اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

24. شهريور 1395 - 9:02   |   کد مطلب: 20089
تحریریه صدای دانشجو 15 شاخص مدیریت شهری که تشکل های دانشجویی می توانند پیگیری نمایند را به تفکیک کمیسیون های شوراهای شهر دسته بندی کرده که هر یک از این شاخص ها می تواند سرفصل جدیدی در حوزه مطالبه گری از اعضای شورای شهر باشد.

به گزارش صبح الوند به نقل از  صدای دانشجو، «شهرهای مدرن پرورشگاه انسان ها به سبک و سیاق مطلوب غربند. تجدید نظر در ساختار شهرسازی مقدمه ی تربیت انسان است و تنها در این صورت است که موضوع زمینه سازی (ظهور) معنا پیدا می کند، و گرنه هزینه ی میلیاردها تومان در امر تبلیغات شهری و پوشاندن تمامی مساحت ایران با پوستر و ائمه معصومین جبران یک هفته زیستن در چنین شهری را نمی کند».

 

این ها بخشی از یادداشت های اسماعیل شفیعی سروستانی است که در کتاب ولنگاری فرهنگی آنرا به چاپ رسانده است و بخوبی از اهمیت شهر و مساله شهرسازی سخن به میان می آورد.

 

از سویی دیگر سعیدنیا، در تحقیقی که سیر اندیشه مدیریت شهری را بررسی می کند اعتقاد دارد که امروزه، شهرها از دو جنبه اهمیت یافته‌اند: یکی بعنوان مرکز تجمع گروه عظیمی از مردم، دیگری بعنوان عمده ترین بازیگر نقش اقتصادی، در کل اقتصاد ملی.

 

 از اینرو، باید به مسائل و مشکلات آنها، توجه بیشتر و دقیقتر داشت. زیرا، در حالتی که برنامه ریزی دقیق و درست، سبب رشد اقتصادی، تثبیت سیاسی و افزایش مشارکت شهروندان درامور شهرها می‌گردد، شکست در حل مشکلات و مسائل شهری، سبب رکود اقتصادی، نارضایتی‌های اجتماعی و سیاسی، فقر، بیکاری و تخریب محیط زیست خواهد شد.

 

امروزه دیگر اهمیت شهرسازی و تاثیر نهادهای شهری مانند شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا دیگر بر کسی پوشیده نیست. همین اهمیت و تاثیر گذاری بر عرصه های اجتماعی و فرهنگی است که لزوم ورود جنبش دانشجویی را به مسائل شهری می طلبد، جنبش دانشجویی که در بستر تعاملات موجود میان جغرافیای ذهنی و عینی دانشگاه، با مسائل جامعه و تغییر و تحولات موجود در آن شکل می گیرد و از هویتی سازنده برخوردار است.

 

نسل دانشجویی در تمامی جوامع، در طلایه حرکت های اجتماعی قرار داشته و دارد. حفظ جایگاه پیشروی اجتماعی، بسته به آن است که دانشجویان و حرکت های دانشجویی، به تجدید نظر و کاوش مجدد در نقش  جایگاه خود بپردازند و با درک همه جانبه از موقعیت جدید، به مدل سازی برای حفظ پیشتاز نسل دانشجو بپردازند و مسئله شهر سازی از مسائلی جدیدی است که می تواند نقش موثری در افق جدید حرکت های دانشجویی داشته باشد.

 

شفافیت در تصمیم سازی و تصمیم گیری مدیریت شهری، شهرسازی اسلامی، مبارزه با فساد و رانت در نهادهای شهری، توجه به اولویت بر مناطق مستضعف نشین و نگاه عدالت گستر به محلات، معماری ایرانی اسلامی، توجه به محیط زیست و پیوست نگاری محیط زیستی برای طرح های عمرانی و تجاری از جمله مسائلی است که مجموعه ها، تشکل ها و فعالین دانشجویی می توانند به مطالبه از مسئولین مدیریت شهری بپردازند.

 

در آغاز سال تحصیلی جدید و همزمان با بازگشایی دانشگاه ها و مراکزآموزش عالی، سایت خبری صدای دانشجو با توجه به اهمیت موضوع و بررسی آن، مجموعه پیشنهادهای حوزه مطالبه گری در حوزه مدیریت شهری را در جداول جداگانه آمده کرده و جهت استفاده مجموعه های دانشجویی منتشر می کند که در این گزارش به معرفی شورای اسلامی شهر و حوزه های مطالبه گری از آن پرداخته خواهد شد.

 

شورای اسلامی شهر

شورای اسلامی شهر و روستا شوراهایی هستند که در شهرها و روستاها ایران بطور جداگانه با رای مردم همان حوزه انتخاب می‌شوند. شورای هر استان از نمایندگان منتخب شوراهای شهرستان‌های تابعه هر استان تشکیل می‌شود.

 

فصل هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی به شوراها اختصاص دارد و در اصل100 قانون اساسی آمده است که برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی‏، اداره امور هر روستا، بخش‏، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده‏، بخش‏، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند.

 

نمایندگان شورا با رای مستقیم مردم و برای یک دوره 4 ساله انتخاب می شوند با این تفاوت که این انتخابات زیر نظر شورای نگهبان قانون اساسی نیست.

 

مهمترین کارکرد شورای شهر در مصوبات آن می باشد که طبق قانون ارتقا سلامت نظام اداری و مبارزه یا فساد مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام باید از طریق درگاه های الکترونیکی برای مردم اطلاع رسانی عمومی شود.

 

جلسات مشترک با اعضای شوراهای شهر، حضور در جلسات علنی و کمیسیون ها، ارسال پیشنهاد ها در حوزه مدیریت شهری، همکاری علمی با مراکز مطالعات شوراهای شهر و تلاش در جهت تسهیل ارتباطات مردمی از حوزه هایی است که مجوعه های دانشجویی می توانند در حوزه مطالبه از اعضای شورای شهر گام بردارند.

 

تحریریه صدای دانشجو 15 شاخص مدیریت شهری که تشکل های دانشجویی می توانند پیگیری نمایند را به تفکیک کمیسیون های شوراهای شهر دسته بندی کرده که هر یک از این شاخص ها می تواند سرفصل جدیدی در حوزه مطالبه گری  از اعضای شورای شهر باشد.

 

 

صدای دانشجو در گزارش بعدی به مطالبات دانشجویی از شهرداری ها خواهد پرداخت و سرفصل های مطالبه گری از این نهاد به تفکیک معاونت ها و سازمان های تابعه شهرداری ارائه خواهد داد.

 

 

منابع و ارجاعات:

ولنگاری فرهنگی، اسماعیل شفیعی سروستانی، انتشارات هلال، تهران ، چاپ اول، صفحه 239

قانون اساسی جمهوری اسلامی، مصوب1368، انتشارات حسام الدین، چاپ دوم،  صفحه76

سیر اندیشه‌های مدیریت شهری در غرب باستان و... (پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت شهری، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات تهران)، سعیدنیا، 1383، صفحات20 الی 39

گزارش از امیرعباس امیدیان

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان