارکت و کمک مردم اجرایی شده به دنبال خود موفقیت به همراه داشته است چرا که مداخله و مشارکت شهروندان در تصمیم گیری و تصمیم سازی هوشمند مدیریت شهری در محلات و بافت های شهری باعث شناسایی اولویت بندی و ساماندهی مسائل و مشکلات شهری شده و با همکاری ساکنین سرعت عمل در ایجاد توسعه پایدار و عمران و آبادانی و ایجاد محلاتی سرزنده پویا و با نشاط سرعت خواهد گرفت.

در ادامه رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز به گستردگی فعالیت های حوزه فرهنگی اجتماعی در شهرداری اشاره کرد و گفت: بر این اساس لازم است اقدامات پژوهشی در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، آموزشهای شهروندی و گردشگری صورت پذیرد .

رضا غلامی خجسته با تاکید بر اینکه در تدوین برناه های فرهنگی باید تمامی جوانب را در نظر گرفت افزود: پیش بینی و تدوین برناه های فرهنگی برای توسعه حوزه فرهنگی شهر بدون کمک فکری و نظر کارشناسان و ارتباط مدیریت شهری با مراکز علمی و دانشگاهی محقق نمی شود.

خجسته اضافه کرد: در تدیون برنامه ها باید نیازهای شهروندان و شهر مد نظر قرار گرفته و بر اساس نیاز طرح ها اجرایی شوند.

وی پروژه تالار قران را از طرح های مهم شهر همدان برشمرد و گفت: تا کنون 12 جلسه فرهنگی اجتماعی برای با حضور اساتید دانشگاهی و کارشناسان این حوزه تشکیل شده  که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که نام تالار قرآن به مرکز همایش های بین المللی شهرداری تغییر یابد تا علاوه بر برنامه های قرآنی از ظرفیت تالار برای برنامه های فرهنگی هنری نیز استفاده شود.

وی رونق صنعت گردشگری را ضروری دانست و افزود: همدان با داشتن پتانسیل و ظرفیت های خوب گردشگری نیازمند توجه ویژه است و در بهره گیری از این ظرفیت ها باید از تجربیات کشورهای پیشرفته استفاده کرد.

گفتنی است در ادامه جلسه موارد پیشنهادی کمیته فرهنگی اجتماعی مرکز مطالعات و پژوهش های وشورای اسلامی شهر همدان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هر یک از کارشناسان واساتید حاضر در جلسه نظرات خود را در این خصوص بیان کردند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان