اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

7. تير 1395 - 13:41   |   کد مطلب: 18565
مرجع تقلید شیعیان گفت: عجیب است که از عالم بحرینی شیخ عیسی قاسم سلب تابعیت می کنند درحالی که او و اجداش بحرینی بودند اما آل خلیفه از نجد عربستان آمده اند، آنها را باید سلب تابعیت کرد

به گزارش صبح الوند به نقل از مهر، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید سحرگاه امروز در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: از برخی روایات استفاده می شود که شب های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ هر سه شب قدر هستند اما معروف یک شب است.
 
وی افزود: مقدرات در شب ۱۹ تعیین، در شب ۲۱ ابرام و در شب ۲۳ امضا می شود، از این رو هر سه شب را باید در خانه خداوند متعال رفت تا مقدراتی بهتر از گذشته توأم با ایمان،  تقوا و امنیت داشته باشیم؛ در نهج البلاغه دو وصیت نامه از حضرت علی(ع) نقل شده که بسیار کوتاه اما پرمعنا هستند.
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به نامه ۴۷ نهج البلاغه اظهار داشت: در این نامه امیرمؤمنان همه شیعیان و مسلمانان را مخاطب قرار دادند که در آن ۱۲ توصیه انجام می دهند، تقوای الهی و نظام در کارها از توصیه های حضرت علی(ع) است.
 
وی  ادامه داد: یکی دیگر از توصیه های حضرت اصلاح ذات بین است یعنی اگر اختلافی در خانواده، بین دونفر، بین دوجناح، بین دوشهر یا کشور پدید آمد انسان باید اصلاح ذات بین کند، سرپرستی یتیمان از دیگر توصیه های امیرمؤمنان به شمار می رود، نباید اجازه داد که این افراد تبدیل به موجوداتی خطرناک برای جامعه شوند.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که محبت به همسایگان و تلاش برای رفع مشکلات آن ها و اهمیت دادن به قرآن از توصیه های امام علی(ع) در وصیت نامه است، ابراز داشت: ایشان فرمودند نباید روزی برسد که بیگانگان از اسلام عملشان مطابق با قرآن و مسلمانان بیگانه با قرآن باشند.
 
وی اهمیت دادن به نماز را از دیگر توصیه های حضرت برشمرد و عنوان کرد: نماز ستون خیمه دین است که اگر باش همه چیز هست و اگر نباشد همه چیز می رود، حضرت در ادامه توصیه های خود فرمودند خانه خدا و موسم حج نباید فراموش شود که ما امیدواریم با نابودی آل سعود همه مسلمانان در نهایت امنیت به زیات خانه خدا بروند.
 
این مرجع تقلید جهاد با قلب، زبان و عمل، محبت به یکدیگر، قهر نکردن مؤمنان با یکدیگر و ضرورت زنده ماندن امر به معروف و نهی از منکر را از توصیه های امیرمؤمنان بیان و خاطرنشان کرد: اگر امر به معروف فراموش شود دعاهای انسان مستجاب نخواهد شد؛ حضرت در عباراتی کوتاه برنامه زندگی انسان را بیان کردند که اگر به آن عمل شود دنیا گلستان می شود.
 
وی با اشاره به آیات و روایتی در زمینه اهمیت تقوا اضافه کرد: قرآن کریم می فرماید بهترین زاد و توشه برای سفر آخرت تقوا و پرهیزکاری است، روزی علی(ع) از قبرستانی رد می شدند که خطاب به مردگان فرمودند خانه و اموالی که تهیه کرده بودید به دیگران و وارثان رسید و تقسیم شد، ایشان فرمودند اگر به مرگان اجازه داده شود که صحبت کنند و خبر عالم دیگر را بگویند به انسان ها اعلام می کنند که اگر می خواهید سعادتمند باشید تقوا را فراموش نکنید.
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که گذرنامه عبور و ورود به بهشت تقوا است، گفت: علم و مقام افراد مهم نیست بلکه تقوای آن ها مهم به شمار می رود و مقام و مال در پیشگاه الهی اهمیت ندارد، هرچه تقوای انسان بیشت باشد در پیشگاه خدا گرامی تر است.
 
وی با اشاره به  حقیقت تقوا افزود: اگر انسان تقوا داشته باشد می تواند حق و باطل را از یکدیگر تشخیص دهد و بصیرت فوق العاده داشته باشد، بدون انسان در معرض هجوم میکروب ها است پس چرا انسان بیمار نمی شود چون خدا نیروی دفاعی در بدن ایجاد کرده که آن ها حافظ انسان هستند که اگر شکست بخورند انسان بیمار می شود.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که در برابر بیماری گناه نیز که متأسفانه امروز به واسطه شبکه های اجتماعی بسیار زیاد شده است تقوا کارساز است، اظهار داشت: پدران و مادران باید به جوانان خود رحم کرده و اجازه دهند که آن ها آلوده شوند، جوانان نیز باید بدانند که فضای آلوده برای از بین بردن جوانی جوانان و آلوده کردن آن ها درست شده است.
 
وی ادامه داد: رسانه ها، افراد، تبلیغات و شبکه های آلوده به انسان هجمه می کنند که با وجود تقوا، ایمان به خداوند و ایمان به روز قیامت می توان با آن ها مقابله کرد، هرچه تقوای انسان بالاتر و قوی تر باشد  مصونیت او از گناه نیز بیشتر می شود، اگر سد تقوا شکسته شود انسان در هر محیطی قرار گیرد آلوده می شود.
 
این مرجع تقلید با بیان این که برای حفظ ایمان تقوا را تقویت کرد، ابراز داشت: تقوا حالت خداترسی درونی است که انسان را در تقابل با گناهان یاری می کند، عالی ترین نمونه تقوا امیرمؤمنان است که از ایشان باید درس گرفت.
 
وی عنوان کرد: متأسفانه امروز به نام هدیه چه حق هایی که باطل و چه باطل هایی که حق نمی شود در ظاهر هدیه اما در باطن رشوه است، وقتی دنیا در نظر انسان کوچک شود منحرف نخواهد شد و این در صورتی پدید می آید که خدا در نظر انسان بزرگ باشد.
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با انتقاد از مسأله حقوق های نجومی خاطرنشان کرد: باید بدانیم اگر تقوای الهی باشد مسائل امروز کشور به وجود نمی آید، در مملکتی که افرادی توانایی پرداخت اجاره ندارند  و آواره می شوند برخی دیگر حقوق های بالای صد میلیون می گیرند و موضوع حقوق های سرسام آور مطرح است آیا شیعیان علی(ع) هستیم.
 
وی اضافه کرد: شیعیان کسانی هستند که برای حفظ حرم، حفظ عراق و شیعیان بحرین ایستاده اند و می جنگند، عجیب است که از عالم بحرینی شیخ عیسی قاسم سلب تابعیت می کنند در حالی که خود او و اجداش بحرینی بودند اما آل خلیفه از نجد عربستان آمده اند و آن ها را باید سلب تابعیت کرد؛ امیدواریم هرچه زودتر ریشه آن ها و حامیانشان کنده شود و مسلمانان از شر آن ها نجات پیدا کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان