اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

12. مرداد 1395 - 8:29   |   کد مطلب: 19196
رئیس کميسيون معماری شهرسازی و فنی عمرانی شوراي اسلامي شهر همدان :
المان های شهری نمادی از هویت فرهنگی جامعه هستند
رییس کمیسیون معماری شهرسازی و فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان گفت : تندیس و المان های شهری نمادی از هویت فرهنگی هر جامعه هستند.

به گزارش صبح الوند، ابراهیم مولوی در جلسه کمیسیون معماری شهرسازی و فنی عمرانی شورا که پیرامون موضوع بررسی ساخت المانهای سطح شهر با حضور مجموعه بسیج مهندسین برگزار شد با بیان این مطلب افزود : ساخت المانهای شهری حدود سه سالی است که در همدان پررنگ تر شده که می طلبد از نظر جانمایی و نوع ساخت مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 

مولوی با بیان اینکه محتوای تندیس و المانهای شهری باید با ارزشهای جامعه ولایی ما همخوانی داشته باشد اضافه کرد : سازمان زیباسازی شهرداری همدان در زمینه ساخت المانها اقدامات خوبی بویژه برای ایام نوروز انجام داده است که در این زمینه رضایتمندیهایی ایجاد و انتقادهایی هم وارد شد که به همین منظور سال گذشته از نظرات کارشناسان سمن ها و سازمانهای مردم نهاد نیز با هماهنگی کمیسیون فرهنگی انجام شد.

 

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به معماری ایرانی اسلامی اظهار کرد : فلسفه وجودی المانها مفهومی ارزشی را انتقال می دهد که باید به محتوای انقال مفاهیم و نیز طراحی ساخت المانها در حوزه ملی ، مذهبی و تاریخی توجه شود.

 

رییس کمیسیون معماری شهرسازی و فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان به ارزشهای انقلاب و دفاع مقدس اشاره کرد و گفت : در راستای انتقال مفاهیم و ارزشهای دوران انقلاب و دفاع مقدس به نسل آینده فرمایشات حماسی می تواند در نمادهای تندیس و المانها جلوه کند.

 

ابراهیم مولوی به طرح پیاده راه سازی خیابان بوعلی هم اشاره کرد و افزود : در اجرای این طرح برای هویت سازی باید المانهای فاخر با محتوای مذهبی ، ملی و تاریخی که نشان از هویت همدان دارد و فضاهای شهری را با انتقال این مفاهیم و هویت های فرهنگی دارای لذت های بصری زیبا شده و با توجه به بوم مدلها و ارزشهای محلی و منطقه ای چشم انداز زیبای شهری ، سیمای مناسب شهری و مبلمان شهری زیبا با توجه به اقلیم همدان ایجاد کرد.

 

مولوی ساماندهی میدان امام خمینی (ره) شهر را از اقدامات مناسب شورا و شهرداری همدان برشمرد و اظهار داشت: المان میدان مرکزی یکی از مهمترین مباحثی است که باید با دقت و حساسیت بیشتری مورد توجه واقع شود به همین دلیل نیاز است المانی فاخر برای میدان طراحی یا ساخته شود با در صورت صلاحدید المان جابجا شود.

 

مولوی اضافه کرد: میدان مرکزی همدان قلب تپنده تعاملات اجتماعی و اقتصادی شهر است که می طلبد با همکاری صاحب نظران و کارشناسان از جمله جامعه بسیج مهندسین این نقطه از شهر را ساماندهی کرد.

 

وی با بیان اینکه شورا و شهرداری همدان از نقطه نظرات کارشناسان استقبال می کند یادآور شد : تجربه ثابت کرده در هر برنامه و طرحی وقتی مردم و تشکلها و بسیج وارد شده اند کارها بهتر پیش رفته است بر همین اساس در طراحی و ساخت المانها نیز از تفکرات و ایده های افراد بویژه بسیج مهندسین بهره گرفته می شود و شورا به عنوان سیاست گذار شهرداری قطعاً این ایده ها را در برنامه ریزی های آینده شهرداری موارد را لحاظ می کند.

 

نایب رییس شورای اسلامی شهر همدان هم با اشاره به اینکه نمادگرایی در طول تاریخ نقش اساسی را در انتقال پیام ها و مفاهیم فرهنگی دارد گفت : نمادگرایی از دوران قبل و بعد از اسلام در ایران نمود پیدا کرده است و تاثیر بسزایی در انتقال مفاهیم و هویت و فرهنگ دارد.

 

حمیدرضا طبی مسرور با بیان اینکه پردازش فضاهای معماری و تلفیق آن با فضاهای سبز و ساختاری شهر در ابعاد انتقال پیام و لذت بصری برای مخاطب تاثیرگذار است افز.د : شایسته است المانهایی که نصب می شود سازمان زیباسازی طرح جامع ای را تهیه و اولویت بندی کند تا المانهای آنی و احساسی احداث نشود.

 

طبی مسرور اضافه کرد : در سالهای اخیر با بروز فرهنگ غرب به معماری های کشور متاسفانه یک برداشت سوری از معماری شده و بسیاری از مواقع انتقال دهنده فرهنگ غرب بوده است.

 

وی با بیان اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری توجه به معماری ایرانی اسلامی بسیار حائز اهمیت بوده و نباید مورد غفلت واقع شود گفت : انقلاب اسلامی مهمترین پدیده قرن حاضر است که می توان برای انتقال پیام ها از ظرفیت نمادها در این زمینه استفاده کرد.

 

در ادامه جلسه رییس کمیسیون خدمات شهری حمل و نقل و ترافیک  و محیط زیست شورا به فعالیت سازمان زیباسازی در ساخت و نصب المانهای سطح شهر اشاره کرد و گفت : وضعیت کنونی شهر حاصل تلاش این سازمان در برگزاری جلسات متعدد و بهره گیری از نظرات اساتید و صاحب نظران است.

 

کامران گردان به تشکیل کمیته فنی با حضور اساتید صاحب نظر برای ساخت المانهای شهر در سازمان زیباسازی شهرداری اشاره کرد و گفت : کمیته نظارت دیگری هم در کمیسیون خدمات شهری شورا تشکیل شده که در این خصوص اقدامات این سازمان را رصد کند.

 

گردان از مصوبه برگزاری جشنواره المانهای سنگی در سال آینده خبر داد و گفت: مجموعه بسیج مهندسین می توانند درکمیته تخصصی المانها شرکت کند تا بتوان از تفکر و ایده آنها برای برنامه ریزی ها استفاده شود.

 

وی با یبان اینکه همدان شهری تاریخی است و باید المانهای فاخر و با محتوای مذهبی، ملی، و تاریخی داشته باشد، افزود: ساماندهی میدان مرکزی همدان یکی از مهمترین مباحثی است که در دست اقدام بوده و برای ساخت المان مناسب از ایده های همه افراد استقبال می شود.

 

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه توجه به المانهای شهری را بسیار مهم دانست و گفت : همدان سه ویژگی برجسته دارد که در ساختار شهری بویژه المانها و مبلمان شهری باید این ویژگیها لحاظ شود.

 

علی رضایی عناوین همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین ، شهر دارالمونین و نیز دارالمجاهدین را از ویژگیهای مهم و بارز همدان برشمرد و تاکید کرد : ضروری است این ویژگیها در تمامی برنامه ها و طراحی های شهری به صورت برجسته خود را نشان دهد.

 

رضایی با بیان اینکه امروزه نیاز به ترویج فرهنگ مقاومت و پایداری است، افزود : باید در محتوای ساخت المانها و مبلمان شهری فرهنگ استقامت و پایداری ترویج داده شود.

 

حجت الاسلام سید مجید موسوی عضو شورای اسلامی شهر همدان هم با بیان اینکه تندیس های ارزشی ، هویت و فرهنگ هر جامعه را نشان می دهند افزود : نماد ، المانها و دیوار نوشته های شهر بر فرهنگ آداب و تفکر زندگی مردم بسیار تاثیرگذار است بر این اساس باید مورد توجه واقع شود.

 

وی اضافه کرد : لازم است در طراحی و نصب المانها به محتوای آن توجه شود چرا که در بعضی از نقاط شهر از جمله میدان نبوت شهرک مدنی المان نامناسبی نصب شده که محیط و منطقه را تحت الشعاع قرار می دهد.

 

گفتنی است در این جلسه مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری همدان به ارائه گزارشی از فعالیت و عملکرد ساطمان پیرامون طراحی و ساخت المان های شهر پرداخت .

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان