اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. مرداد 1395 - 11:06   |   کد مطلب: 19170
«روز همدان» و تکرارِ مکررات
جناب خان به کمک مدیران همدان می آید؟
زمان کمی به «روز همدان» باقی‌مانده که انتظار می‌رود مدیران استان اگر برنامه در خور توجهی برای این روز و معرفی همدان ندارند کمبود بودجه را بهانه نکنند.

به گزارش صبح الوند به نقل از فارس، چیزی به روز همدان نمانده است و از هم اکنون مدیران دستگاه‌های اجرایی که البته با این مهم مرتبط هستند در تدارک برنامه‎هایی برای روز همدان هستند.

در این خصوص ذکر این نکته ضروری است که برای این روز نباید تنها دستگاه‌های فرهنگی و گردشگری ورود کنند چراکه باید از ظرفیت تمام دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی، اقتصادی، صنعتی، خدماتی و حتی انتظامی و امنیتی استان برای برگزاری برنامه و البته معرفی دقیق و صحیح همدان در این روز بهره گرفت.

از همین حالا برای روز همدان می‌توان حدس زد که چه دستگاه‌هایی ورود می‎کنند و چه برنامه‌هایی شکل خواهد گرفت؟! اما انتظار بسیاری از اهالی رسانه، کارشناسان و کسانی که دل در گرو این مرز و بوم و دیار دارند فراتر از اقدامات چند دستگاه فرهنگی است.

روز یکم شهریورماه به بهانه سالروز حکیم هزاره‌ها به نام همدان نامگذاری شده است و چندین سال است که در این روز شهروندان همدانی شاهد برگزاری برنامه‌هایی تکراری و البته کلیشه‎ای هستند.

همه ساله مدیران ارشد استان و البته دستگاه‌های مختلف قول می‌دهند که روز همدان بسیار باشکوه برگزار خواهد شد، اما در نهایت اما باز هم آنچه انجام می‌شود همان برنامه‌های تکراری است و تکرار همان حرف‌های قشنگ همیشگی!

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای برگزاری برنامه‌های روز همدان، استفاده از شخصیت‌های تاثیرگذار همدانی برای معرفی نام بلند این دیار، استفاده از ظرفیت مدیران ملی و چهره‌های شناخته شده همدانی در سطح کشور، بهره‎گیری بهینه از داشته‌های همدان و… مواردی است که باید در معرفی همدان و برگزاری برنامه‎های روز آن لحاظ شود اما متاسفانه فراموش می‌شود.

درباره استفاده از شخصیت‌های همدانی تاثیرگذار یادآوری همین مهم کافی است که همگان برنامه تجلیل از شخصیت‌هایی چون ناصر پلنگی، محمود ساعتچی و ناصر هوشمندوزیری و ۲۱ چهره شاخص دیگر را که در روز همدان در آرامگاه بوعلی از آنان تجلیل شد را به خاطر بیاورند.

به طور حتم بسیاری از اهالی رسانه به خاطر دارند که این برنامه که به همت مدیر خوش‌ذوق آن زمان میراث فرهنگی برگزار شد تا کجا بازتاب داشت.

مقدمات و پیش‌زمینه برگزاری مراسم روز همدان را به جای برگزاری جلسه در ادارات باید با حضور اهالی فرهنگ و هنر و رسانه برگزار کرد و همه نظرات را جمع‌بندی کرده و در نهایت از این جلسات خروجی مناسبی گرفت و از برنامه‌های کلیشه دوری کرد.

امسال انتظار می‌رود برای مراسم «روز همدان» از فضای مجازی و از برنامه‌های تلویزیونی پرمخاطب استفاده ویژه‌ای صورت گیرد که متأسفانه تاکنون این مهم حاصل نشده است.

بسیاری از دستگاه‌ها که یکی از وظایف اصلی آنها ورود به حوزه معرفی و شناساندن اماکن تاریخ و باستانی و دیدنی همدان است نتوانسته‌اند که ورود خوبی به عرصه فضای مجازی داشته باشند و از این ظرفیت استفاده کنند.

اکنون دیده می‌شود که در برخی از استان‌ها کانال‌هایی در فضای مجازی برای معرفی استان و شهرستان شکل گرفته که دامنه این کانال تا خارج از کشور هم رسیده و چند ده هزار نفر عضو دارد اما متاسفانه روابط عمومی  میراث فرهنگی و گردشگری استان تاکنون نتوانسته از این مهم بهره‌برداری لازم را داشته باشد.

نکته دیگر اینکه هر چه به یکم شهریور و روز همدان نزدیک می‌شویم بیشتر برنامه خنداونه که مختص شیراز بود در خاطر همگان تداعی می‌شود، اکنون شهروندان همدانی نیز انتظار دارند با تدبیر مدیران استان در روز یکم شهریورماه برنامه خندوانه با همان کیفیت و زمان به همدان اختصاص پیدا کند.

البته با رصد برخی اتفاقات باید گفت که نشدن این امر به واقعیت نزدیک‎تر است و همدان با وجود تمدن در خور توجه و داشته‌های فراوان در حوزه‎های گردشگری همچنان ناشناخته و مظلوم خواهد ماند.

چیزی به روز همدان نمانده است و انتظار می‌رود مدیران استان اگر برنامه در خور توجهی برای این روز و معرفی همدان ندارند مباحث بودجه را بهانه نکنند و اجازه دهند تا برخی از تشکل‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های رسانه‌ای و بخش خصوصی این مهم را به شکل مناسبی البته در حد توان خود برگزار کنند چراکه شهروندان استان برای روز همدان دیگر برنامه‌های کلیشه را نمی‌پسندند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان