اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

22. شهريور 1395 - 13:59   |   کد مطلب: 20055
در زمان وقوع حادثه ما در کادر پزشکی هلال احمر در بیمارستان هلال احمر واقع در منا حضور داشتیم و تنها تعدادی از پزشکان به همراه زائران بیمار و تعدادی هم که بایستی مناسک حج را به جای می آوردند در کانون وقوع فاجعه منا حضور داشتند و از طریق تماس تلفنی همکاران از وقوع این حادثه مطلع شدیم.

به گزارش صبح الوند، در زمان وقوع حادثه ما در کادر پزشکی هلال احمر در بیمارستان هلال احمر واقع در منا حضور داشتیم و تنها تعدادی از پزشکان به همراه زائران بیمار و تعدادی هم که بایستی مناسک حج را به جای می آوردند در کانون وقوع فاجعه منا حضور داشتند و از طریق تماس تلفنی همکاران از وقوع این حادثه مطلع شدیم.
 در فاصله کمتر از 10 دقیقه، تیم امدادی به محل وقوع حادثه اعزام شد اما با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد زیر دست و پا مانده اند و میزان مجروحان بسیار زیاد است، بلافاصله با ۷ تیم پزشکی و امدادی متشکل از ۴۲ نفر به همراه مقداری آب آشامیدنی به  منا اعزام شدیم.
 تعداد افرادی که روی یکدیگر افتاده بودن امکان امدادرسانی به آن ها را دشوار کرده بود. و سرعت امدادرسانی به مجروحان و جان باختگان کند شود و به نوعی نیروهای سعودی اجازه امدادرسانی به مجروحان را نمی دادند.
من به شخصه در بیمارستان هلال احمر واقع در منا حضور مداوم داشتم و هماهنگی‌های لازم برای اعزام نیروی پزشکی و امدادی را به محل وقوع حادثه انجام می دادم.
اگر جلوگیری سعودی ها  در زمینه امدادرسانی به مصدومان نبود، شاید بسیاری از زائران در فاجعه منا کشته نمی شدند؛ چرا که در دمای بیش از ۴۰ درجه سانتی گراد مدت زمان بسیار طولانی زائران تشنه بودن و این تشنگی مفرط باعث بیهوشی آن ها شده بود.
متاسفانه عدم امکان رسیدگی به مجروحان از سوی دولت سعودی ادامه داشت و آخرین اجساد در ساعت 3:۰۰ بامداد روز پس از حادثه جمع آوری شد.
نیروهای سعودی آموزش کامل و کافی را برای مواجهه با بحران و شرایط بحرانی را ندیده بودند و نیروهای حاضر در صحنه تنها کنترل امنیت را برعهده داشتند، حتی برای شناسایی جان باختگان نیروهای ما در حال عکاسی بودند، اما نیروهای سعودی دوربین ها را هم  ضبط کردند.
مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر پس از اعزام تیم های امدادی در همان دقایق اولیه وقوع حادثه، آمبولانس ها را هم برای انتقال مجروحان به محل اعزام کرد؛ اما متاسفانه راه برای عبور و مرور تحت کنترل بود.
بیمارستان‌های منا گنجایش مجروحان را نداشت و تیم های پزشکی منا هم تیم بحران نیستند، بنابراین امکان ارائه خدمات مطلوب به بیماران در منا وجود نداشت و تنها می توانست پاسخگوی بیماری های سطحی زائران باشد.
در ۲ بیمارستان منا به دلیل تعداد زیاد مجروحان و عدم ظرفیت کافی بیمارستان برای پذیرش مجروحان، حتی افراد را کف زمین خوابانده بودند.
ما عینا می دیدیم که زائران زنده و کشته شده با یکدیگر در سرخانه ها تجمیع شدند، ماندن چند ساعته زیر نور مستقیم خورشید در دمای بیش از ۴۰ درجه و با تشنگی مفرط، بیهوشی افراد را رقم میزد و نیروهای سعودی که مشغول جمع آوری و انتقال اجساد بودند، هر فردی را که علائم حیاتی ظاهری نداشت را به همراه کشته شدگان به کانتینرها منتقل می کرد.
همچنین امکانات سردخانه ای عربستان برای نگهداری از پیکر جانباختگان کافی نبود، سردخانه مرکزی مکه ظرفیت نگهداری ۹۰۰ جسد را دارد و مابقی اجساد در داخل کانتینرها در هوای گرم که باعث از بین.رفتن اجساد میشد نگهداری می شدند.
تا چند روز پس از وقوع حادثه نیز نیروهای سعودی اجازه شناسایی اجساد را به ما نمی دادند، اگر بلافاصله پس از انتقال اجساد به سردخانه ها، اجازه شناسایی به ما داده می شد، هم کار با سرعت بیشتری انجام می شد و هم روند شناسایی تسهیل می شد؛ چرا که پس از گذشت زمان اجساد تغییر حالت می دهند و روند شناسایی با مشکلاتی مواجه می شود.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان