اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

26. دى 1395 - 15:56   |   کد مطلب: 23456
به روایت جهادگر پیشکسوت همدانی:
میدان "رضاشاه" با نام "جهاد" روحی تازه یافت
جهادگر پیشکسوت گفت: میدان "رضا شاه " از جمله میدان های قدیمی همدان بود که به فرمان شهید بزرگوار آیت الله مدنی به نام "جهاد" به این معنا که ما همیشه بیدار و آماده هستیم تغییر پیدا کرد.

به گزارش صبح الوند، مردم انقلابی همدان هم همچون سایر مردم شهرهای ایران در پاسخ به ظلم های رژیم طاغوت  در ایام خفقان با برپایی راهپیمایی های مختلف اعتراض خود را به این رژیم نشان دادند.

 

در همدان هم همچون سایر نقاط ایران بسیاری از میدان های اصلی مرکز شهر به نام محمدرضاشاه و پدر مزدورش رضا شاه بود از جمله این  نام ها  میدان رضا شاه، یا همان میدان جهاد فعلی همدان بود.

 

این میدان که سالیان سال به نام میدان رضا شاه نام گرفته بود به یاد فرمان حضرت امام  در باره نهاد جهاد سازندگی  همدان به نام  جهاد نام گرفت و هر ساله مراسم یادبودی به یاد آن روزگاران در این میدان شکل میگیرد.به همین منظور با یکی از جهادگران پیشکسوت همدان مصاحبه ای صورت گرفت.

 

حاج محمد دلگرم ، جهادگر پیشکسوت همدانی  ومدیر کانون سنگر سازان بی سنگر استان همدان به بیان خاطراتی از دوران انقلاب پرداخت و گفت: همدان از اولین جاهایی بود که به فرمان شهید بزرگوار شهید مدنی (ره) قبل از اینکه حضرت امام خمینی (ره) اعلام کند مبارزات خود را شروع کرده بودند.

 

وی اظهار کرد: ابتدا  شهید مدنی جلسات جهاد سازندگی  خود را  در هتل بوعلی و سپس در باغ جهاد که  در خیابان عمران  است تشکیل میدادیم.

 

نمایی از میدان جهاد فعلی در جریان راهپیمایی های دوران انقلاب
 

 

این جهادگر پیشکسوت بیان کرد: با توجه به اینکه مردم همدان در زمان  آیت الله کاشانی  ومصدق  تجربه پایین اوردن مجسمه شاه  را داشتند شهید مدنی دستوری  را به نظامیان صادر کرد که خودشان مجسمه های شاه را قبل از انکه خونی ریخته شود پایین بیاورند که این امر صورت گرفت.

 

وی با بیان اینکه در زمان رضاه شاه هم به این میدان با وجود مجسمه رضا شاه هرگز مردم همدان میدانی به نام رضا شاه نمی شناختند و به علت وجود خوابگاه دانشجویان  دانشگاه  بوعلی سینا میدان (دانشگاه) گفته میشد  گفت: شهید بزرگوار مدنی پیشنهاد دادند نام این میدان به نام جهاد سازندگی تغییر پیدا کند چرا که جهاد عامل بیداری است وما همیشه بیدار هستیم وفرهنگ جهاد فرهنگ ماست.

 

وی به مراحل ساخت آرم میدان جهاد فعلی پرداخت و اظهار کرد: این ارم توسط مهندس فاطمی نژاد که یکی از  فرماندهان جنگ جهاد و کارافرین عرصه جهاد  در سال 1358 ساخته شد و نام این میدان به این اسم تغییر پیدا کرد.

 

حاج اقا دلگرم در پایان با انتقاد از اینکه مبارزات انقلابی همدانی ها در رسانه ها مظلوم واقع شده است گفت: استان همدان از جمله اولین استان هایی بود که در زمینه انقلاب فعالیت های خود را شروع کرده بود.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان