اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. شهريور 1395 - 8:59   |   کد مطلب: 20120
فرماندار همدان گفت: فرهنگ کتابخواني تأثير بسزايي در کاهش آسيب‌هاي اجتماعي و تقويت مباحث اعتقادي دارد

به گزارش صبح الوند، علي تعالي  در جلسه مشترک انجمن کتابخانه‌هاي عمومي و نهضت مطالعه مفيد شهرستان همدان، با بيان اينکه فرهنگ کتابخواني تأثيرات بسزايي در کاهش آسيب‌هاي اجتماعي و تقويت مباحث اعتقادي مردم خواهد داشت، خاطرنشان کرد: همه مسئولان کشور دغدغه کاهش سرانه کتابخواني را دارند که اميدواريم با انجام طرح‌هاي مختلف اين مشکل تا حدودي مرتفع شود.

وي با بيان اينکه فضاي مجازي تاثير منفي بر سرانه مطالعه داشته است، ادامه داد: فضاي مجازي فرصت و تهديدي براي مخاطب محسوب مي‌شود بنابراين به نوع استفاده متقاضي وابسته است.

تعالي تصريح کرد: امکان‌سنجي لازم براي راه‌اندازي کتابخانه در 21 روستاي بالاي 1500 نفر جمعيت انجام شده و اداره‌کل کتابخانه‌هاي استان در حال بررسي مکان‌هاي پيشنهادي براي راه‌اندازي کتابخانه‌ها است.

وي با اشاره به اينکه راه‌اندازي کتابخانه ضوابط سختي دارد، يادآور شد: اميدواريم با استفاده از فضاهاي آموزشي مازاد روستاها بتوانيم اين عقب‌افتادگي را جبران کنيم.

فرماندار همدان با بيان اينکه تنها 2 روستاي شهرستان همدان کتابخانه دارد، عنوان کرد: بخشداران و دهياران با ترغيب خيرين مي‌توانند از ظرفيت آنها براي راه‌اندازي کتابخانه استفاده کنند.

وي با بيان اينکه راه‌اندازي کتابخانه عبدالرحيم با مشارکت بنياد برکت انجام گرفته است، گفت: کتابخانه‌هاي عمومي استان توسعه آمفي تئاتر را هم مدنظر قرار دهند.

وي در پايان از مسئولان خواست براي راه‌اندازي کتابخانه در روستاها، مکان‌هايي را که از سوي دهياران و بخشداران پيشنهاد مي‌شود، با مماشات برخورد کنند.

مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي استان همدان نيز از طرح راه‌اندازي کتابخانه در روستاهاي زير 1500 نفر جمعيت استان خبر داد و تصريح کرد : 21 روستاي بالاي 1500 نفر جمعيت در شهرستان همدان وجود دارد که تنها دو روستا داراي کتابخانه هستند.

عاطفه زارعي با تأکيد بر اينکه امکان‌سنجي لازم براي راه‌اندازي کتابخانه در روستاهاي استان همدان انجام گرفته است، خاطرنشان کرد: متأسفانه اغلب مکان‌هاي پيشنهادي دهياران و بخشداران با مشکلات عمراني مواجه هستند و کارشناسان و ناظراني که از تهران براي بازديد اين مکان‌ها اعزام شده‌اند، بافت فيزيکي اين مکان‌ها را تأييد نکرده‌اند.

وي استحکام بنا را مهمترين فاکتور براي راه‌اندازي کتابخانه دانست و تصريح کرد: با توجه به اينکه اداره‌کل کتابخانه‌ها توانايي مالي براي ساخت کتابخانه را در اين روستاها ندارد بنابراين بايد از فضاهاي آموزشي مازاد و يا مکان‌هاي بلااستفاده اين روستاها استفاده کند.

زارعي به روستاهاي زير 1500 نفر جمعيت اشاره کرد و گفت: در چنين روستاهايي که فاقد هرگونه مرکز فرهنگي هستند، آمادگي لازم براي ارائه قفسه کتاب را داريم.

وي ارائه قفسه کتاب و شارژ کتاب‌هاي آن را منوط به داشتن متولي در مکان معرفي شده، براي ارائه خدمات کتابخانه‌اي عنوان کرد و يادآور شد: براي اجراي اين طرح بافت روستاها به لحاظ جمعيت‌شناختي و سطح سواد آنها بايد بررسي شود.

زارعي تصريح کرد: 15روستاي زير 1500نفر جمعيت براي اجراي اين طرح پيشنهاد شده و 2 روستا نيز در حال انجام اين طرح هستند.

وي به کتابخانه مظاهري مريانج اشاره کرد و گفت: اداره‌کل کتابخانه‌ها سازنده کتابخانه نيست بلکه تنها رسالت تجهيز و بهره‌برداري از آنها را برعهده دارد.

زراعي ادامه داد: متولي تکميل اين کتابخانه اداره‌کل ارشاد استان است و با توجه به تخصيص اعتبار صورت گرفته در اين زمينه اميدواريم تا پايان سال به بهره‌برداري برسد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان