اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. خرداد 1395 - 20:10   |   کد مطلب: 18405
رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر ضرورت حفظ و احیای بناهای تاریخی و واجد ارزش شهر گفت: برخی از بناهای تاریخی همدان در حال نابودی است و باید احیا شوند.

به گزارش صبح الوند، ابراهیم مولوی در جلسه کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شورا با موضوع بررسی ضوابط پیشنهادی احیای ابنیه واجد ارزش، اظهار کرد: احیای بناهای تاریخی دارای ارزش افزوده میتواند در اشتغالزایی مؤثر باشد و تبدیل به ثروت برای شهر شود.

 

ابراهیم مولوی با بیان اینکه صندوق احیا و بهرهبرداری از اماکن تاریخی و فرهنگی میتواند در این راستا بسیار کارساز باشد، گفت: بنای تاریخی حمام قلعه که به سرمایهگذار بخش خصوصی واگذار شده از طریق این صندوق با در اختیار قرار دادن اعتباری به سرمایهگذار میتواند راهاندازی شود تا مورد استفاده همشهریان و گردشگران قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برخی از بناهای تاریخی همدان در حال نابودی است و باید احیا شوند، گفت: با توجه به اهمیت احیای بافتهای تاریخی و نیز بناهای دارای ارزش در داخل این بافتها انتظار میرود حداقل بتوانیم تعداد انگشتشماری از بناهای تاریخی ارزشی که داخل بافت شهری است را احیا کنیم.

مولوی قانون حمایت، تشویق و ترغیب به احیا، مرمت و بازسازی بناها و محوطههای تاریخی واجد ارزش تاریخی و معماری با عدم الزام به تأمین پارکینگ را مهم و اثرگذار دانست.

وی ادامه داد: در تعمیر، احیا و مرمت بناهای تاریخی، موضوع تأمین پارکینگ از سوی شهرداری مطرح است که البته خود این نهاد نمیتواند آن را تأمین کند گفته شده مالک خود این کار را یا در خود بنا و یا بیرون از آن انجام دهد، البته اگر امکان ایجاد آن نبود نباید الزام به این کار شود.

مولوی با اشاره به اینکه احیا و بازسازی کاروانسرای میرزا نصرا... تجربه خوبی بود که در شورای چهارم اتفاق افتاد، گفت: چند کاروانسرا نیز وجود دارد که امیدواریم به همین صورت احیا شوند؛ چرا که این امر در جذب گردشگران داخلی و خارجی بسیار تأثیرگذار است.

وی تأکید کرد: لازم است در مرمت و احیای بافتها و بناهای تاریخی جاذبههایی برای جذب گردشگر ایجاد کرد؛ چرا که داشتن دیدگاه اقتصادی در این امر باعث بالندگی و شکوفایی شهر نیز میشود.

مولوی اضافه کرد: برای تحقق سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی و جذب مشارکت بخش خصوصی در حفظ و احیای اماکن تاریخی شهر همدان، ضوابط پیشنهادی برای احیای بافت و بناهای دارای ارزش شهر همدان تهیه شده و در مرحله بررسی و تصویب قرار دارد. در صورت تحقق این امر فقر زدایی از پهنههای تاریخی شهر انجام میشود و امنیت اجتماعی با دمیدن روح جدید به کالبد قدیم شهری تحقق خواهد یافت، ضمن اینکه این امر با توجه به بند ج ماده 166برنامه سوم توسعه است.

در ادامه رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای اسلامی شهر همدان هم به احیا و باززندهسازی شهرهایی همچون یزد اشاره کرد و گفت: این شهرها از سالهای قبل در این زمینه وارد شده و با مدیریت واحد بافتهای واجد ارزش را احیا و ایجاد کردند.

نرگس نورا...زاده با بیان اینکه لزوم ایجاد ارزش افزوده برای بافتهای تاریخی، کاهش ضوابط ریالی در امر بهسازی است، افزود: لازم است علاوه بر بناهای تاریخی و واجد ارزش، بناهای واجد ارزش معماریهای معاصر نیز مد نظر قرار گرفته و در حفظ آنها تلاش کرد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان هم با اشاره به پیشینه تاریخی همدان و وجود بناهای ارزشمند در این شهر اظهار کرد: با توجه به اینکه در سالهای گذشته ارزش افزوده برای بازسازی و احیای بناها وجود نداشت باعث شد مردم اقدام به تخریب و نوسازی بناهای تاریخی کنند.

یوسفینوید با بیان اینکه شهرداری در امر باززنده سازی و احیای بافتهای تاریخی و بناهای واجد ارزش از تجربیات شهرهای موفق استفاده کرده است، افزود: پس از بررسیها مقرر شد مالکانی که بناها را حفظ و مرمت کرده، برای اینکه ارزش اقتصادی برای آنها داشته باشد ضابطهای برای پلاکهای آنها از جمله رستوران، هتل و... لحاظ شود و در این زمینه میراث فرهنگی نیز تأیید کرده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر مرمت و احیای بناهای تاریخی و واجد ارزش هدف این است که این بناها تبدیل به ارزش و ثروت برای شهر و شهروندان شود.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان