اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

24. تير 1396 - 12:15   |   کد مطلب: 25866
با توجه به ظرفیت عظیم همدان در عرصه اشتغال ما همچنان شاهد افزایش بیکاران در این استان هستیم.

به گزارش صبح الوند، با وجود اینکه استان همدان از جمله استانهای مطرح در غرب کشور  و مسیر رفت و آمد خیلی از شهرهای غربی کشور است اما با نگاه به هر خانواده همدانی متوجه خواهید شد که در هر خانه حداقل یک بیکار وجود دارد.

 

حال علت اینکه چه عواملی سبب افزایش هر روز بیکارها در همدان شده است از مسئولین و فعالان در عرصه اشتغال استان جویا شدیم.

 

*کارگزار اشتغال استان همدان: حلقه های مفقود اشتغال دراستان همدان بسیار فراوان هست

محمد جواد بابایی کارگزار اشتغال استان  همدان در گفتگو با صبح الوند ، با انتقاد از اینکه چرا برخی در استان  تاکید بر اشتغال در حوزه کشاورزی دارند افزود: با بررسی های انجام شده در حوزه اشتغال همدان اصرار شدید بر اشتغال روی کشاورزی است در صورتی که  وقتی برنامه ریزی کردیم استان همدان به سه قسمت تقسیم شده است شمالی، جنوبی و میانی است.

 

وی  افزود: در این سه بخش آبی که در بخش  شمال داریم تمام شده است و هیچ اشتغالی مربوط به کشاورزی در شمال استان توجیه  پذیر نیست و سر ریز اشتغالی از شمال در آینده ای نزدیک خواهیم داشت.

 

کارگزار اشتغال استان  همدان با بیان اینکه نباید مقدار آب استان را به کل آن تامین دهیم افزود: آب جنوب استان به کل استان ربطی ندارد و این  کار تبدیل به یک بحران در آینده نزدیک خواهد شد.

 

و ی با اشاره به کاهش صادرات از سالهای 91 تا 95 اظهار کرد: ما در این سالها کاهش  صادرات را  به دلیل ناامنی منطقه و رشد صنایع و  افول صنایع کشاورزی به دلیل  عدم مدیریت تولید محصولات داشته ایم.

 

بابایی تصریح کرد: به دلیل کودهای شیمیایی محصولات کشاورزی  در داخل و خارج خریداری نمی شده  و ما در اینجا با آمار کار نداریم این نتیجه بررسی میدانی ما بوده است.  

 

وی اظهار کرد: اشتغال ما در سال گذشته فقط در بخش خدمات افزایش داشته است به این معنا که  بخش صنعت و کشاورزی اشتغال رو به سمت پایین است.

 

*لزوم تغییر الگوی کشت کشاورزی در همدان

کارگزار اشتغال استان  همدان با ارائه پیشنهادی جهت مدیریت شغل کشاورزی در همدان گفت: در خصوص کشاورزی باید الگوی کشت تغییر پیدا کند و به طرف محصولاتی برویم که آب کمتری استفاده کند چون نمودار ها از اوایل  93 نشان میدهد که اشتغال بخش کشاورزی دارد رو به پایین می آید.

 

 وی تصریح کرد:  باید الگوی کشت تغییر پیدا کند اگرهم این کم آبی رواج پیدا کند صنایع دستی مربوط به کشاورزی همچون مبل و منبت هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت چون رابطه مستقیم با این بخش دارند.

 

*رتبه سوم همدان در مهاجر پذیری ومهاجر فرستی

بابایی با بیان اینکه همدان رتبه سوم در  مهاجر پذیری و مهاجر فرستی را در کشوردارد افزود: این امار خیلی جالب است و این نشان دهنده این است که  افراد جویای کار به طراف همدان و استانهای اطراف همدان سرازیر می شوند.

 

وی با بیان اینکه حدود 50 درصد شهرستان همدان حاشیه نشین هستند افزود: معمولا حاشیه نشینی و مشاغل کاذب در همدان دارد زیاد می شوند و مشاغل غیررسمی همچون سوئیت منزل ها  و دستفروش ها روز به روز در حال زیاد شدن است.

 

کارگزار طرح تکاپو در استان همدان با بیان اینکه خیلی از اشتغال ها رسمی در واحدهای غیر رسمی است افزود: به عنوان مثال برخی افراد فقط بیمه رد می کنند و این هم جز آمار اشتغال حساب می شود.

 

*تعریف سازمان جهانی کار در خصوص شاغلین برای مدیرعاملهای شرکتهای همچون اپل است

وی با انتقاد از تعریفی از شاغل بودن  که کسی که در یک ساعت در روز کار کند شاغل است افزود اظهار کرد:  اشتغال یعنی نیازی به کسی برای امرار معاش خودت نداشته باشی .

 

بابایی  تصریح کرد: این تعریف سازمان جهانی کار برای مدیر عامل های شرکت اپل  است و برای کشور توسعه نیافته ای  مثل  ایران نیست.

 

*تولیدات همدان تبدیل به یک حیات خلوت برای تولیدات دیگر شهرها شده است

وی با بیان اینکه حلقه مفقوده همدان تبدیل به یک حیاط خلوت برای تولیدات دیگر شهرها شده است افزود: در روستاهای رزن و کبودراهنگ قالی بافی وجود دارد اما فرش ما به اسم تبریز یا تهران به فروش  میرسد

 

کارگزار اشتغال استان همدان افزود: تولید مروار در روستاهای ملایر است اما همه مازندران را به اسم تولید کننده مروار میشناسند در صورتی که  در مازندران به دلیل رطوبت مروار اصلا قابل کشت نیست.

 

وی بیان اینکه خیلی از صنایع تولیدی همدان معرفی نشده است افزود:.حلقه مفقوده که هنوز کسی دست روی ان نگذاشته روی این واسطه ها است که فرش باز همدان را به کام خود به فروش میرسانند.

 

*در معرفی صنایع دستی همدان برندسازی نداشتیم

بابایی تصریح کرد: فرش های دست بافت بسیاری در همدان است منتها چون روی این حلقه مفقوده و برندسازی  کسی دست  نگذاشته است ما مشکل داریم.

 

وی ادامه داد: خیلی از برندها چرمشان را از همدان  تهیه می کنند ولی اسمی از همدان نیست و یا همدان رتبه اول پرورش پرندگان زینتی گران قیمتی را دارد ولی یک نمایشگاه که پرنده زینتی  داشته باشد در همدان دیده نمی شود.

 

*گیرو دارهای سخت اداری در همدان دست تولیدکنندگان را بسته است

کارگزار طرح تکاپو دراستان همدان یکی دیگر از عوامل راکد ماندن صنایع تولیدی همدان را گیرودارهای سخت اداری دانست و اظهار کرد: به طور نمونه برای همین پرورش پرندگان زینتی باید تعداد فراوانی مجوز از ادارا ت مختلف گرفت و همین گیرودارهای اداری سبب میشود که واحدها از رسمی شدن پشیمان شوند.

 

* 45درصد مشاغل همدان شغل های خدماتی است

وی در ادامه با بیان اینکه 45 درصد مشاغل استان همدان را شغل های خدماتی تشکیل میدهند افزود:  75 درصد این مشاغل  و عمده خدمات در شهرستان همدان است و سبب شده است در شهرستانهای اطراف با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم کنند.

 

بابایی اظهار کرد: در خصوص اشتغال در همدان با توجه به آنکه رسته های اولویت دار هم پوشانی سه بخش صنعت کشاورزی و خدمات می باشند که باید گفت چه شغلهایی هستند که هم به کشاورز، خدمات و صنعت مرتبط باشند.

 

وی افزود: صنعتی مثل کفش و چرم مستقیم زیر نظر کشاورزی است، مروار بافی هم صنعتی و هم صنایع دستی جز کشاورزی است و فروش این ها هم جز خدمات است.

 

*گردشگری اشتغال همدان را متحول می کند

کارگزار اشتغال استان همدان با بیان اینکه  صنعتی که می تواند  اشتغال استان را متحول کند گردشگری است افزود:  گردشگری که بیاید و در پارک چادر بزند مظور مانیست در این خصوص باید مدیریت خاصی صورت گیرد.

 

وی با بیان اینکه باید به گردشگر صنایع تولیدی همدان معرفی شود افزود: وقتی یک گردشگر وارد همدان می شود نمیداند که ما رتببه اول تولید کفش زنانه وکشکمش را داریم.

 

بابایی افزود: در استانی همچون اصفهان که 90 درصد صنایع دستی آن وارداتی است  تمام گردشگران ترمه ای که مربوط به یزد است را از اصفهان خریداری میکنند.

 

 

 

 

*صنایع دستی که نشاندهنده نماد همدان باشد نداریم

 

وی با بیان اینکه ما در تولید فرش قوی هستیم افزود: در هیچ جایی نمیبینید که گردشگری بگوید می خواهم فرش همدان را بخرم.

 

کارگزار اشتغال استان همدان با انتقاد از اینکه صنایع دستی هر شهر باید نمادی از آن شهر باشد افزود: به عنوان مثال در پاریس 90 درصد صنایع دستی برج ایفل دارد که نشان از نماد این شهر میدهد.

 

*شکلات دنت را از فرانسه می آوریم اما حلوازرده همدان را معرفی نکرده ایم

فعال عرصه اشتغال استان همدان اظهار کرد: حلوا زرده سوغات همدان است ما شکلات دنت را از فرانسه میاوریم ولی حلوا زرده خودمان را بسته بندی نکرده ایم.

 

بابایی با انتقاد از انکه سفال های تولیدی استان مسافر پسند نیست افزود: ما درخواست هایی  جهت این کار و ارائه بسته بندی مناسب و مسافر پسند بودن آنها داده ایم.

 

وی اظهار کرد: از حلقه های مفقود اشتغال در همدان این است که محصولات تولیدی را به گردشگران و همشهریان عرضه کنیم.

 

*صنایع تولیدی همدان در سطح کشور معرفی نشده است

 

کارگزار اشتغال در استان همدان با بیان اینکه سالانه حدود 12 هزار مسافر به همدان وارد میشوند افزود: از این تعداد مسافر تعداد اندکی از همدان سوغاتی میبرند در صورتی که همین تعداد اگر به مشهد بروند حداقل یک تسبیح می خرند.

 

وی افزود: ما در تولید اول هستیم ولی وقتی مسافر می آید چیزی تحت عنوان  نماد شهر همدان که پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است نداریم  و هم این عوامل سبب مهاجرت از همدان می شود.

 

 

*درتلاش جهت یافتن حلقه های مفقود اشتغال در استان همدان هستیم

بابایی با اعلام خبر داشتن جلساتی با مسئولین جهت مطرح های کردن حلقه های مفقوده اشتغال در همدان افزود: هدف ما این است که گردشگری را به صنایع اتصال دهیم .

 

وی اظهار کرد: ما از طریق طرح تکاپو و یونیدو در همدان بررسی کردیم که بیشترین اشتغال را در بحث اتصال صنایع به گردشگری خواهیم داشت و با ادارات مربوطه جلساتی در این خصوص  گذاشته ایم  تا بتوانیم یک تحرک در اشتغال زایی داشته باشیم  و اگر سریع نخواهیم انجام دهیم تبدیل به بحران میشود.

 

این فعال عرصه اشتغال در استان همدان  تاکید کرد: وقتی گردشگر به همدان بیاید و مردم ببینند این گردشگر هیچ سودی برای آنان ندارد دچار رنجش میشود .

 

* رئیس اداره اشتغال و کارآفرینی استان: پایین بودن نرخ بیکاری در همدان به علت کوچک بودن آن است

 

در ادامه رئیس اداره اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان  در گفتگو با صبح الوند در خصوص میزان نرخ بیکاری در شهرستان همدان اظهار کرد:  نرح بیکاری شهرستانی مربوط به سال 90 بوده  است و از سال به بعد هر ساله یک نمونه گیری آماری در 4 فصل انجام میدهند  و این نرخ بیکاری  فقط در استان تهیه می شود و ما نرخ بیکاری شهرستان را نداریم.

 

مصطفی قربان فر با بیان اینکه در سال 95 براساس 4 فصل نمونه گیری صورت گرفته است افزود: نرخ بیکاری استان 9/5  است و 4 استان کلا تک رقمی داشتیم که ما رتبه سوم هستیم که به ترتیب استان مرکزی، سمنان  و  همدان است.

 

 

*افزایش 8/1 درصدی نرخ مشارکت در همدان

وی در خصوص نرخ مشارکت افزود:  نرخ مشارکت 38/6 درصد بوده که نسبت به سال گذشته 1/8 درصد افزایش داشته است .

 

رئیس اداره اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان  افزود: سال گذشته که سرشماری نفوس و مسکن سال 95 انجام شده که متوجه شویم  نرخ بیکاری براساس نفوس و مسکن چه مقدار بوده است که اگر آن خارج بشود نرخ بیکاری شهرستانها هم می توان به دست آورد.

 

وی در خصوص حمایت از مشاغل خرد و خانگی افزود: در خصوص حمایت مشاغل خرد و خانگی کمیته امداد امام خمینی (ره) تسهیلات به افراد تحت پوشش کمیته امداد با نظارت هایی که خود کمیته دارد انجام میدهد.

 

قربانفر افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره) حدود 33 میلیارد تومان تسهیلات به 2 هزار و 231 نفر تسهیلات پرداخت شده است.

 

*همکاری تمامی ارگانها جهت ایجاد اشتغال

وی ادامه داد: دیگرادارات همچون بهزیستی، صندوق کارافرینی ،بسیج سازندگی ، بانک مهر اقتصاد ، بسیج سازندگی تسهیلاتی پرداخت کرده اند که سرجمع این تسهیلات 80 میلیارد تومان به 6 هزار و 114 نفر می باشد.

 

رئیس اداره اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان  در خصوص نظارت بر کالاهای قاچاقی اظهار کرد: در  سال گذشته ستاد حمایت از قاچاق نظارت هایی بر بازار داشتند و با جنس هایی که فاکتور نداشتند برخورد صورت می گرفت که این کار سبب می شود فروشنده دیگر سراغ جنس قاچاق نرود.

 

 

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص مطابقت داشتن آمار با واقعیات موجود در جامعه اظهار کرد: همدان از لحاظ نرخ بیکاری رتبه سوم را دارد اما نرخ بیکاری 5/9 درصد که پایین نیست و حدود 50 هزار بیکار وقتی به ادارات مختلف مراجعه می کنند رقم بالایی است.

 

قربانفر افزود: به عنوان مثال اگر به استانداری در روز 100 نفر، به یک نماینده مجلس 500 نفر مراجعه کننددر ظاهرامار زیادی است و در هر خانه ای یک بیکار است.

 

وی در خصوص استانهایی همچون اصفهان که نرخ بیکاری آنها در مقایسه با همدان بالاتر است افزود: استانهایی مثل اصفهان با وجود صنعتی بودن نرخ بیکاری بیشتر است و علت این است که از استانهایی همچون همدان به آنجا میروند و متقاضی کار در این شهر زیاد است و هر چقدر هم کارخانه تاسیس میشود تاثیری ندارد.

 

رئیس اداره اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان  افزود: در استانهای کوچک نرخ بیکاری پایین است به این علت که آنها مهاجر فرست هستند  به عنوان مثال اگر هر سال 10 هزار نفر به استان وارد و 13 هزار نفر خارج شوند خالص مهاجرت منفی سه هزار میشود.

 

*استانهای دیگر به علت مهاجر پذیر بودن نرخ بیکاری زیادی دارد

وی افزود: خالص مهاجرت یک استان مثل تهران مثبت است یعنی مهاجرت وارد شده بیشتر از خارج شده است اما استانی مثل همدان مهاجر پذیریشان منفی می شود.

 

قربانفر  با اشاره به اینکه در بحث مشاغل خرد و خانگی اقدامات خوبی در همدان صورت گرفته است افزود: در بحث سرمایه گذاری و جذب گردشگر هم کارهای خوبی صورت گرفته است.

 

وی در ادامه با اشاره به نقش مهم صنعت چرم در اشتغال گفت: در بحث چرم با همکاری  طرح تکاپو متوجه شدیم چرمکارهای همدان در طراحی و دوخت مشکل دارند.

 

رئیس اداره اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان افزود: پس از برگزاری کلا سهای مختلف آموزشی با همکاری  یونیدو چرم کارها فهمیدند که نباید به شیوه سنتی و باید متناسب با بازار کار کنند و دربحث تسهیلات به سرمایه گردش نیاز دارند که کارهایی در این خصوص هم در حال انجام است

 

*نقش مهم گردشگری درایجاد اشتغال در همدان

وی در پایان با اعلام خبر شروع همکاری با یونیدو دربحث گردشگری افزود: گردشگری یکی از بهترین روش ها جهت ایجاداشتغال در همدان است که در حال اجرای کاهای عملی و اجرایی در این زمینه هستیم.

 

*سخن پایانی:

در پایان باید گفت حلقه های مفقود فراوانی جهت ایجاد اشتغال دراستان همدان وجود دارد که تاکنون مورد اغفال مسئولان قرار گرفته است که به راحتی می توانستند با شناسایی آنها اقدامات موثری انجام دهند با توجه به تحقیقات میدانی کارگزار اشتغال استان و جلساتی که با مسئولین مربوطه در این خصوص داشته است امیداست نتایج این تحقیقات به صورت عملی در استان دیده شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان