اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

7. مرداد 1395 - 10:15   |   کد مطلب: 19101
فرماندار همدان شورها را بازوي قدرتمند مسؤولان اجرايي خواند و گفت: در سايه تعاملات مسؤولان با شوراها خدمات شايسته‌اي به مردم ارائه شده است.

به گزارش صبح الوند، علي تعالي در جلسه‌اي با شوراي اسلامي استان و شهرستان همدان ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهداي مرصاد و کنده شدن ريشه منافقان در عمليات مرصاد عنوان کرد: شوراهاي شهرستان عليرغم کمبود اعتبارات بدون هيچ چشم‌داشتي مشکلات مردم را به دست مسؤولان مي‌رسانند

 

وي با بيان اينکه ظرفيت شوراها پس از 17 سال به بلوغ خوبي رسيده است، ادامه داد: تاکنون در همدان مباحث حاشيه‌اي نسبت به شوراهايمان نداشته‌ايم

 

تعالي خاطرنشان کرد: در شرايي که امکانات پايين و توقعات بالاست کار کردن و خدمت‌رساني جاي قدرداني دارد و ما نيز هرجا که نياز باشد تعامل لازم را با شوراها خواهيم داشت؛ چراکه به عنوان ظرفيت خوبي به شوراها نگاه مي‌کنيم

 

وي اضافه کرد: شوراها درک شور توانسته‌اند بسيار خوب بدرخشند و به عنوان بازويي قدرتمند براي مسؤولان اجرايي امکان و ظرفيت مناسبي را ايجاد کنند که در سايه همين تعاملات خدمت‌رساني شايسته‌اي نيز به مردم صورت گرفته است.

 

تعالي در پايان ضمن تبريک ثبت جهاني شهر لالجين به عنوان شهر سفال اظهار کرد: اين امر افتخار بزرگي براي شهر و استان و کشور ماست.

 

رئيس شوراي اسلامي استان همدان نيز يکي از اهداف شوراهاي فرادست را ايجاد هماهنگي بين شوراهاي پايين‌دست خواند و عنوان کرد: يکي از مهم‌ترين وظايف ما بررسي آسيب‌ها و چالش‌ها در بخش‌ها، روستاها و شهرستان‌ها است تا براي حل آنها راهکار ارائه شود.

 

محمود شوندي با بيان اينکه ما بايد حلقه اتصال بين مردم و مسؤولان باشيم، ادامه داد: ما از طرف مردم نمايندگي داريم که مشکلات را بررسي کنيم و در راستاي همين وظيفه نتايج خوبي را هم به دست آورده‌ايم.

 

وي با تأکيد بر اينکه بايد از فرصت‌هاي کم براي ارائه خدمت بيشتر به مردم استفاده کنيم، اظهار کرد: اجرايي شدن مصوبات در شوراي شهرستان همدان نشان‌دهنده کيفيت خوب مصوبات و قابليت اجرايي آنها است که اميدواريم اين‌گونه مصوبات در ساير شهرستان‌ها نيز تعميم يابد.

 

شوندي شوراها را داراي ظرفيت بالا براي تصميم‌گيري در موضوعات مختلف دانست و ابراز کرد: يکي از موضوعات مورد بررسي ما معماري و شهرسازي است؛ چراکه در رابطه با نماسازي ساختمان‌ها محدوديت داريم اما ما مي‌توانيم با مصوب کردن قوانين متناسب با مشکلات محلي خود اين مشکلات را به نحو احسن حل کنيم.

 

وي با بيان اينکه با اجراي مصوبات مي‌توانيم فرهنگ‌سازي در زمينه‌هاي مختلف را شکل دهيم، گفت: شوراها و شهرداري‌ها بايد 2 درصد اعتبارات را به شوراي شهرستان و استان پرداخت کنند که اين امر بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

 

شوندي تصريح کرد: هيچ اعتباري به شوراي بخش‌ها از لحاظ قانوني واگذار نشده و آنها براي انجام امور روزمره خود دست بسته‌اي دارند و با مشکلات مالي زيادي مواجهند.

 

وي با اشاره به اينکه شوراي بخش‌ها مي‌توانند کمک‌حال دولت باشند، ادامه داد: شوراها مي‌توانند پاسخگوي خوبي از جانب دولت براي مردم باشند؛ چراکه مردم شوراها را قبول دارند و مي‌توانند از آنها انگيزه بگيرند.

 

شوندي خواستار توجه بيشتر مسؤولان به شوراها شد و افزود: شوراها مي‌توانند برنامه‌هايي را به صورت طرح درآورده و به شوراهاي فرادست ارسال کنند بنابراين بايد از اين ظرفيت‌ها نهايت استفاده را بکنيم تا خدمت بيشتري را به مردم داشته باشيم.

 

رئيس شوراي شهرستان همدان نيز با اشاره به فعاليت‌هاي اين شورا طي 3 سال اخير و برگزاري 30 جلسه شوراي شهرستان در اين مدت گفت: در حال حاضر بحث شوراي اجتماعي محلات در حال پيگيري است که مي‌تواند جايگزين مناسبي به جاي شورايارها باشد.

 

سيداحمد حسني‌حلم با بيان اينکه شوراي شهر همدان در دوره سوم به دنبال فعال کردن شورايارها بود، ادامه داد: در اواخر شوراي سوم با برخي افراد شورايار که تقاضاهاي غيرمعقول داشتند و حريم خود را رعايت نمي‌کردند دچار چالش شديم بنابراين در شوراي دور چهارم زير بار شورايارها نرفتيم.

 

وي با اشاره به تصويب شوراي اجتماعي محلات در دور چهارم شوراي شهر همدان عنوان کرد:‌ بنا شد رؤساي نواحي افرادي را که به عنوان معاون فرهنگي در نواحي خود داشته باشند تا آنها متولي تشکيل شوراي اجتماعي محلات شوند.

 

حسني‌حلم شوراي اجتماعي محلات را کمک‌حال و پايه خوبي براي شوراي دور پنجم خواند و اضافه کرد: بايد بتوان از اين ظرفيت در ساير شهرستان‌ها نيز بهره‌مند شد.

 

وي در ادامه بر لزوم رفع معضل فرهنگي ميدان ميشان همدان تأکيد کرد و گفت: با همکاري و هم‌انديشي بين مسؤولان بايد سعي کنيم اين معضلات فرهنگي را تا جاي ممکن کاهش دهيم.

 

حسني‌حلم تصريح کرد: ما به دنبال تبديل فضاي ميدان ميشان به يک پايگاه بسيج نيستيم اما مي‌خواهيم فضايي ايمن و کنترل شده براي حضور شهروندان در آنجا مهيا شود که آبروي شهر همدان نيز محفوظ بماند.

 

وي همچنين خواستار رفع مشکل امامزاده کوه به عنوان مکاني توريستي فرهنگي مذهبي شد و ادامه داد: عليرغم انجام خاکبرداري در اين منطقه به دليل کمبود اعتبارات، محوطه‌سازي در امامزاده کوه انجام نشده و با وزيدن باد در اين محل خاک تمام محوطه را مي‌پوشاند.

 

حسني‌حلم با بيان اينکه شوراي شهرستان همدان تاکنون با هيچ‌يک از مسؤولان استان مشکلي نداشته است از همکاري مجموعه فرمانداري همدان با اين شورا تقدير کرد و افزود: اگر برخي از مصوبات شورا هنوز عملياتي نشده‌اند به دليل کمبود بودجه است که معضلي کشوري است و تنها مربوط به استان و شهر ما نيست.

 

وي همچنين به بازديد از بخش شراء و شهر مريانج و نيز برگزاري جلسات مشترک با استاندار، فرماندار و شوراي شهر همدان توسط شوراي شهرستان همدان اشاره کرد و گفت: همايش بزرگ شوراييان شهرستان همدان، عقد تفاهم‌نامه با کميته امداد امام خميني(ره) و... از ساير اقدامات ما بوده است.

 

رئيس کميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر همدان نيز با گراميداشت ياد و خاطره شهداي عمليات مرصاد، وجود امنيت پايدار در ايران امروز را مديون خون شهدا دانست و گفت: حمايت‌هاي دولت در حوزه بهداشت و درمان نيز امروز قابل تقدير است.

 

علي رضايي به دو لايحه که در زمينه مديريت يکپارچه شهري و درآمد پايدار شهري و نيز سند ششم توسعه از سوي دولت به مجلس تقديم شده است، اشاره کرد و افزود: مي‌توانيم در حوزه شهرستان همدان با دو نماينده مردم در مجلس جلسه‌اي داشته باشيم تا براي حل مشکلات مديريت شهري با کمک اين نمايندگان قدم‌هاي مؤثري برداريم.

 

وي به وجود مشکلات فرهنگي در تپه ميشان همدان اشاره نمود و اظهار کرد: يکي از جاذبه‌هاي مهم همدان و از مزيت‌هاي اين شهر کوه الوند و طبيعت ميشان است که روز به روز بيشتر جلوه مي‌کند و مردم از اين فضا بيشتر استقبال مي‌کنند.

 

رضايي با بيان اينکه فضاي ميدان ميشان به فضايي رها شده تبديل شده که چندان مديريتي بر روي آن نيست، ادامه داد: براي حفظ محيط زيست و جلوگيري از تخريب آن فضا و ايجاد نظم و امنيت آن و نيز اجراي برنامه‌هاي فرهنگي و اردوهاي گروهي در آن فضا بايد به لحاظ فرهنگي و اجتماعي، مديريت فضا را تقويت کرد.

 

وي به وجود دو مکان اقامتي در ميدان ميشان اشاره کرد و افزود: تاکنون تصميم جامعي براي مديريت مناسب آن فضا و استفاده از ظرفيت فضاي فرهنگي ميدان ميشان با وجود شهداي گمنام در آن فضا گرفته نشده است.

 

رضايي تأکيد کرد: دو فضاي اقامتي در ميدان ميشان در صورت حمايت بيشتر دستگاه‌هاي اجرايي مي‌تواند مديريت خوبي در اين فضا داشته باشند.

 

وي در خصوص ايجاد شوراي اجتماعي محلات به منظور تقويت محله‌محوري و نهادهاي محله‌اي و نيز دلبستگي شهروندان به توسعه و نگهداري شهر نيز گفت: شوراي اجتماعي يک نهاد محله‌اي با حضور شخصيت‌هاي حقوقي و حقيقي محله‌اي است که همه ظرفيت‌هاي محله را در خود جاي داده است.

 

رضايي افزود: اين شورا مي‌تواند در فرآيند تصميم‌سازي در محله نقش مؤثري ايفا کند و بهترين ظرفيت براي اداره محله و حل مسائل و مشکلات اجتماعي محله باشد.

 

وي با بيان اينکه هيچ نهادي به اندازه يک نهاد محله‌اي مانند شوراي اجتماعي نمي‌تواند در اين مسير ورود کند، تصريح کرد: اين نهاد با احاطه کافي بر مسائل محله مي‌تواند ظرفيت خوبي براي استفاده از توان مردم در کاهش آسيب‌ها و نگهداري و توسعه شهر باشد.

 

عضو شوراي شهر مريانج نيز با بيان اينکه تخصيص بودجه 2 درصدي به شوراي شهرستان و استان براي شوراها جايگاهي ندارد، گفت: وضعيت بودجه در شوراها و شهرداري‌ها چندان مناسب نيست بنابراين بايد به بحث هزينه‌ها کمک شود.

 

مجتبي خورشيدوند ادامه داد: براي تصويب قوانين محلي که شوراها مي‌توانند براي محلات خود داشته باشند نيز در اصل ما اختيارات زيادي نداريم و بايد ميزان اين اختيارات تعريف گردد.

 

وي افزود: در بحث درآمدهاي پايدار در شهرهاي کوچک هم بايد فکري اساسي شود و براي جذب سرمايه‌گذار نيز بايد تعاملي مناسب صورت گيرد تا بتوان براي آينده شهر قدم‌هايي را برداشت.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان