اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

20. تير 1394 - 14:25   |   کد مطلب: 12373
سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند گفت: امسال بیش از ۱۰۵۰ تن انواع عدس مرغوب از ۱۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت این محصول در نهاودن برداشت می شود.
برداشت 1000 تن عدس مرغوب از مزارع نهاوند

به گزارش صبح الوند، احمد باقری در جمع کشاورزان نهاوند اظهار داشت: به‌طور متوسط از هر هکتار زمین دیم 700 کیلوگرم عدس برداشت می‌شود که امسال سطح زیر کشت این محصول در نهاوند 1500 هکتار بود که در مجموع بیش از 1050 تن انواع عدس مرغوب از مزارع دیم نهاوند برداشت شد.

وی اظهار کرد: برداشت عدس در نهاوند زحمات فراوانی برای کشاورزان دارد که به‌صورت دستی کاشت و برداشت و سپس با تراکتور خرمن‌کوبی می‌شود و به همین دلیل قیمت آن متفاوت است و جوابگوی دسترنج کشاورزان نیست.

سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند افزود: یکی از مهمترین دلایل کاشت محصول عدس به‌صورت دیم در نهاوند محصولی پربازده و کم آب بر است که با توجه به کمبود آب کشاورزی یکی از برنامه‌های این اداره در سال‌های آینده حمایت از کشت این نوع محصولات می‌باشد.

وی اظهار داشت: مهندسان و ناظران مزرعه در سال‌های اخیر باهدف ایجاد طرح تحقیقاتی در بهره‌وری بیشتر کار کشت انواع عدس و حبوبات را با رعایت تناوب کشت محصول در اراضی دیم آغاز کرده‌اند.

باقری عنوان کرد: در این طرح تحقیقاتی انتخاب تاریخ مناسب کشت عدس و انواع حبوبات و معرفی ارقام مناسب برای کشت در سال‌های اخیر انجام‌گرفته که نتایج خوبی را در برداشته است.

سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند گفت: کاشت محصولاتی مانند عدس و نخود مزیت‌های خوبی دارد که ازجمله آن می‌توان به تثبیت ازت هوا در خاک، کاهش آفت زراعی، حاصلخیزی خاک و استفاده بهینه از آیش زمین، افزایش دو برابری عملکرد کاشت محصول بعدی یا جایگزین اشاره کرد.

وی بیان کرد: محصولات عدس و نخود هرسال در اسفند و فروردین‌ماه به‌صورت دیم کشت می‌شود و دارای انواع مختلفی هستند که بسته به میزان بارندگی کیفیت و میزان افزایش تولید آن تغییر می‌کند.

باقری اظهار داشت: امسال همچنین 500 هکتار سطح زیر کشت گاودانه در نهاوند بود که از این مقدار 400 تن محصول به دست آمد میزان عملکرد گاودانه 800 تن در هکتار است که بیشتر برای خوراک دام‌ها استفاده می‌شود.

منبع: گرو

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان