اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

12. تير 1395 - 12:40   |   کد مطلب: 18627
معاون امور عمرانی استاندار همدان
احیای تالاب آق گل شعار همه ما است
معاون عمرانی استاندار همدان گفت: برای خود به منظور احیای تالاب آق گل تعهد ایجاد کرده ایم و شعار همه ما این است که تالاب آق گل را احیا می کنیم

به گزارش صبح الوند، محمودرضا عراقی در نخستین جلسه احیای تالاب آق گل ملایر گفت: هنگامی که دولت یازدهم در ابتدای کار خود شعار محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه را انتخاب کرد، نگران شدیم که این شعار محقق نشود زیرا کار سختی بود و سال هاست که به مسئله محیط زیست پرداخته نشده است با این حال دکتر روحانی شجاعت کرد و هم دریاچه ارومیه احیا شد و هم مسائل محیط زیست در اولویت قرار گرفت.

عراقی با بیان اینکه موضوع احیای تالاب آق گل بسیار مهم و پیچیده است افزود: "در جلسه ای گفتم من و اجداد آبی ام مقصر بوده ایم" اما اگر برای هر مشکلی که میخواهیم حل کنیم دنبال مقصر بگردیم مسائل حل نمی شود.

وی با بیان اینکه امروز آگاهی مردم نسبت به مسائل محیط زیستی بیشتر شده است بیان کرد: احیای تالاب آق گل شروع کار است و موضوع فقط بخش آب نیست و پارامترهای بسیار زیادی وجود دارد که نیاز است بسیاری از الگوها تغییر کند و در راس آن مردم هستند که باید کار را مدیریت کنند و مدیریت از مردم باشد.

وی با بیان اینکه "ما در گذشته به صورت نقطه ای تصمیم گرفته ایم" اظهار کرد: تنش امروز استان های مرکزی و همدان در خصوص حق آب تالاب آق گل، از کوچکترین تنش های حوزه آبریز است. در گذشته سد احداث شد اما نیازهای بالا دست و پایین دست سد را ندیدیم در حالی که باید همه حوزه آبریز را در یک مدیریت به هم پیوسته دید.

وی در خصوص کشاورزی در اطراف تالاب آق گل بیان کرد: جایگزینی برای آب تعیین نکرده ایم و برخوردها در مسئله آب و چاه های غیر مجاز تبعات اجتماعی دارد با این حال در هیچ جلسه ای در این خصوص مماشات نکرده ام.

معاون عمرانی استاندار همدان تصریح کرد: جنگ آب واقعیتی است که در آینده به وقوع می پیوندد و دیپلماسی آب برای برای گرفتن حق آبه ها در این میان موثرترین گزینه است.

وی با بیان اینکه" باید رویه ها اصلاح شود"خاطرنشان کرد: در خشکسالی اولین جایی که در خصوص حق آبه ها صدمه می بیند محیط زیست است و ما فشار زیادی بر زمین وارد کردیم. در حالی که امروز با وجود تعاملات جهانی،باید ببینیم تولید محصول به صرفه است یا نه و در دهکده جهانی همه باید به هم کمک کنند زیرا با تعاملات می توان توسعه پایدار را رقم زد.

وی با تشریح برخی اقدامات گذشته در خصوص مسئله آق گل گفت: با وجود خشکسالی ها ، مردم بخشی از زمین های تالاب را برای کشاورزی استفاده کردند و به منظور حفظ اراضی تالاب و جلوگیری از تجاوز به حریم آق گل؛ دیوار خاکی در اطراف تالاب آق گل احداث کردیم. همچنین بخشی از حق آب آق گل از طریق زه کش زمین های کشاورزی تامین می شد که با پایین رفتن سطح سفره های آب زیر زمینی و افزایش نفوذ آب به زمین، این حق آب از بین رفت.

عراقی با بیان اینکه باید کارگروه مشترکی با حضور مسئولان مرتبط استان مرکزی و همدان در خصوص تالاب آق گل برگزار شود خاطرنشان کرد: در این کارگروه باید از منافع مشترک صحبت کنیم.

وی بر برگزاری کارگروه استانی تالاب آق گل تاکید کرد و گفت: در این کارگروه سازمان های مردم نهاد، دهیاران، ائمه جماعات، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری،آب منطقه ای، صنعت معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست و مسئولان مرتبط باید حضور داشته باشند و همه راهکارهای عملی برای احیای تالاب آق گل ارائه دهند.

عراقی بر پر کردن چاه های غیر مجاز اطراف تالاب آق گل تاکید کرد و گفت: نصب کنتورهای هوشمند برای مدیریت میزان برداشت آب از چاه های مجاز و اقدامات مرتبط که آب منطقه ای با انجام مطالعات انجام خواهد داد یکی از اقداماتی است که می بایست انجام شود.

معاون عمرانی استانداری همدان با بیان اینکه استان همدان باید داوطلبانه آب را به تالاب آق گل دهد و بعد از طریق استان مرکزی حق آبه تالاب را طلب کند اظهار کرد: جهاد کشاورزی استان، پایلوت آبیاری نوین و الگوی کشت را در منطقه اطراف تالاب انجام دهد و برخی پروژه های اقتصادی را باید به آن سو سوق دهیم تا منبع معاش ساکنان اطراف تالاب تنها کشاورزی نباشد.

وی در ادامه این نشست بر برگزاری همایش منطقه ای تالاب آق گل تاکید کرد و گفت: اگاهی رسانی در خصوص تالاب اثر بخش است و رویکرد دولت همراهی با مردم و گسترش مشارکت های مردمی است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان