اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

1. شهريور 1395 - 10:20   |   کد مطلب: 19647
به مناسبت روز همدان
خوشا همدان و وصف دیدنی هایش
همدانیها یکم شهریور مصادف با تولد حکیم بوعلی سینا را روز همدان نامیده اند.

به گزارش صبح الوند،  فرارسیدن  یکم شهریور و نامیدن آن به نام روز همدان بهانه ای شد تا به وصف جاذبه های شهر همدان و علت نامیدن این روز بپردازم.

 

همدان با قدمت تاریخی مکان مناسبی برای اقامت علما و سایر اقشار به این شهر بوده است، حکیم ابن سینا در طول زندگی خود به مکان های مختلفی سفر داشت تا سرانجام در سال 405 ، به همدان آمد و در این شهر وزیر «شمس الدوله» فرمانروای دیلمیان شد. ابن سینا ده سال در همدان ماند. اما با مرگ فرمانروا و روی کار آمدن پسرش، پورسینا را برای چهار ماه به زندان فرستادند. ابوعلی سینا در حبس هم بیکار نماند و 3 کتاب  نوشت! تا این که علاء الدوله همدان را تصرف کرد و او را نجات داد. پور سینا در سال 415 راهی اصفهان شد و در این شهر مورد استقبال«علاء الدوله» فرمانروای این شهر قرار گرفت.

 

ابن سینا تخصص فراوانی در درمان بیماری«قولنج» داشت. اما در سال 428 ه. در سفری که به همراه علاء الدوله به همدان داشت، به همین بیماری دچار شد و از دنیا رفت.

 

 

بیش از 130 کتاب از آثار ابن سینا بر جای مانده است.. همچنین بیش تر از 100 کتاب را به او نسبت می دهند. بیشتر این کتاب ها به زبان عربی نوشته شده است و حدود 20 کتاب وی نیز به زبان پارسی است. از مشهورترین کتاب های او می توان به اثر 18 جلدی«شفا»، القانون فی الطب در 18 جلد، مجموعه 10 جلدی « لسان العرب فی اللغه» و « الانصاف» در 20 جلد اشاره نمود.

 

در سال ۱۳۳۰ انجمن آثار ملی ایران به مناسبت هزارمین سالروز تولد ابوعلی سینا تصمیم به تجدید بنای مقبره بوعلی سینا گرفت . طرح ونقشه بنای فعلی توسط مهندس هوشنگ سیحون به سبک معماری قرنی که بوعلی سینا در آن می زیسته از روی قدیمی ترین بنای تاریخ دار اسلامی یعنی برج گنبد قابوس در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است.

 

همدانیها یکم شهریور را به مناسبت سالروز تولد حکیم ابوعلی سینا روز همدان نامیده اند و به این مناسبت برنامه های جذابی همچون ادای احترام به  مقام این  حکیم بزرگوار را برگزار می کنند.

 

گفتنی است؛ همدان با جاذبه های تاریخی و گردشگری خود همچون هگمتانه،  گنج نامه ، غار علیصدر، باباطاهر که در ذیل به تعدادی از انها اشاره خواهد شد پذیرای بسیاری از مسافران از نقاط مختلف ایران و جهان می باشد.

 

غار علیصدر

 

علیصدر بزرگترین غارآبی جهان است و زمین شناسان قدمت سنگهای این غار را به دوره ژوراسیک از دوران دوم زمین‌شناسی  نسبت می‌دهند. اولین کاوش حرفه‌ای و برنامه‌ریزی شده به غار علیصدر در ۵ مهرماه ۱۳۴۲ شمسی توسط گروهی ۱۴ نفره از اعضای هیئت کوهنوردی همدان انجام شد که توانستند و زیبایی و عظمت داخل آنرا ببینند و در تاریخ ۴ خردادماه ۱۳۵۵، غار علیصدر به بهره‌برداری رسید و از آن پس بازدیدش برای تمام اقشار آزاد گردید.

 

 

گنج نامه

سنگ‌نوشته‌های گنج‌نامه نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایار شاه هخامنشی است که بر دل یکی از صخره‌های الوند در فاصله ۵ کیلومتری غرب همدان و در انتهای درهٔ عباس‌آباد حکاکی شده‌است. که نشان از قدمت تاریخی همدان دارد همچنین وجود ابشار در این مکان هم جلوه خاصی به این مکان داده است و همه ساله مورداستقبال بازدید کنندگان فراوانی است.

 

هگمتانه

این شهر کهن، نخستین پایتخت ایران بوده و به همراه آتن  در یونان و رم در ایتالیا، از معدود شهرهای باستانی جهان است که همچنان زنده و مهم مانده است. این اثر در انتهای خیابان اکباتان همدان قرار دارد.

 

 

باباطاهر

آرامگاه باباطاهر در شمال  شهر همدان  و در میدانی به نام وی قرار دارد. این آرامگاه در سال ۱۳۴۴ ساخته شده و در سال ۱۳۸۳ بازسازی شده است. این بنای تاریخی طی شماره ۱۷۸۰ در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۷۶ به ثبث آثار تاریخی و ملی ایران رسیده‌است.

 


 

به جرات می توان گفت همدان  با دارا بودن جاذبه های گردشگری و همچنین  آب و هوای ناب خود در بین استانهای ایران زبانزد خاص و عام می باشد که این خصوصیات سبب پذیرش هزاران مسافر از نقاط مختلف جهان به این شهر شده است.

 

منابع:

1-بیتوته

2-ویکی پدیا

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان